Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

V Berlíně se válčí o silnice. Cyklistům pruhy nestačí, řidiči je nechtějí

  18:00
Pandemie koronaviru měla být příležitostí pro evropská velkoměsta zbavit se hustého provozu aut. Na první pohled jednoduchá opatření však narážejí. Od jara zavedl Berlín čtrnáct nových cyklistických pruhů a oddělil je od zbytku silnice zábranami. Řidičům se to ale nelíbí. O možném odstranění překážek nyní rozhodují místní soudy. Bezpečnosti totiž příliš nepomohly.

Provizorní cyklistické stezky v Berlíně podle odpůrců brání automobilové dopravě. | foto: Profimedia.cz

Na začátku září dal berlínský správní soud za pravdu politikům z krajně pravicové strany AfD, když rozhodl, že osm ze čtrnácti nově zavedených cyklistických pruhů ve městě je nelegálních. Podle soudu město dostatečně neprokázalo, že ulice, na nichž se od začátku pandemie objevily červenobílé zábrany oddělující jízdní dráhu od cyklopruhu jsou pro cyklisty nebezpečné.

Vyšší soudní instance v říjnu rozhodla, že nové cyklistické pruhy ve městě zatím zůstanou, dokud se o jejich osudu nerozhodne definitivně. Berlínský dopravní orgán podle soudu při zavádění cyklistických pruhů nedostatečně zohledňoval statistiky tamějšího provozu i počet nehod na těchto místech.

Berlínské veřejné mínění se v tuto chvíli více přiklání na stranu tábora cyklistů. V nedávném průzkumu berlínského rozhlasu bylo 52 procent pro zachování čtrnácti nových jízdních pruhů a 43 procent bylo proti.

Cyklistické pruhy jsou však jen zanedbatelným opatřením s ohledem na to, co všechno místní vládnoucí koalice sociálních demokratů, zelených a postkomunistické strany levice plánuje do budoucna. Pokud je problém vztyčení pár sloupků a namalování jízdních pruhů na silnici, je otázkou, jak moc bude berlínská veřejnost rozdělená třeba ohledně zavedení zón bez aut.

Automobilová kultura

„Restrukturalizovat systém mobility znamená přerozdělovat privilegia. A to s sebou nese odpor,“ přiznává Ragnhild Soerensen, aktivistka v čele cyklistické organizace Changing Cities. Napětí je podle ní nevyhnutelné a cyklistické pruhy v Berlíně jsou jen malou ochutnávkou toho, co ještě přijde v budoucnu.

S tím souhlasí Peter Fuchs ze skupiny ekologů PowerShift. „V rámci politikaření v Berlíně jde stále ještě o směsici starých strategií, tedy město zaměřené na automobily, a nového ekologického myšlení,“ uvádí Fuchs. „Kdyby to bylo na nás, v budoucnosti by osobní automobily hrály v Berlíně roli pouze ve výjimečných případech, třeba pro lidi s omezenou schopností pohybu a orientace,“ dodává ekolog.

KOMENTÁŘ: Pozor na „zombíky“ v dopravě, představují jen plýtvání

Berlínská opozice se změnami v berlínské dopravě nesouhlasí. Předseda frakce FDP Sebastian Czaja obviňuje vládnoucí koalici z toho, že proti sobě motoristy a cyklisty poštvává. „Nikomu to nepřináší výhody, protože nakonec úprava není ani právně podložená. Zároveň rovněž představuje pro cyklistky riziko,“ uvádí Czaja. Naráží tím nejspíš na to, že na celkovou bezpečnost berlínských ulic neměly oddělovací sloupky žádný prokazatelný vliv. Co víc, provoz na silnicích tento rok si v Berlíně vyžádal víc úmrtí cyklistů než vloni.

