Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ojeté VW, škody a toyoty si cenu drží, nejvíc padá u aut z Francie

Trh mladých ojetin stále roste a pravděpodobně tomu tak bude i nadále. Zejména pokud dojde k avizovanému zdražování nových vozů v souvislosti s nástupem elektromobility. Navíc některá vozidla v prvních letech provozu ztrácejí na ceně výrazně více než jejich konkurenti. Tyto vozy se pak pravdu vyplatí pořizovat mírně ojeté.
Škodovky patří v České republice tradičně k nejprodávanějším ojetinám.

Škodovky patří v České republice tradičně k nejprodávanějším ojetinám. | foto: Drahoslav RamíkČTK

Rozdílnou ztrátu hodnoty u ojetých vozů můžete pozorovat často už po jednom roce provozu. Právě o roční až tříleté ojetiny přitom výrazně roste zájem. Důvodem je samozřejmě citelná finanční úspora při pořizování automobilu, který je navíc většinou stále v záruce, čili jeho pořízení nepředstavuje takové riziko jako v případě starších ojetin. 

Pokles hodnoty mírně ojetých automobilů je ale u různých značek a různých modelů rozdílný. Tím pádem se liší i výše možné úspory oproti pořízení nového vozu. Vyplývá to z dat inovační laboratoře AuresLab, která dlouhodobě monitoruje vývoj cen automobilů na českém trhu. AuresLab patří do skupiny AURES Holdings, do níž patří také síť autocenter AAA AUTO nebo značka Mototechna, nabízející právě zánovní ojetá auta.

Z uvolněných informací, které AuresLab nasbíral, zjistíme, že nejrychleji klesá cena stylovek jako Citroën DS3, Fiat 500 nebo Mini. Zde je znát rozdíl proti jiným vozům už v případě ročních ojetin. 

V horizontu pěti let pak nejrychleji padá hodnota automobilů francouzských značek, konkrétně Citroën, Peugeot nebo Renault. Naopak nejlépe si drží cenu automobily domácí značky Škoda, německého Volkswagenu a dle statistik TÜV dlouhodobě nejspolehlivější vozy japonské automobilky Toyota.

Malým autům vládne Fabia, konkurenty koupíte levněji

Nejen v kategorii malých vozů se auta s nejnižší ztrátou hodnoty seřadila přesně podle vzoru poklesu cen dle značek. Ve třídě pětiletých malých automobilů vyjde nejvíce Škoda Fabia, druhá příčka patří Volkswagenu Polo a třetí Toyotě Yaris. Samozřejmě vždy záleží na stavu konkrétních kusů, v případě srovnatelných aut ale bude pořadí přesně takové. Výbava však až tak důležitou úlohu nehraje. „Jediné, za co se z dnešního pohledu vyplatilo v roce 2014 u trojkové Fabie připlatit, byl MirrorLink. Zrcadlení telefonu na obrazovce v autě se tehdy mohlo jevit jako rozmařilost fajnšmekrů nových technologií, dnes je ale zcela běžné a velmi žádané. A právě Fabia s autorádiem Bolero, které jako jediné tuto funkci podporovalo, se dnes prodá i o 15 000 dráž než obdobná s běžným rádiem. To je větší rozdíl, než kolik se za Bolero připlácelo u nového vozu,“ popisuje jednu ze zajímavostí Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovativní laboratoře AuresLab.

Na opačném pólu pak najdeme vozidla ztrácející cenu nejrychleji. Sem patří Citroën C3, Kia Rio, ale i často zmiňovaný konkurent Fabie, kterým je Hyundai i20. Majitelé těchto vozů tedy při prodeji zaznamenají nejvýraznější ztrátu. Naopak pro zájemce o malou ojetinu mohou tato auta představovat zajímavou možnost koupě.

