Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

aktualizováno 
Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování nových vozů v souvislosti s nástupem elektromobility. Navíc některá vozidla v prvních letech provozu ztrácejí na ceně výrazně více než jejich konkurenti. Tyto vozy se pak pravdu vyplatí pořizovat mírně ojeté.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Drahoslav RamíkČTK

Rozdílnou ztrátu hodnoty u ojetých vozů můžete pozorovat často už po jednom roce provozu. Právě o roční až tříleté ojetiny přitom výrazně roste zájem. Důvodem je samozřejmě citelná finanční úspora při pořizování automobilu, který je navíc většinou stále v záruce, čili jeho pořízení nepředstavuje takové riziko jako v případě starších ojetin. 

Pokles hodnoty mírně ojetých automobilů je ale u různých značek a různých modelů rozdílný. Tím pádem se liší i výše možné úspory oproti pořízení nového vozu. Vyplývá to z dat inovační laboratoře AuresLab, která dlouhodobě monitoruje vývoj cen automobilů na českém trhu. AuresLab patří do skupiny AURES Holdings, do níž patří také síť autocenter AAA AUTO nebo značka Mototechna, nabízející právě zánovní ojetá auta.

Z uvolněných informací, které AuresLab nasbíral, zjistíme, že nejrychleji klesá cena stylovek jako Citroën DS3, Fiat 500 nebo Mini. Zde je znát rozdíl proti jiným vozům už v případě ročních ojetin. 

V horizontu pěti let pak nejrychleji padá hodnota automobilů francouzských značek, konkrétně Citroën, Peugeot nebo Renault. Naopak nejlépe si drží cenu automobily domácí značky Škoda, německého Volkswagenu a dle statistik TÜV dlouhodobě nejspolehlivější vozy japonské automobilky Toyota.

Malým autům vládne Fabia, konkurenty koupíte levněji

Nejen v kategorii malých vozů se auta s nejnižší ztrátou hodnoty seřadila přesně podle vzoru poklesu cen dle značek. Ve třídě pětiletých malých automobilů vyjde nejvíce Škoda Fabia, druhá příčka patří Volkswagenu Polo a třetí Toyotě Yaris. Samozřejmě vždy záleží na stavu konkrétních kusů, v případě srovnatelných aut ale bude pořadí přesně takové. Výbava však až tak důležitou úlohu nehraje. „Jediné, za co se z dnešního pohledu vyplatilo v roce 2014 u trojkové Fabie připlatit, byl MirrorLink. Zrcadlení telefonu na obrazovce v autě se tehdy mohlo jevit jako rozmařilost fajnšmekrů nových technologií, dnes je ale zcela běžné a velmi žádané. A právě Fabia s autorádiem Bolero, které jako jediné tuto funkci podporovalo, se dnes prodá i o 15 000 dráž než obdobná s běžným rádiem. To je větší rozdíl, než kolik se za Bolero připlácelo u nového vozu,“ popisuje jednu ze zajímavostí Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovativní laboratoře AuresLab.

Na opačném pólu pak najdeme vozidla ztrácející cenu nejrychleji. Sem patří Citroën C3, Kia Rio, ale i často zmiňovaný konkurent Fabie, kterým je Hyundai i20. Majitelé těchto vozů tedy při prodeji zaznamenají nejvýraznější ztrátu. Naopak pro zájemce o malou ojetinu mohou tato auta představovat zajímavou možnost koupě.

Tajný tip v nižší střední třídě je Peugeot 308

Další sledovanou skupinu vozidel AuresLab označuje jako rodinná auta. Zde klesá cena nejpomaleji u Škody Octavia, následované modely Volkswagen Passat a Toyota Verso. Nejrychlejší pokles podle sesbíraných tržních dat vykazují MPV Renault Scénic, Chevrolet Orlando a také klasický osobák Peugeot 308. Tato francouzská značka má přitom zástupce i mezi největšími cenovými propadáky v rámci střední třídy, kde vozu Peugeot 508 dělají společnost Opel Insignia a Hyundai i40.

