Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Expertní tým zmapoval nejnebezpečnější silnice, někde se bourá každý týden

Expertní tým resortu dopravy sestavil tabulku nejrizikovějších míst na českých silnicích. Podle počtu havárií jednoznačně vedou lokality v hlavním městě. To na základě šetření nehodovosti v letech 2017 až 2019 drží úctyhodný výsledek pěti nejnebezpečnějších lokalit v Česku. Stát je chce postupně přestavovat.

ilustrační snímek | foto: Depositphotos

Kromě úseků s častými nehodami sestavil tým expertů pro BESIP a ­Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI), který financuje výstavbu a rekonstrukce dálnic a silnic, rovněž seznam nebezpečných křižovatek, případně míst, kde řidiči bourají do stromů nebo která jsou obzvláště nebezpečná pro motorkáře.

Na první pohled smutná bilance silnic v hlavním městě je ale pochopitelná zejména kvůli tomu, že jde o silně zatížené dopravní tepny. Z ­pěti nejnebezpečnějších míst se navíc tři lokality týkají jediné komunikace, ulice Kbelské, která tvoří severní část průmyslového okruhu Prahy.

Závažné dopravní nehody

I ostatní z nejproblematičtějších pražských úseků, jako například ulice Spořilovská nebo K Barrandovu, patří mezi nejvytíženější silnice v­ zemi.

K poklesu nehodovosti by tak mělo vést především omezení dopravní zátěže poté, co bude dokončen vnější pražský okruh a jeho funkci nebudou suplovat silnice, které na takto silné zatížení nebyly postavené. Například na vůbec nejrizikovějším místě v celém Česku, zhruba čtvrt kilometru dlouhé části Kbelské od nájezdu na dálnici D10 po mimoúrovňové křížení s Proseckou, se během let 2017 až 2019 odehrálo podle policejních statistik 172 závažných dopravních nehod. 

Covid výstavbu silnic nezpomalil. Omezení na D1 zmizí příští rok, slibuje ŘSD

Ve srovnání s nejnebezpečnějším mimopražským úsekem, který se nachází ve středočeských Jiřicích, má o bezmála 150 dopravních nehod na kontě víc. I 26 závažných dopravních nehod je přitom dost na rovný, přehledný a zdánlivě bezproblémový úsek silnice I/272 spojující Benátky nad Jizerou s Lysou nad Labem.

Čekání na obchvat

Dosavadní tempo výstavby pražského okruhu dává tušit, že pouze čekat na dostavbu obchvatu metropole pro tranzitní dopravu nelze. I­podle mluvčí pražské Technické správy komunikací Barbory Liškové Praha nejnebezpečnější úseky silnic postupně po dohodě s policií a dalšími aktéry přestavuje. Právě to je i cílem dokumentu sestaveného týmem BESIP, který poukazuje na nejproblematičtější úseky a chce navrhnout jejich opravy.

Současně s tím dopravní fond jednotlivým krajům, v jejichž katastrech problematické úseky leží a ­které rovněž silniční síť druhé a třetí třídy spravují, rozdá státní příspěvek, ze kterého je možné proplatit až 85 procent stavebních nákladů. Celkem jde o 210 milionů korun, patnáct na každý kraj včetně Prahy.

7. října 2019

„Z analýz vyplývá, že přes 40 procent nehod se odehraje ve shlucích, které tvoří pouze necelá tři procenta délky silniční sítě,“ uvedl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold. Zvýšený počet nehod v křižovatkách může být způsoben jejich nevhodným uspořádáním, nejasným řazením vozidel či nevhodnými rozhledovými poměry.

V Berlíně se válčí o silnice. Cyklistům pruhy nestačí, řidiči je nechtějí

I v silničním úseku, kde se nenachází křižovatka, mohou být podobné konstrukční problémy, které následně vedou ke zvýšenému počtu nehod. Zatímco třeba nepozornost je náhodný jev, časté chyby řidičů vedoucí k opakovaným nehodám na krátkých úsecích komunikace pak podle Veroniky Valentové z Centra dopravního výzkumu napovídají, že daný úsek nemá vhodné uspořádání. Většina těchto konstrukčních chyb se však dá napravit.

Stromy už nemusí pryč

Špatně řešené křižovatky je možné přestavět nebo je lze vybavit semafory, případně překreslit jízdní pruhy. Jde tak vcelku o konvenční dlouhodobě prosazovaná řešení. Jiná situace je u alejí stromů lemujících silnice nižších tříd, které až donedávna dopravní experti doporučovali kácet. „Odstraňování dřevin je až poslední možností při řešení nehodových lokalit se stromy. Nejprve lze využít další možnosti – oprava a zdrsnění povrchu, osazení svodidel, kvalitní provedení vodorovného značení či osazení vodicích tabulí,“ doplnil Neřold.

Vytváření map rizikových komunikací není úplně nová myšlenka. Dlouhodobě mapu nebezpečných úseků v Česku vypracovává sdružení EuroRap, které následně tlačí na státní instituce, aby problematická místa upravily. 

Mediálně známá je i ­anketa Nejhorší díra republiky, kterou vyhlašuje pojišťovna Generali a ve které mohou šoféři hlasovat o titul nejrozbitější tuzemské komunikace. Akce BESIP je však poprvé činností státní správy, neboť BESIP je oddělení ministerstva dopravy. Pro správce komunikací jde tak o závazný dokument.

13. dubna 2017

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Česká národní banka znovu snížila úroky. Hypoteční úvěry přesto nezlevňují

3. května 2024

Premium Radní České národní banky na svém zasedání ve čtvrtek snížili úroky o půl procentního bodu. Sazba...

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Turecko utnulo obchod s Izraelem, pro něj to je diktátorské porušení dohod

2. května 2024  19:29

Dva nejmenovaní turečtí představitelé agentuře Bloomberg sdělili, že jejich země zcela zastavila...

Gazprom je po propadu exportu poprvé za více než 20 let v hluboké ztrátě

2. května 2024  18:36

Čisté ztráty 629 miliard rublů (161 miliard Kč) zaznamenal v loňském roce ruský plynárenský gigant...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...