Tajný tip v nižší střední třídě je Peugeot 308

Další sledovanou skupinu vozidel AuresLab označuje jako rodinná auta. Zde klesá cena nejpomaleji u Škody Octavia, následované modely Volkswagen Passat a Toyota Verso. Nejrychlejší pokles podle sesbíraných tržních dat vykazují MPV Renault Scénic, Chevrolet Orlando a také klasický osobák Peugeot 308. Tato francouzská značka má přitom zástupce i mezi největšími cenovými propadáky v rámci střední třídy, kde vozu Peugeot 508 dělají společnost Opel Insignia a Hyundai i40.

Mezi pětiletými SUV ztrácejí cenu zejména problémovky

V rámci tolik oblíbené kategorie SUV si dobře drží cenu Škoda Yeti, Volkswagen Tiguan a možná trochu překvapivě i Dacia Duster, o níž je na trhu ojetin velký zájem. Na opačné straně žebříčku pak najdeme Mazdu CX-7, ale i Jeep Compass nebo Chevrolet Captiva, jimž je mnohdy vytýkána vyšší poruchovost. V případě ročních SUV klesá cena nejrychleji u Nissanu X-Trail, Fordu Kuga a Mitsubishi ASX.

Trh s ojetými automobily navíc přejímá stále více zvyklostí z trhu s novými vozy. „Zatímco dříve byl u vozů velikosti Volkswagenu Tiguan nebo Kie Sportage pohon všech kol na trhu ojetých vozů vyžadován více než u vozů nových a vozidla 4×4 tak byla nedostatkovým zbožím, dnes už poptávka na trhu ojetin přejímá zvyklosti z trhu nových aut a na pohonu všech kol u této velikosti SUV trvá stále méně zákazníků,“ vysvětluje Gálik. 

Stejně tak se v případě ojetých vozidel nižší střední a střední třídy pomalu odvrací pozornost od dieselů a stoupá zájem o benzinové motorizace, což je opět v souladu se současnými trendy trhu s novými vozy. V obou případech je samozřejmě toto chování částečně ovlivněno i nabídkou, jíž se zkrátka motoristé pořizující ojetinu musejí přizpůsobit.

Obecně lze říci, že lépe si budou držet cenu automobily domácí značky Škoda a také vozy německé značky Volkswagen, které se v České republice těší velké oblibě. Cenu automobilů značky Toyota pak drží nahoře vyhlášená spolehlivost, což je na trhu ojetých vozů jednoznačné plus. Pořízení takového vozu sice vyžaduje vyšší investici, ale při pozdějším prodeji bude cena zachovalého automobilu opět vyšší než u stejně starých konkurentů třeba francouzské výroby.

Sběr dat

Potřebná data o trhu ojetin ale AuresLab nesbírá pouze prostřednictvím těchto prodejců. Vyvíjí totiž i různá softwarová řešení a pomocí některých z nich sleduje také inzerci, jiná prodává na trhy, kde skupina AURES Holdings nepůsobí. Díky tomu má AuresLab k dispozici řadu dat o trhu s ojetými vozy.

Ta pak pomáhají i při expanzi skupiny, která i díky těmto údajům stále roste. Již brzy se chystá otevřít už padesátou pobočku AAA AUTO. Ta vznikne v Polsku. Nedávno otevřela první zahraniční pobočku půjčovny Mototechna Drive na Slovensku. Největší pozornost přitom AURES Holdings věnuje právě polskému trhu, kde má stále jen omezený počet poboček a přitom zde lze předpokládat velký potenciál.

„Chceme využít rychlého rozvoje polského trhu, kde jsme rok k roku narostli o 53 % a letos se nám zatím daří stejně. Letošní plán pro Polsko je 16 000 prodaných aut, což se začíná blížit celkovým prodejům našeho dosud druhého největšího trhu, tedy Slovenska. V Polsku přitom zatím stále máme méně poboček než u našich východních sousedů, ovšem obsluhují větší regiony. Spolu s plánovaným růstem v Maďarsku věříme, že bychom se v letošním roce mohli výrazně přiblížit hranici 100 000 prodaných aut,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...