Češi si užívají peněz, kupují stále dražší ojetiny

  11:00aktualizováno  11:00
Čeští motoristé více utrácejí. Za pět let vzrostla průměrná cena ojetého vozu financovaného z úvěru téměř o polovinu, na 260 tisíc korun. „Využívají příznivé ekonomické situace, rostoucích platů a také širokých možností financování k pořízení lepšího automobilu,“ uvádí provozní ředitel sítě autocenter AAA AUTO Petr Vaněček.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Výše měsíční splátky, kterou motoristé platí v průměru za ojetý automobil na úvěr, je aktuálně 3 813 Kč. U zánovních aut je splátka v průměru 4 536 Kč. Průměrná doba financování je pět a půl roku u starších ojetých aut a šest let u zánovních.

Zvýšila se také velikost akontace, tedy podíl ceny vozu zaplaceného přímo kupujícím, a to o 37 %. Vyplynulo to z analýzy prodejů prodejce ojetých vozů AAA AUTO, který patří do skupiny AURES Holdings.

Výhody a nevýhody typů financování

SPOTŘEBITELSKÝ ÚVĚR

  • Auto je hned vaše. Můžete ho prodat, když potřebujete. Může ho řídit kdokoli, komu ho půjčíte, a můžete najet kolik kilometrů chcete.
  • Na druhou stranu vaší starostí je veškerý servis a pojištění. 
  • V případě, že vám vůz někdo ukradne, musíte splatit všechno. 
  • Měsíční splátka bývá vyšší.

LEASING

  • Auto patří leasingové společnosti. Ta vám obvykle nabídne i pojištění, které bývá výhodnější, než když si ho budete kupovat sami. 
  • Měsíční náklady bývají nižší, je třeba však myslet na zůstatkovou cenu vozu po skončení leasingu. 
  • Nepříjemným překvapením je situace, kdy auto zničíte - vyrovnání s leasingovou společností nebývá ke klientovi příliš vstřícné. 
  • Když leasingovka zkrachuje, nejspíš přijdete o vůz, byť už jste ho měli skoro zaplacený.

OPERATIVNÍ LEASING

  • Na počátku není třeba akontace. Jezdíte v podstatě stále novým vozem. Ale auto máte půjčené, musíte být opatrní na drobná poškození, na která se nevztahuje pojistka. 
  • Auto mohou řídit jen lidé předem určení ve smlouvě. 
  • Měsíční náklady bývají nižší než u úvěru, ale auto není vaše, jen pronajaté. 
  • Předností jsou benefity jako servis, náhradní vůz v případě nepojízdnosti. 
  • Nevýhodou může být omezení ročního limitu najetých kilometrů. 

VÍCE K TÉMATU ČTĚTE ZDE

Průměrná cena ojetého vozu pořizovaného na úvěr je 258 863 Kč. „Pokud ji srovnáme s cenou před pěti lety, je to téměř padesátiprocentní nárůst. V případě zánovních aut, která charakterizuje nízký kilometrový nájezd i věk, je tento nárůst mírnější, ovšem pořád představuje zhruba třetinový cenový rozdíl,“ komentuje Petr Vaněček. Před pěti lety byla průměrná cena zánovního vozu financovaného na úvěr 301 165 Kč, dnes to je 405 092 Kč.

Každým rokem také roste výše úvěru, který si řidiči na ojetá auta berou. „Zatím co v roce 2014 byla průměrná výše úvěru 130 128 Kč, dnes to je 192 919 Kč. Ještě vyšší úvěrovou částku si jsou kupující ochotni vzít na zánovní automobily, a to letos v průměrné výši 286 903 Kč, což je o 40 % více než v roce 2014,“ vypočítává Vaněček. V obou případech roste také výše akontace. Za posledních pět let vzrostla o více než třicet sedm procent v případě ojetých automobilů a o dvacet dva procent u zánovních. „Svědčí to o lepší finanční kondici a odpovědnosti české populace. Ta sice na úvěr kupuje dražší auta, ale také je na začátku ochotna složit podstatně větší platbu v hotovosti,“ vysvětluje Karolína Topolová, generální ředitelka sítě autocenter AAA AUTO.

Kupující se v době aktuální konjunktury nebojí investovat do dražších vozů. „U zákazníků nehraje prim jen nízká cena vozu, ale kladou důraz i na jejich bezpečnost. Řeší více stáří a kilometrový nájezd, proto se také stále častěji rozhodují pro zánovní automobily, které jsou trendem posledních několika let. Letos ve srovnání s celým rokem 2014 vzrostl trojnásobně počet zákazníků, kteří využili financování zánovních aut, a to ještě ani nemáme konec roku,“ popisuje Topolová. „Při nákupu zánovního vozu mohou lidé navíc oproti novému ušetřit až 40 % ceny,“ tvrdí.

Autor:

Nejčtenější

Mezi Výrovkou a Luční boudou je až deset metrů sněhu, fréza razí naslepo

Většinu sněhu odhrnuly rolby, fréza odstraňuje poslední metry.

Travers mezi Výrovkou a Luční boudou v Krkonoších prorážela sněžná fréza. Stroj se musel prokousat zhruba třímetrovou...

Z Prahy do Brna autem na baterky. Jedno nabití elektrickému golfu nestačilo

Volkswagen e-Golf

Budoucnost automobilismu? Zatím ne. MF DNES zkoušela, jak se žije s elektrickým golfem. Ve městě funguje obstojně, ale...

VIDEO: Tesla řízená autopilotem raketově startuje pornohereččinu kariéru

Pornoherečka pořádně využila autopilota Tesly (13. května 2019)

„Ukázalo se, že existuje více způsobů využití autopilota, než jsme si představovali,“ reaguje Elon Musk na video, které...

První elektromobil ukáže Škoda na hokejovém šampionátu. Máme fotky z Prahy

Elektromobil Škoda Citigo-e iV při natáčení v centru Prahy

Mladoboleslavská automobilka představí první sériové elektrifikované modely 23. května v Bratislavě při příležitosti...

Ropu nahradí odpadky. Umíme z nich vyrobit naftu i plyn

Recyklační jednotka OMV ReOil ve vídeňské rafinérii vyrábí syntetickou ropu z...

Z přibližně sta kilogramů použitých plastů je speciální zařízení ve vídeňské rafinérii schopno během hodiny vyrobit asi...

Další z rubriky

Nová šance pro automobilky: vydělávat na mladých ojetinách

Ilustrační snímek

Stáří českého automobilového parku je notoricky známé. Patnáct let a víc. Samotné automobilky už tuší, že víc nových...

Na brněnské výstavě je k vidění jedinečné Porsche 959

Výstava Naše Porsche show v obchodním centru Olympia Brno

Obchodní centrum Olympia v Brně už tradičně pořádá výstavy automobilových klenotů. V pátek 10. května otevřela...

Ojetin se stočeným tachometrem ubývá, kupující jsou obezřetnější

Ilustrační snímek

Podíl ojetých aut na českém trhu se stočeným tachometrem v prvním čtvrtletí klesl meziročně o zhruba sedm procentních...

Najdete na iDNES.cz