Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Linku Praha–Brusel čeká nápor, musí se přepravit desetitisíce úředníků

Pátek 1. července je dnem, kdy se Česko ujme předsednictví v Radě Evropské unie. Kromě vrcholných politických návštěv sem od té doby budou směřovat spousty evropských úředníků a dalších členů delegací. Jenže na rozdíl od předchozího předsednictví pandemie osekala přímá letecká spojení mezi Prahou a „hlavním městem“ Unie na minimum.

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Ministerstvo dopravy odhaduje, že mezi Českem a Bruselem bude během následujícího půl roku kvůli předsednictví cestovat dalších 80 tisíc lidí. To je výrazně více, než kolik činí současná kapacita aerolinek Brussels Airlines, jež jako jediný dopravce letecké spojení provozují.

Jakkoli příval pasažérů z Belgie může být vzpruhou pro skomírající cestovní ruch v Praze, problémem bude tyto lidi do Česka přepravit důstojnou formou. „Část delegací bude přilétat speciály. Okolní státy budou využívat jiné typy spojení, například železniční. Dominantně to ale bude letecký provoz, který bude mířit na terminál takzvané staré Ruzyně,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.

Terminál pro privátní lety se podařilo během covidových karantén modernizovat. Zatímco o vrcholné představitele je díky tomu postaráno, běžní úředníci tak jednoduchou situaci mít nebudou. Už dříve totiž čeští úředníci byli upozorněni, že si mají letenky na jednání pořizovat s předstihem, aby se nevyprodaly. Poté, co ČSA v rámci úspor linku do Bruselu zrušily, létá do Belgie jenom společnost Brussels Airlines, a to dvakrát denně.

Poletí větší letadlo

Jednání se Smartwings, jež jsou majitelem ČSA, o zprovoznění spojení po období půlročního předsednictví úspěch nepřinesla. „Pro ČSA zatím není ekonomicky odůvodněné zavést pravidelnou linku do Bruselu a konkurovat na ní společnostem, které obdržely od svých vlád podporu v době covidové pandemie,“ uvedl pro Hospodářské noviny majitel Smartwings Jiří Šimáně.

Kromě Brussels Airlines a Českých aerolinií létá z Prahy do Belgie nízkonákladový Ryanair. Lety s ním se ale pro operativní přepravu na jednání hodí o dost méně, mimo jiné proto, že směřují na letiště Charleroi, nacházející se 60 kilometrů od belgické metropole.

Pražskému letišti chybí pracovníci, bezpečnostní kontroly mohou trvat déle

Největší problémy se dají očekávat během prázdninových měsíců. Úředníci si už totiž naplánovali jednání, zatímco aerolinky budou mít prázdninový provoz. Až od září se počet denních letů společnosti Brussels Airlines rozšíří na tři právě o ranní spoj, který je doposud nevykrytý po ukončení letů Českých aerolinií.

Pražské letiště proto oslovilo belgického dopravce, zda by nelétal častěji. „Letiště Praha kontaktovalo Brussels Airlines s tím, zda by bylo možné zvážit možnost navýšení počtu spojení v červenci a v srpnu, kde po odchodu ČSA vypadla možnost ranního spojení do Bruselu,“ uvedla mluvčí letiště Klára Divíšková. Ačkoliv se pražskému letišti nepodařilo domluvit žádný spoj navíc, dosáhlo alespoň navýšení počtu sedadel. Na letech, kde měl původně létat menší airbus A319, bude nasazen letoun A320 s vyšší sedadlovou kapacitou, uvedlo Letiště Praha.

Úředníci budou přesedat

Minimálně v létě proto bude muset řada úředníků na trase přesedat. Zatímco let z Bruselu obvykle trvá kolem hodiny a půl, s přestupem přes Mnichov nebo Frankfurt se protáhne na více než čtyři hodiny.

Navíc cestující, kteří omezování oxidu uhličitého myslí vážně, nebudou mít zelenou náhradu za létání v podobě nočního vlaku. Spoj Praha–Berlín–Brusel–Amsterdam měl být v provozu od letošního června, ale zatím se tak nestane. Nevychází totiž ekonomicky příznivě.

Bruselské letiště zrušilo všechny lety. Omezena je i autobusová doprava

„Na hranicích se mění mašinfíra a vlakvedoucí. Na nizozemské části trasy odjedou tři a půl hodiny, na belgické jen hodinu a půl. Místní železnice nám však účtují přemrštěné ceny a výkony nám neprodávají v hodinách, ale ve dnech,“ řekl MF DNES Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet, která měla spoj provozovat.

RegioJet podle něj připravuje studii pro Evropskou komisi, jak noční vlakovou dopravu jako alternativu emisně rozmařilejšímu letectví nastartovat. Po technické stránce má totiž Unie tranzit po hlavních železničních tazích vyřešený.

Na kolejích má v nejbližších letech začít platit povinnost zapojení jednotného evropského zabezpečovacího zařízení, které umožní vlakům projet Evropu s jedním technickým zařízením. Problémem však zůstává roztříštěnost předpisů a to, že na rozdíl od letectví neexistuje jednotný komunikační jazyk. Kvůli tomu železnice stále funguje v národních ostrůvcích a přeshraniční spojení bývá drahé a neschopné konkurovat letecké dopravě.

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ruské soudy kryjí Gazprom. UniCredit přijde o majetek, Slováci o arbitráž

17. května 2024  18:04,  aktualizováno  21:40

Soud v Petrohradě v pátek nařídil zabavit majetek italské bankovní skupiny UniCredit za 463 milionů...

Šance na levnější bydlení končí. Výstavba i hypotéky zvednou ceny, soudí experti

21. května 2024  12:09

Šance koupit bydlení se slevou se pomalu uzavírá. Postupné snižování hypotečních úroků opět...

ChatGPT stopl svou hlasovou volbu. Až příliš připomínala Scarlett Johansson

21. května 2024  10:59

Společnost Open AI stahuje hlasovou volbu jménem Sky ze své poslední verze systému umělé...

Zemřel Ivan Boesky, někdejší titán Wall Street a předobraz padoucha Gekka

21. května 2024  8:31

Na Wall Streetu si vysloužil přezdívku Ivan Hrozný. Proslul výrokem, že je správné být chamtivý,...

Renesance jádra je šance pro české podniky, říká šéf plzeňské Škody

21. května 2024

Premium Plzeňský podnik Doosan Škoda Power je předním světovým výrobcem a dodavatelem moderních parních...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....