Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Lodní doprava nefunguje, oděvní firmy proto stěhují výrobu blíž a sází na letadla

  7:00
Italská módní značka Benetton přesune výrobu svého oblečení z Asie blíž Evropě. Důvodem jsou neustávající problémy v dlouhých dodavatelských řetězcích. Lodní doprava se firmám značně prodražuje a navíc se dodávky neustále zpožďují. Jiné značky řeší nesnáze v globální logistice tím, že využívají mnohem dražší leteckou dopravu.

Kamenná prodejna módní značky Benetton ve švýcarském Curychu. (podzim 2020) | foto: Reuters

Před pandemií koronaviru šlo o standardní obchodní model módních řetězců: Za minimální náklady se v Bangladéši nebo v jiné asijské zemi vyrobily oděvy a potom se vezly na obřích kontejnerových lodích až do Evropy. Jenže pandemie lodní dopravu značně ztížila a navíc několikanásobně zdražila. 

Průměrná cena přepravy kontejneru v létě překročila cenu 10 tisíc dolarů (220 tisíc korun). Ještě před rokem se přitom pohybovala okolo dvou tisíc dolarů (44 tisíc korun), vyplývá z globálního indexu Freightos.

Vývoj ceny přepravy lodního kontejneru od ledna roku 2020 do září roku 2021 podle globálního indexu FBX. | foto: Freightos

Oděvní značky mají několik možností, jak ze situace vybruslit. Například sportovní značka Lululemon, americká oděvní firma Gap nebo řetězec Kohl’s se chtějí zejména v přicházející vánoční sezoně zaměřit na leteckou dopravu svého zboží. Ta však může být až osmkrát dražší než přeprava lodním kontejnerem, píše agentura Reuters.

Jízdní kola jsou nedostatkovým zbožím. Producenti přesouvají výrobu do Evropy

Jiné společnosti, jako například italský Benetton nebo německý Hugo Boss chtějí dlouhodobější řešení, a proto plánují přesouvat výrobu oblečení z dalekých asijských krajin blíž Evropě.

Benetton bude stěhovat produkci například do Srbska, Chorvatska, Turecka, Tuniska a Egypta. Cílem firmy je snížit objem asijské výroby na polovinu do konce roku 2022. „Je to strategické rozhodnutí, chceme mít větší kontrolu nad výrobním procesem a také nad náklady za dopravu,“ uvedl generální ředitel společnosti Benetton Massimo Renon.

Podle jeho slov firma už letos přesunula více než deset procent své produkce ze zemí jako je Bangladéš, Vietnam, Čína a Indie. „Přepravní kontejner, který dříve stál 1200 až 1500 dolarů, dnes může stát 10 tisíc až 15 tisíc dolarů, a to aniž byste měli jistotu termínu dodání,“ komentuje Renon jeden z důvodů přesunu produkce.

Ve srovnání se středomořskými zeměmi, kam chce Benetton výrobu přesouvat, jsou výrobní náklady ve Vietnamu či Bangladéši stále o zhruba 20 procent nižší. I přesto se Benettonu produkce v Asii nevyplatí, myslí si Renon. Důvodem jsou kromě dražší lodní dopravy také dlouhé a nejisté dodací lhůty. Oděvy dnes v přepravních kontejnerech putují z Asie až osm měsíců.

Přesun šatů z Egypta do skladů a obchodů v Evropě by měl Benettonu zabrat dva měsíce. V případě vlněných oděvů, které firma vyrábí v Srbsku a Chorvatsku, může doprava na cílový trh trvat jen čtyři až pět týdnů, což je pro oděvní značku i konkurenční výhoda.

Značky chtějí držet krok s dobou

Kratší doba dopravy a větší možnost dohledu nad celým procesem produkce by měla značkám umožnit lépe reagovat na to, co je zrovna „in“ a co se zrovna nejvíc prodává. V podobném duchu přemýšlí i generální ředitel německé firmy Hugo Boss Daniel Grieder. 

Stroj globální logistiky se zadrhává. Firmy sedí na tenké větvi, tvrdí experti

„Nearshoring (přesunutí výroby blíž k místu prodeje, pozn. red.) značně rozšíříme. Budeme pak schopni rychleji reagovat na trendy a na nesnáze. Jde o konkurenční výhodu,“ uvedl Grieder pro německý měsíčník Manager Magazin. Společnost Hugo Boss má vlastní závod v Turecku, části obuví vyrábí v Itálii a obleky na míru šije v sídle v německém městě Metzingen. V případě této firmy tak zřejmě půjde hlavně o zvýšení továrních kapacit v Evropě a snížení kapacit v Asii.

Podle poradenské firmy AlixPartners lze očekávat, že poté, co značky přesunou výrobu blíže k Evropě, zpátky do Asie se už vracet nebudou. Posun směrem k více regionálním nebo dokonce národním dodavatelským řetězcům má mít dlouhodobější charakter.

Asijská práce už není tak levná jako dřív

Kromě přetížené lodní dopravy svou roli hraje i nepředvídatelné uzavírání asijských továren kvůli výskytu onemocnění covid-19. S tímto problémem se potýká například sportovní značka Nike, která ve Vietnamu vyrábí zhruba polovinu své obuvi.

Kvůli uzavírkám továren společnost minulý týden snížila očekávání svých prodejů a varovala před zpožďováním dodávek během vánočních nákupů. Z toho vyplývá, že nesnáze ve fabrikách na druhém konci světa ztěžují firmám rychlý návrat k předpandemickým ziskům. Poptávka po jejich zboží by byla, jenže nabídku brzdí nepředvídatelnost dodavatelských řetězců. I kvůli tomu nyní všude po světě roste inflace.

Pohled do asijské továrny na oděvy.

Produkce v Asii už navíc není tak levná jako třeba před třiceti lety. Roste zde totiž cena práce. Ačkoli nejde o nijak závratné tempo, mzdy v asijsko-tichomořských a východoevropských regionech rostou rychleji než v západní Evropě a Severní Americe. „Rozdíl v ceně se výrazně zmenšil,“ komentoval to Lorenzo Novella, ředitel poradenské firmy AlixPartners.

A  zároveň, konečná cena výrobku už není pro zákazníka tak důležitá jako dříve. Jak uvádí Renon, spotřebitelé v současné době upřednostňují kvalitu. „Závod mezi oděvními společnostmi o to, kdo nabídne nejnižší ceny, se dnes zdá být druhotným. Spotřebitelé dbají na kvalitu a chtějí, aby jejich oděvy vydržely déle,“ myslí si Renon.

Autor:

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Cena robusty trhá rekordy. Produkci kávových zrn dusí sucho ve Vietnamu

6. května 2024  14:41

Cena kávy robusta se podle Mezinárodní organizace pro kávu (ICO) vyšplhala na nejvyšší úroveň za 45...

Čína hrozí cly na koňak. V sudech by zůstalo moře nevypité pálenky

6. května 2024  13:05

Francouzští výrobci koňaku mají starosti. Tentokrát je nezpůsobilo počasí ani prohibiční kampaň,...

Pekaři ve Francii upekli rekordní bagetu dlouhou přes 140 metrů, snědli ji bezdomovci

6. května 2024  10:22

Francouzští pekaři v neděli upekli nejdelší bagetu na světě a překonali tak rekord, který dosud v...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...