Bitva o prostor v dopravě v Němcích rezonuje i kvůli tomu, že je pro ně automobilový průmysl významným ne-li nejdůležitějším hospodářským odvětvím. Do určité míry je též součástí německé identity, píše Bloomberg. „Nepředpokládám, že by auta nadobro zmizela. A proč by taky měla?“ ptá se Czaja. „Auto je součástí naší kultury, a jak to u kultury vždy bývá, bude se i nadále vyvíjet tak, aby vyhovovala novým potřebám.“

Kritikou nové situace nešetří ani německá Asociace automobilového průmyslu (VDA). Blokování ulic a zavádění dalších rychlostních limitů podle ní nejsou řešením pro města zatížená hustým provozem. „Místo zákazů podporujeme inovace,“ míní tiskový mluvčí VDA Nikolaus Doll. Koalici vyzval, aby se zamyslela nad zájmy obyvatel i dojíždějících osob. Podle Dolla by omezení automobilů v některých částech města mohlo být přínosné. Na místě je podle něj kombinace automobilů, veřejné dopravy, sdílených vozidel a elektrické mobility.

Pandemie jako příležitost

Peníze z fondu EU patří do digitalizace a dopravy, shodují se ekonomové

Berlínská koalice se na transformaci dopravy ve městě zaměřuje už od roku 2017, kdy začala Berlínu vládnout. Kromě nových cyklistických pruhů navrhuje zóny bez aut, do metra, elektrobusů a tramvají plánuje investovat 28 miliard eur do konce roku 2035. Pandemii koronaviru koalice využila k vytvoření pěších zón na některých hlavních dopravních tepnách. V úseku ulice Friedrichstrasse, který je lemován obchody, zakázala dokonce auta úplně.

Vedení města se domnívalo, že v době pandemie bude v berlínských ulicí menší provoz, neboť lidé budou zůstávat doma na home office. Situace ale není o moc lepší, protože ti, kteří do práce stejně musí, si raději vezmou auto – kvůli obavě z nákazy v hromadné dopravě.

Berlín není jediným městem, které v době pandemie vidí příležitost pro radikální přetvoření městského prostoru. Například starostka Paříže Anne Hidalgová představila síť cyklistických „koronavirových“ pruhů a propaguje myšlenku „patnáctiminutového města“, jejímž cílem je umístit základní služby v krátké pěší a cyklistické vzdálenosti od domova každého Pařížana. A například v Londýně se některé ulice uzavřely těm, kteří v nich nebydlí.

Autor:
  • Nejčtenější

Česko je bohatší než Itálie a Španělsko, možná předběhne i Japonsko

Nejnovější data Mezinárodního měnového fondu ukazují, že Česká republika je poprvé ve své novodobé historii bohatší než...

Tři týdny a konec. Prodloužení restrikcí by nás zničilo, tvrdí obchodníci

Vládní rozhodnutí o uzavření obchodů a služeb jejich provozovatele rozzlobilo, přestože většina z nich tento krok...

Babiš předložil konec superhrubé mzdy. Budou dvě sazby, bohaté zdaní víc

Premiér Andrej Babiš předložil ve Sněmovně návrh na zrušení superhrubé mzdy. Místo toho navrhuje zdaňovat zaměstnancům...

Ekonomika výrazně klesne, musíme omezit podporu byznysu, říká Rusnok

Premium Snaží se zachovat chladnou hlavu a Čechům slibuje, že inflace, která je nejvyšší v Evropě, výrazně klesne. Guvernér...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vaříme zadarmo, zoufají si restauratéři. Za rozvoz platí 30 procent

Restauratéři i Svaz obchodu a cestovního ruchu kritizují provize rozvozových firem. Vyzvali je, aby projevili...

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Výroba aut se začíná blížit předkrizovým hodnotám. Registrace také rostou

Vrátit výrobu aut k číslům alespoň podobným předkrizovým hodnotám se tuzemským automobilkám podařilo zhruba v polovině...

Méně než hoteliéři a autobusáci. Cestovky čekaly víc než půl miliardy

Cestovní kanceláře dostanou od státu pětisetmilionovou pomoc jako náhradu za extrémně slabou sezonu a pomoc do...

Paliva v Česku opět zdražují, podepisuje se na tom slabá koruna

Průměrné ceny pohonných hmot v Česku za poslední týden stouply. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 je v průměru...

Ministerstvo zamítlo stížnost Českých drah. Rychlíky bude dál vozit Arriva

Ministerstvo dopravy zamítlo stížnost Českých drah na průběh takzvaného rozstřelu, ve kterém úřad vybíral provozovatele...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...