Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotky týdne: Když stovky aut požírá jehličí

Výpravu za svým pomyslným Titanikem podnikl o uplynulém víkendu ústecký "lovec vraků" Vladimír Cettl. Jako fotograf se specializuje na vyhledávání a dokumentaci historických autovraků.
Hřbitov aut u Arlonu v Belgii

Hřbitov aut u Arlonu v Belgii | foto: Vladimír Cettl

na hřbitově aut

Redaktor Martin Krsek doprovázel ústeckého fotografa veteránů na jeden z největších hřbitovů aut v Evropě. Rozpadají se tu i "ameriky" z padesátých let

Tentokrát za nimi zamířil až do Belgie a já měl možnost doprovázet ho jako reportér. Vysněný "poklad" jsme po náročné cestě skutečně objevili a ten fascinující pohled nejspíš do smrti z paměti nevymažu.

Dobré boty, pracovní kalhoty, jídlo na dva dny a hlavně fotoaparáty a zásoby kinofilmů, to je výbava na výpravy lovců vraků. Před námi je cesta dlouhá 900 km, na jejím konci má čekat objev jednoho z největších evropských hřbitovů historických aut. "Vyprávěl mi o něm známý, který ho navštívil před několika lety. Ukazoval mi pár fotek, vypadalo to až neuvěřitelně," líčí impuls k výpravě Vladimír Cettl. Problém je, že nemáme jak předem si ověřit, jestli vrakoviště vůbec ještě existuje, zda ho mezitím nezlikvidovali.

Fotografové mají rádi měkké ranní světlo, a tak jedeme celou noc. V šest ráno jsme v cíli. Malá víska poblíž města Arlon ještě spí a my podle rady pátráme po statku, u nějž se má rozprostírat hájek asi s desítkou historických autovraků.

Jaký šok, když nacházíme jen planinu, kde se ještě povalují vyvrácené pařezy, v nichž jsou vrostlé mohutné chromované nárazníky - ale už nic víc! Přišli jsme pozdě, snad jen o pár dnů. Ale tento hájek měl být jen vedlejším cílem, to hlavní nás má čekat až dál za vsí. A naštěstí to tu stále ještě je.

Hřbitov aut u Arlonu v Belgii



Na cestě k lesu musíme přelézt několik ostnatých drátů kolem pastvin, i vlastní les je obehnán ostnatým drátem a označen cedulkami zakazujícími vstup. V objevitelském opojení nás to ale nemůže zastavit.

Vstupujeme mezi stromy a zprvu není vidět ani kus rezavého plechu. Po pár krocích se ale najednou otevírá ohromující pohled. Uprostřed lesa je mýtina, kde stojí namačkána vedle sebe více než stovka zrezivělých aut v několika řadách vedle sebe. Na konec té kolony není ani možné dohlédnout. Stojí tu starožitné vozy s vydutými blatníky, obří "ameriky" s typicky mohutnými nárazníky a křidélky a archaické bouráky aerodynamických tvarů.

Příroda si bere zpět, co člověk vytvořil

Jejich dávný lesk je ale už ten tam. Místo blýskavého laku zbarvuje karoserie rez. Nad lidskými výtvory tu už desítky let vládne příroda a pomalu je pohlcuje. Agresivní jehličí pokrývá a rychle užírá plech, mnohé střechy jsou už propadlé. Auta se v jehličí doslova utápí až po osy kol. Přesto si vraky stále uchovávají část ze své někdejší noblesy. Tu a tam zůstala neporušená přední maska, světla, i sněhobílé pruhy na pneumatikách září v lesní temnotě. Pod kapotou se skrývají nadupané šestiválce.

Rozpoznáváme některé značky, vedle sebe tu stojí uložen k věčnému spánku volkswagen, renault, ford, opel, citroen. Auta evropské i americké produkce. Nejstarší mají rok výroby ze 40. let 20. století, nejmladší jsou z let šedesátých.

Vladimír Cettl a jeho dva přátelé pobíhají po autohřbitově a fotí. Nabízí se tu nekonečně poutavých záběrů. Taková scenerie nenadchne jen fandy historických aut, ale i ty, jež dráždí pohled "do záhrobí". Zažíváme podobné pocity, jako když se před potápěčem z hlubiny vynoří vrak potopené lodi. To místo má mystickou atmosféru.

"Každý výtvarník ví, že vytvoří zajímavější obraz, když portrétuje starou vrásčitou dámu než krásnou mladou holku. A u aut je to stejné. Vraky nabízejí možnost sledovat v přímém přenosu proces, jak si příroda bere zpět jednotlivé materiály. Paralela s lidským údělem je tu zřejmá - prach jsi a v prach se obrátíš," vysvětluje svou fascinaci autovraky Cettl.

Hřbitov aut u Arlonu v Belgii

Někdo může mít i jiný pohled, že jde o hromadu šrotu, která nemá v lese co dělat, a vidí třeba olej, který kontaminuje půdu. Před pár lety určitě i zde takový názor převládal, ale dnes představuje vrakoviště unikátní památku. Ve vsi se od místních snažíme zjistit jeho historii. A máme štěstí, zastihli jsme přímo majitele lesa, pana Bernarda. Evidentně není rád, že se o vrakoviště zajímáme, není na tu zvláštní sbírku nijak hrdý. Když mu ale Vladimír ukáže své umělecké fotografie autovraků ulovené v Čechách, pozná, že má před sebou nadšence a rozpovídá se. Vrakoviště před 50 lety založil jeho otec, majitel autoservisu.

Opravoval auta pro americké vojáky z nedaleké základny. Když pak Belgii opouštěli, jejich auta získal. Tak se do vesničky dostaly desítky "amerik", obrovských limuzín se silnými motory. Sloužily jako zásobárna náhradních dílů. A aby vrakoviště nehyzdilo okolí, osázel ho majitel smrky, které dnes tvoří už vzrostlý les.

Hřbitov aut u Arlonu v Belgii

Když se ptáme na další osud vrakoviště, odpovídá rozpačitě. Nehodlá auta prodat do šrotu ani zřídit muzeum v přírodě. Vše by prý bylo drahé. Upřednostňuje nejjednodušší řešení - nechat vše, jak je. Věří, že příroda vyřeší problém za něj.
Už teď je z řady aut jen hromádka rezavého plechu. Času vzdorují jen litinové díly motorů a ozdobné hliníkové lišty. Kdybychom výpravu chtěli zopakovat za dalších 50 let, už bychom asi jeden z největších evropských hřbitovů aut nevystopovali.

Vladimír cettl

Specialista na fotografování historických autovraků se narodil v roce 1973 v Ústí. Nastoupil do krejčovského učení a v mosteckém a ústeckém divadle šil kostýmy pro herce. Díky tomu se dostal do filmových studií AB Barrandov, kde začal i fotit. Od roku 1998 je na volné noze, stále se živí krejčovstvím, ale přibral si k tomu jako koníčka ještě staré vozy. Zabývá se dokumentací vraků, za kterými jezdí po celé Evropě, ve své garáži vyrábí čalounění do legendárních vozů Škoda 110R Coupé pro své známé, jeden vůz také sám vlastní a renovuje. Je ženatý, má dceru Jozefínu a syna Antonína.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...