K dokončení tunelu Blanka vede dlouhá cesta a každým dnem vyplouvají na povrch další problémy, které ohrožují datum zprovoznění. Město dluží peníze stavebním firmám, projektantům a dalším subjektům, protože stále neví, co může zaplatit a co ne, tak aby splnilo zákonné podmínky.
Navíc ještě ani nezačaly práce na provozní dokumentaci. Což je velice důležitý dokument, bez kterého nelze tunel Blanka po jeho dokončení otevřít.
A tak se představa, že se začátkem května příštího roku bude tunelem prohánět až devadesát tisíc aut denně, začíná jevit jako velmi idealistická. Město si dokonce nechalo zpracovat posudek, který vyčíslil náklady na zastavení stavby.
"V současné době je zvažována varianta přerušení stavebních prací. U tak rozsáhlého komplexu staveb se jedná o složité a finančně náročné rozhodnutí," píše se v dokumentu firmy IBR Consulting z půlky března, který odhaduje náklady na zastavení Blanky.
Vyčíslil je na 370 až 418 milionů korun. "K této částce je nutné každý další měsíc připočíst fixní náklady 102,5 až 118 milionů," dodávají analytici. Zastavení prací by tak stálo mnohem víc, než kolik má město platit za provoz tunelu - což by mělo být ročně až dvě stě milionů.
Za stavební a technologickou část tunelu se podle šéfa odboru městského investora Jana Beránka dosud zaplatilo zhruba 23 miliard. Celkem má Blanka stát přes 36 miliard korun.
Neplánujeme Blanku zastavit, ujišťuje primátor
Primátor Bohuslav Svoboda (ODS) však tvrdí, že o zastavení prací se neuvažuje. "Nicméně, aby se město mohlo správně rozhodovat, potřebuje vědět, co by znamenaly všechny možnosti vývoje, tedy i zastavení stavby. Vůbec tím ale neříkáme, že stavbu zastavíme," říká primátor.
Potíže BlankyBěhem výstavby se měnil projekt a město zjišťuje, které faktury smí zaplatit. Za práce provedené dle původního zadání může platit. U těch, které byly provedeny podle změněných projektů, musí zjistit, zda jejich cena není vyšší než zákonem daný limit. Proto město dluží stavebním firmám, ale třeba i inženýrům. |
Podle jeho náměstka Tomáše Hudečka (TOP 09) se však právě o zastavení stavby jedná. "Právě to bylo důvodem vyvolání dohodovacího řízení v koalici, které přešlo ve smírčí řízení. S touto situací nejsme spokojeni," říká Hudeček.
Podle Beránka tu riziko zastavení je. "Nechceme stavbu zastavit, ale existuje riziko, proto musíme vědět, kolik by to stálo," dodává.
Metrostav zatím pracuje dál. "Něco už jsme v tomto směru zaslechli, ale oficiálně nám nikdo neřekl, že se stavba zastaví. Ale bylo by to absurdní. Náklady by byly obrovské a myslím si, že vyšší, než uvádí odhad města. Byly by to peníze vyhozené z okna," říká mluvčí Metrostavu František Polák.
Zároveň dodává, že už teď chybí k dokončení tunelu dost věcí, a zmínil právě provozní dokumentaci, která není ani objednaná. A tak se nedělá. Bez ní však nelze tunel otevřít.
"Nepracuje se na ní proto, že zadání prací ještě město neschválilo. Řešíme s právníky, co lze dělat. Během tří týdnů to znovu předložím radě města," říká Beránek.
15. února 2013 |
Problém spočívá v tom, že město neví, zda může dle zákona zadat tuto práci firmě Satra, která už na stavbě tunelu spolupracuje. Pokud by teď město rozhodlo tyto práce zadat přes klasické výběrové řízení, tunel nebude zprovozněný včas.
Šéf Satry Ludvík Šajtar podotýká, že je tlačí čas: "Samotnou studii zpracujete asi za půl roku, jenže pak se musí projednat s hasiči, policisty a dalšími složkami. Správci stavby se musí odevzdat tři měsíce před otevřením tunelu. Tedy 1. dubna už musíme pracovat."