COOP otevřel první automatizovaný obchod. Noční nákupy se obejdou bez obsluhy

  • 57
Maloobchodní řetězec COOP otevřel svůj první automatizovaný obchod. Nákupy nejen během dne, ale i kdykoliv i v noci si jako první vyzkouší obyvatelé Strakonic. Přes den bude prodejna fungovat jako běžná, pro nákupy mimo standardní otevírací dobu bude potřeba vlastnit platební kartu, bankovní identita a stažení speciální aplikace. Druhá prodejna se plánuje v Českém Krumlově.

Nová automatizovaná strakonická prodejna prošla kompletní rekonstrukcí a novému stylu prodeje se částečně přizpůsobil i sortiment, v rámci kterého bude posílena zejména nabídka chlazeného čerstvého zboží.

Prodejna v běžnou otevírací dobu funguje jako klasický obchod, kde jsou zákazníkům k dispozici prodavači a prodavačky. O práci tedy nepřijdou. 

„Chceme, aby tyto prodejny byly pro každého. Samozřejmě proto v rámci standardní otevírací doby bude prodejna i nadále obsluhována personálem, mimo tuto dobu již však bude fungovat v automatickém režimu,“ říká ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP Lukáš Němčík.

Automatizovaná prodejna COOP ve Strakonicích

V automatickou se prodejna změní mimo standardní otevírací dobu, kdy mají nakupující k dispozici celý obchod, kromě pultu s lahůdkami či uzeninami. O to víc je ale rozšířená nabídka balených produktů. Samotná platba za zboží funguje na principu samoobslužných pokladen. Zákazník bude moci opustit prodejnu s nákupem po ověření platby.

Co je bankovní identita

Bankovní identita lidem usnadňuje život a zbavuje je části starostí při vyřizování na úřadech i ve firmách. Je způsobem, jak bezpečně, jednoduše a zdarma prokazovat totožnost v digitálním prostředí, navíc bez ohledu na provozní hodiny. 

Používá se stejně, jako funguje přihlašování k internetovému bankovnictví.

„Slovo samoobsluha s námi získává nový obsah. Koncept automatického obchodu se maximálně přizpůsobuje potřebám zákazníků, pro které končí nutnost plánovat si podle otevírací doby obchodů své nákupy,“ komentuje ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP Lukáš Němčík.

Zákazníci mohou v obchodě nakupovat, pokud mají bankovní identitu a zároveň si stáhnou speciální aplikaci. „Každý zákazník tak bude jasně identifikován a dvojitý vstup do prodejny nevpustí nikoho bez této identifikace. Prostor obchodu navíc hlídá kamerový systém,“ vysvětlil za společnost Ivo Čižmár.

Digitalizovaný obchod

Celý prostor prodejny je v návaznosti na zavedení nového konceptu nově pod kompletním dohledem kamerového systému napojeného na pult centrální ochrany. Toto napojení umožní řešit případné komplikace i případnou ochranu proti nepoctivým zákazníkům. Zákazníci také mohou využít nouzové tlačítko či se spojit s vzdálenou ostrahou.

Podle vedení sítě COOP budoucnost ukáže, jak český zákazník bude na tento nový systém prodeje reagovat.

Základem pro možnost nakupovat v automatickém obchodě je bankovní identita, kterou dnes fakticky mají všichni, kteří používají elektronické bankovnictví. 

„Bankovní identita, taková naše digitální občanka, která slouží k digitálnímu ověření totožnosti, je tu s námi už přes rok,“ říká Michaela Lhotková, členka představenstva ČSOB.

Venkovské prodejny chytají druhý dech. Často jsou jediným sociálním centrem

Zákazníci si dále pro nákup musí stáhnout speciální aplikaci, která po prvním přihlášení prostřednictvím bankovní identity pro ně bude při každé návštěvě obchodu generovat unikátní QR kód umožňující vstup do prodejny. 

„Každý návštěvník prodejny bude díky tomuto systému jednoznačně identifikován a není tedy například problém, pokud bude najednou nakupovat více zákazníků. Zákazník bude moct opustit prodejnu s nákupem až po ověření platby,“ dodává Pavel Kozler ze společnosti Knowinstore, která dodala technické řešení prodejny.

Inspirace ve Skandinávii

COOP se při tvorbě nového konceptu inspiroval sesterskými řetězci ve Skandinávii, kde podobné obchody fungují již několik let. Podle Němčíka se zákazníci mění a je tedy na čase, aby se obchody začaly jejich potřebám více přizpůsobovat. 

„V menších a středních městech má koncept automatických prodejen největší potenciál kvůli měnící se struktuře zákazníků, z nichž stále větší část vyžaduje maximálně flexibilní služby,“ upřesňuje Němčík.

Loni skončilo nejméně vesnických prodejen, pomohla modernizace

Podle vedení COOP jsou automatické prodejny dobrou alternativou i k populárním rozvozům, protože jsou vhodné i pro menší nákupy a jsou i časově více flexibilní. 

„Za důležité také považujeme i naše soustředění se na regionální potraviny. Prodáváme například pečivo z místních pekáren či uzeniny od místních řezníků. Nedává smysl, aby tento druh zboží složitě cestoval po republice, jak je tomu u nadnárodních řetězců,“ doplňuje Němčík.

,