"Žádnou krizi nepociťuji a doufám, že ji pociťovat nebudu. Kancelář funguje stále tak, jak má, klientů máme stále dost, byty se prodávají a poptávka po nemovitostech je pořád. Nyní je větší zájem o pozemky, proto je jejich cena vyšší. Jediným výraznějším jevem poslední doby je větší pokles cen bytů v panelových domech," říká Šárka Procházková.
Menší zájem o koupi bytů v panelácích podle ní způsobuje dost velká výstavba, lidé se raději stěhují do cihlových, popřípadě nových bytů či rodinných domů v rámci svých možností. Doba těch, kteří mají o tyto byty zájem, ještě přijde, dnes u nich hraje roli i očekávání, že ceny půjdou ještě níže. Na rozdíl od lukrativních nemovitostí, u nichž by ceny dolů jít neměly.
Výhoda: dobrá dostupnost
Pardubice mají výhodu, že stále ještě dávají větší šanci na práci než jiné oblasti. Jsou také strategickým místem, v poslední době ještě lákavějším díky prodloužení nedaleké dálnice na Prahu. "Řekla bych, že lidi jdou spíše tam, kde je práce. V těchto dnech jsem vyřizovala prodeje bytů nebo domů pro klienty z Kladna, Ostravy nebo ze Slovenska. Včera jsem také prodala nemovitost Italům, kterým se vyplatí jezdit sem jako na chalupu, místo toho, aby si vždy museli zajišťovat ubytování v hotelu. Malé byty si kupují v Pardubicích na dva tři roky i manažeři ze zahraničí," řekla majitelka realitky.
Obrat SP-Reality je přibližně stejný jako loni i předloni touto dobou. A to i přesto, že některé banky zpřísnily zájemcům o bydlení podmínky hlavně poskytování stoprocentních hypoték nebo úvěru. Firma nyní těží z toho, že si vydobyla dobrou pověst za dosavadních sedm let své existence.
O tom, zda má realitní obor jako celek dobré vyhlídky pro příští období ekonomického útlumu, odmítá makléřka spekulovat. Za jisté pokládá celkově pomalejší růst cen než v minulých třech letech, kdy mířily hodně rychle nahoru a kdy jenom například ceny garsonek stouply až o půl milionu korun. A jediné, co je na adresu konkurence ochotna říci, je to, že se jí nebojí.
Podnikání v oblasti realit vyžaduje vždy kvalitní tým spolupracovníků bez ohledu na velikost firmy. "Musíme být i nadále spolehliví a zásadoví, jen tak můžeme prosperovat," říká Procházková.
Hit: zapomenuté vesnice
Jiří Štefek z oddělení komunikace hospodářské komory považuje reality za jedno z citlivých odvětví, kterých se krize výrazně dotkla. "Ceny padají dolů, ale poptávka příliš neroste. Lidé vyčkávají a šetří. Navíc se zde objevuje obraz toho, jak byly mnohé realitní projekty finančně předražené, což tomuto odvětví také na prestiži a zlepšeném vnímání nepřidá," míní Jiří Štefek.
Tím však nechce říci, že realitní agenti budou bez práce. Stále existuje ještě početná skupina lidí, kteří se rozhodli, že právě v tuto dobu si chtějí pořídit bydlení, protože už zakládají rodiny.
Jako jeden z hitů mohou být podle něj polozapomenuté vesničky blízko velkých měst nebo starší nemovitosti v podhůří hor. Realitní agenti by měli podle Štefka sledovat i situaci na trhu práce a reagovat na případné přesuny pracovních sil nebo na vytváření nových pracovních míst – například otevření továrny. V budoucnu tu bude zájem lidí sehnat bydlení.
Příště čtěte v mf dnes25.3. Vykořisťují mě kvůli krizi. Co si může zaměstnavatel dovolit? 26.3. Vyplatí se koupit dovolenou teď, anebo je lepší počkat? |