Fotograf vraků odjel Škodou 100 do Švédska. Fotí vrakoviště z 60. let

  9:31aktualizováno  9:31
Ústecký fotograf a milovník zrezivělých starých vozů Vladimír Cettl vyrazil na výpravu do Švédska. Hodlá nafotit jedno z několika posledních velkých evropských vrakovišť aut z 50. a 60. let dříve, než ho pohltí divoká příroda. Na výpravu vyrazil čtyřicet let starým vozem Škoda 100.

Vladimír Cettl ve Švédsku fotí dvě vrakoviště aut z 50. a 60 let minulého století. | foto: Vladimír Cettl

"Vrakovišť starých veteránů je v celé Evropě už jen pár a já ve Švédsku vím o dvou, kde jsou auta z 50. a 60 let. Chci je ještě zachytit," říká Cettl.

Kromě vraků se chystá setkat i s fanoušky starých českých aut, ať už to jsou bývalí emigranti nebo ryzí Švédové, a zastavit se cestou zpět v soukromém muzeu vozů Tatra v Německu, kde chystá příští rok výstavu svých fotografií.

Na výpravu dlouhou přes 4 tisíce kilometrů se Cettl vydal se Škodou 100, kterou opravoval a renovoval s přestávkami pět let.

"Tato cesta mi byla motivací, abych auto konečně složil, byť to bylo trochu na poslední chvíli. Až tři týdny před odjezdem bylo v provozu. Dát ho dohromady mi hodně pomáhal kamarád, já dělal hlavně plechy a čalounění. Jsem přitom vyučený krejčí," podotkl Cettl.

Na cestu vyrazil s kamarádem Tue Pol Halvorsenem. Ten pravidelně v létě v Česku objíždí s další "stovkou" všechny srazy veteránů a začátkem září se vrací domů do Kodaně. "Tak jsme se spojili a do Dánska mne doprovodí," poznamenal Cettl.

Do Kodaně škodovka dojela bez problémů

Dobrodružný výlet na sever fotograf plánoval dva roky, před startem byla škodovka plná zásob, foťáků, objektivů, map, různých náhradních dílů a nářadí.

Fotogalerie

"Samozřejmě, že mám obavy, ale ledacos jsem schopen si sám opravit. A co nezvládnu, s tím snad pomohou fanoušci starých škodovek ve Švédsku. Mohl jsem jet modernějším vozem, ale u toho si v případě potíží nic neopravíte. A hlavně jsem se nechtěl vzdát toho, až na moji škodovku budou lidé cestou mávat," těšil se Cettl při odjezdu.

Do dánské metropole škodovka dojela bez problémů. Tachometr ukazoval 884 kilometrů.

"Auto šlape, jak má, jen se mi dvakrát povolil stěrač a otáčkoměr upadal do hibernace. Dvě třetiny jízdy byl mrtev, pak ale náhle ožil a ukazoval jako zamlada," ohlásil mailem Cettl z Kodaně, kde měl denní přestávku a po ní vyrazil ke švédsko-norské hranici.

Skvěle se prý zaběhl i zbrusu nový motor a bublá, jak má. "Na dálnici jedu takřka striktně stokilometrovou rychlostí, jen při předjíždění zrychluji. Spotřeba je překvapivě pod 7 litrů," popsal Cettl.

Zpět do Ústí by se měl vrátit nejpozději 7. října, další den totiž musí do práce. "Trošku se toho bojím, ale snad se v pořádku vrátím já i auto," dodal Cettl, který původně vraky hledal kvůli náhradním dílům, aby nakonec zjistil, že rezavé vozy ho jako fotografa fascinují víc než opravený veterán.

  • Nejčtenější

Odbory ve Škodě se bouří kvůli změně strategie, reagovat musel šéf značky

Odbory automobilky Škoda Auto kritizují chystanou strategii koncernu Volkswagen, který podle některých médií chce Škodu...

Premium

Škoda může zahýbat trhem elektroaut, dotované citigo trápí konkurenci

Elektrické citigo je na trhu zhruba měsíc a v Česku sesbíralo na 360 objednávek. To je podle Luboše Vlčka, šéfa českého...

Tragédii na D1 předejít nešlo, řekl v Rozstřelu zástupce šéfa dopravní policie

Není den, aby se nepsalo o tragické nehodě na silnicích. Začátkem týdne zůstala paralyzovaná dálnice D1, kde při srážce...

Premium

Nová fabia dorazí v roce 2021, i s novým klasikem, atmosferickým MPI

Škoda přisedá na elektrickou vlnu, jejíž sílu samotný mateřský koncern VW umocňuje, ovšem ještě dlouho budou...

Premium

Turecký atak v Sýrii může urychlit konec Škody Superb

VW odložil rozhodnutí o nové továrně kvůli vojenské akci Turecka v Sýrii. Fabrika měla téměř jistě vyrůst v tureckém...

Premium

Konec dovolených u Mrtvého moře? Závrtů přibývá, turistům hrozí nebezpečí

Mrtvé moře vysychá a­ dává o­ tom svému okolí dost razantně vědět. Zvyšuje se počet míst, kam už lidé nesmějí. Kde byla...

Premium

Havel byl z jiného těsta, vzpomíná v rozhovoru exprezident Klaus

Jeden z hlavních aktérů polistopadového vývoje Václav Klaus starší hovořil pro LN o nepochopení kuponové privatizace i...

Premium

Sex je snadno dostupný, ale nevěra ještě není důvod k rozchodu

Tolerance je podle něj jen povýšenecký postoj k druhému a vytváří korupční prostředí, proto do partnerských ani jiných...

  • Další z rubriky

Daň z chudoby ve jménu ekologie: návrh na zdražení převodu auta je zpět

Svaz obchodu a cestovního ruchu chce, aby se vrátil princip, podle kterého se „emisní poplatky platí za auta starší...

Opel Mokka jede do důchodu. Je z něj perspektivní ojetina, nekazí se

Malé SUV od Opelu má ve své třídě výlučné postavení. Začalo se prodávat jako jedno z prvních, na rozdíl od většiny...

Poprvé a naposledy. Před 70 lety Československo zažilo „formuli 1“

Přesně před sedmdesáti lety v Brně odstartovali světoví automobiloví závodníci do první a poslední poválečné Velké ceny...

Premium

Mladého génia zabil mikrospánek. Nádherný Fiat 127 je jeho pohrobek

Jeho podpis nese jediné sériově vyráběné auto, fiat ze zlatých dob, kdy tato značka kralovala domácím prodejům a byla...

KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo
KRUTÁ REALITA: První měsíce po porodu byly peklo

Měli jste možnost si přečíst o mém porodu a o pobytu v porodnici na šestinedělí. Nyní bych chtěla rozvést poslední a nejtěžší část mého příběhu. První půlrok mého mateřství.

Najdete na iDNES.cz