Mezi pětiletými SUV ztrácejí cenu zejména problémovky

V rámci tolik oblíbené kategorie SUV si dobře drží cenu Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan a možná trochu překvapivě i Dacia Duster, o níž je na trhu ojetin velký zájem. Na opačné straně žebříčku pak najdeme Mazdu CX-7, ale i Jeep Compass nebo Chevrolet Captiva, jimž je mnohdy vytýkána vyšší poruchovost. V případě ročních SUV klesá cena nejrychleji u Nissanu X-Trail, Fordu Kuga a Mitsubishi ASX.

Trh s ojetými automobily navíc přejímá stále více zvyklostí z trhu s novými vozy. „Zatímco dříve byl u vozů velikosti Volkswagenu Tiguan nebo Kie Sportage pohon všech kol na trhu ojetých vozů vyžadován více než u vozů nových a vozidla 4×4 tak byla nedostatkovým zbožím, dnes už poptávka na trhu ojetin přejímá zvyklosti z trhu nových aut a na pohonu všech kol u této velikosti SUV trvá stále méně zákazníků,“ vysvětluje Gálik. 

Stejně tak se v případě ojetých vozidel nižší střední a střední třídy pomalu odvrací pozornost od dieselů a stoupá zájem o benzinové motorizace, což je opět v souladu se současnými trendy trhu s novými vozy. V obou případech je samozřejmě toto chování částečně ovlivněno i nabídkou, jíž se zkrátka motoristé pořizující ojetinu musejí přizpůsobit.

Obecně lze říci, že lépe si budou držet cenu automobily domácí značky Škoda a také vozy německé značky Volkswagen, které se v České republice těší velké oblibě. Cenu automobilů značky Toyota pak drží nahoře vyhlášená spolehlivost, což je na trhu ojetých vozů jednoznačné plus. Pořízení takového vozu sice vyžaduje vyšší investici, ale při pozdějším prodeji bude cena zachovalého automobilu opět vyšší než u stejně starých konkurentů třeba francouzské výroby.

Sběr dat

Potřebná data o trhu ojetin ale AuresLab nesbírá pouze prostřednictvím těchto prodejců. Vyvíjí totiž i různá softwarová řešení a pomocí některých z nich sleduje také inzerci, jiná prodává na trhy, kde skupina AURES Holdings nepůsobí. Díky tomu má AuresLab k dispozici řadu dat o trhu s ojetými vozy.

Ta pak pomáhají i při expanzi skupiny, která i díky těmto údajům stále roste. Již brzy se chystá otevřít už padesátou pobočku AAA AUTO. Ta vznikne v Polsku. Nedávno otevřela první zahraniční pobočku půjčovny Mototechna Drive na Slovensku. Největší pozornost přitom AURES Holdings věnuje právě polskému trhu, kde má stále jen omezený počet poboček a přitom zde lze předpokládat velký potenciál.

„Chceme využít rychlého rozvoje polského trhu, kde jsme rok k roku narostli o 53 % a letos se nám zatím daří stejně. Letošní plán pro Polsko je 16 000 prodaných aut, což se začíná blížit celkovým prodejům našeho dosud druhého největšího trhu, tedy Slovenska. V Polsku přitom zatím stále máme méně poboček než u našich východních sousedů, ovšem obsluhují větší regiony. Spolu s plánovaným růstem v Maďarsku věříme, že bychom se v letošním roce mohli výrazně přiblížit hranici 100 000 prodaných aut,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Autoři:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

Autofotka týdne: VW startuje svou elektrickou éru, zájem je obrovský

Volkswagen ID.3

Čtyřiasedmdesáté výročí konce války, té, ze které vzešel Brouk, oslavil Volkswagen startem nové éry. Ve středu 8....

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Další z rubriky

Americká krása: první jarní bublání zahájilo letní sezonu osmiválců

15. První jarní bublání

První jarní bublání je tradiční akce milovníků Amerik. Letos se potkali na zahájení sezony už po patnácté. Centrem akce...

Na Slovensku po padesáti letech dokončují prototyp Tatry 603 X

Tatra 603 X Coupé

Na Slovensku dokončují ve spolupráci s autorem původního návrhu funkční prototyp vozu Tatra 603X Coupé, který na první...

Babička za volantem. 95letá Francouzka se svého prastarého peugeotu nevzdá

Peugeot 203

V pětadevadesáti letech se z francouzské venkovanky Yvonne Abgrallové stala celebrita. Babička, která denně usedá za...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz