Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Firma, která měla opravit Ostravicu, žaluje město o půl druhé miliardy

  12:55
Chátrající Ostravica v centru krajského města se opravy a propojení s obchodním centrem nedočká. Investor projektu žaluje Ostravu o více než miliardu a půl. Město navíc přišlo o dvě stě milionů na inteligentní dopravní systém, který by Ostravanům usnadnil průjezd městem.

Žalostný stav módního domu Ostravica-Textilia v centru Ostravy. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Oba dlouho chystané projekty za stovky milionů korun padly. Důvody se liší, ale příčina je stejná: peníze. Město teď čeká boj o téměř dvě miliardy korun.

Obě "jobovky" se radní dozvěděli téměř současně. V úterý dopoledne oznámil magistrát, že společnost Amádeus Real žaluje Ostravu o téměř 1,6 miliardy korun a úroky z prodlení za neuskutečněnou investici.

Neúspěšný prodej

Prodej Módního domu Ostravica-Textilia majiteli v únoru nevyšel, jak plánoval. V dražbě za něj chtěl 158 milionů korun. Historické budově však tímto způsobem kupce nenašel. Více si o tom můžete přečíst zde.

Proluku po zbouraném Německém domě na náměstí Dr. Edvarda Beneše v centru Ostravy chtěl developer původně zastavět novým obchodním centrem a propojit ho s Ostravicí.

Týž den odpoledne informovala Regionální rada Moravskoslezsko, že bere zpět svůj příslib dotací ve výši 218 milionů korun na ostravský projekt inteligentního dopravního systému. Nic podobného dosud město nezažilo.

"Společnost Amádeus Real podala žalobu 15. dubna u Obvodního soudu pro Prahu 1. Po Ostravě požaduje 1 580 639 095,05 korun plus úroky z prodlení," sdělila mluvčí města Andrea Vojkovská.

Investora si v září 2008 vybrali ostravští zastupitelé, když prodávali městské pozemky na náměstí Dr. Edvarda Beneše. Společnost slibovala, že opraví zničenou Ostravicu a spojí ji s novým obchodním centrem. Nic z toho se ale nestalo.

Ostravica chátrá dál, majitel se ji neúspěšně snažil prodat v dražbě a od smlouvy na koupi městských pozemků už loni jednostranně odstoupil. O žalobě mluvit nechce. "Nebudeme nic komentovat," říká mluvčí společnosti Jan Piskáček.

Ani město se nechce blíž vyjadřovat. Vojkovská jen upřesnila, že společnost postavila žalobu na nedostatečné součinnosti obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, který se zdráhal udělit souhlas s umístěním stavby pro územní řízení. I proto povede soudní bitvu obvod. "Znění žaloby ještě neznáme, ale věřím, že město o peníze nepřijde," říká radní obvodu Lukáš Semerák, podle kterého se investor snaží zakrýt neúspěšný podnikatelský záměr.

Inteligentní doprava nebude. Kvůli obavám ze zpoždění

Zatímco tento spor se může táhnout dlouho, o peníze na inteligentní dopravní systém už město definitivně přišlo.

Regionální rada Moravskoslezsko v roce 2011 schválila Ostravě dotaci 218 milionů korun na inteligentní systém, který měl řídit dopravu ve městě. Teď oznámila, že na to peníze nedá. Důvod? Obavy, že se nepodaří dokončit projekt včas a vyčerpat tak celých 19 miliard z evropských dotací přidělených kraji pro léta 2007-2013.

Podle mluvčího Michala Sobka zbývají 2 miliardy, které je nutné rozdělit do konce prosince a vyplatit do konce roku 2015. Ostravský projekt ale nabral zpoždění a výbor Regionální rady ho zařízl tím, že zamítl žádost o opakované prodloužení lhůty k předložení smlouvy s dodavatelem informačních systémů.

"Dodavatele jsme vybrali loni, ale poražené firmy se odvolaly k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Dokud ten nerozhodne, nelze smlouvu podepsat," říká náměstek ostravského primátora pro dopravu Tomáš Sucharda.

V minulosti už Regionální rada odstoupila od financování několika projektů, o tak vysokou částku jde ale poprvé. V tom je její krok výjimečný. "Jde o náročný projekt. Riziko, že město nestihne kvůli průtahům vyčerpat evropské peníze do konce roku 2015, je příliš vysoké," vysvětluje David Sventek, ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko. "Kraj ale o tyto peníze nepřijde. Použijeme je na jiné investice v oblasti dopravy," dodal. Na jaké, to zatím neupřesnil.

Podle Sobka vyberou ze zásobníku připravených projektů. Zřejmě by mělo jít o projekty jiných obcí a měst. Sucharda ale naznačil, že Ostrava se pokusí udělat vše, aby peníze zůstaly městu. Jaké projekty nabídne, to zatím také neřekl.

Inteligentní dopravní systém v Ostravě má být unikátní a spojit výhody, které už využívají jiná velká města v zemi. Centrální řízení rušných křižovatek má zajistit plynulý provoz s předností pro hromadnou dopravu. Na frekventovaných zastávkách by se měli lidé z informačních tabulí dozvídat třeba, kdy jim přijede spoj. "Projekt nekončí. Požádáme o dotace v dalším období," říká Sucharda.

  • Nejčtenější

Auto za tahačem s tankem zastavilo. Už ale ne kamion, který osobák sešrotoval

4. května 2024  9:48,  aktualizováno  21:52

Při nehodě tří aut zemřel na dálnici D1 mezi Bohumínem a Polskem jeden člověk, další dva jsou...

Pětiletá dívenka vdechla párek v rohlíku, za pár dní v nemocnici zemřela

6. května 2024  17:30

Velká tragédie se odehrála na konci dubna v Kravařích na Opavsku. Pětiletá dívka si šla o přestávce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rivalové z finále v jedné šatně: Do neděle bychom se zabili, hlásil Sedlák

1. května 2024  15:24

Ještě v neděli by si během finále extraligy nejraději vyškrábali oči, do prodloužení sedmého zápasu...

Slavia - Baník 5:0, exhibici řídili Chytil se Schranzem, hosté dohrávali v deseti

4. května 2024  17:16,  aktualizováno  19:59

Slávističtí fotbalisté se na úvod nadstavbové části první ligy rivalovi ze Sparty důrazně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policie obvinila řidiče kamionu za smrtelnou nehodu na D1, hrozí mu až šest let

5. května 2024  15:47

Karvinští kriminalisté obvinili litevského řidiče kamionu, který v sobotu narazil do osobního auta...

Skvost na Horním náměstí. Před 220 lety začala stavba Slezského divadla

8. května 2024  17:17

Vzniklo na místě hřbitova, v jeho lóžích seděli i rakouský císař František I., ruský car Alexandr...

Třinecké železárny promění energetiku, končí s uhlím. Za dvě miliardy

8. května 2024  7:17

Snížení emisí CO2 o celou třetinu si slibují manažeři Třineckých železáren od modernizace...

Audiokniha Dědictví: první díl Slezské trilogie z Hlučínska se 40% slevou

8. května 2024

Novodobou historií Hlučínska provází ve své Slezské trilogii spisovatelka Eva Tvrdá. Románovou...

Konec Dolu Lazy. Obří věž za dva měsíce odstřelí, menší díky památkářům zůstane

7. května 2024  15:33

Další loučení čeká horníky pracující pod zemí na Karvinsku. Státní podnik Diamo už ví, jaké budou...

Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?
Jak předejít syndromu náhlého úmrtí kojence?

Syndrom náhlého úmrtí kojence (SIDS – sudden infant death syndrome) je doslova noční můrou všech rodičů. V současné době lze tomuto zbytečnému...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...