Jedno procento nejmajetnějších, zhruba sedmdesát milionů lidí na světě, je odpovědné za asi patnáct procent vyprodukovaných emisí. Nejchudší část světové populace, zhruba tři a půl miliardy lidí, je oproti tomu zodpovědná za méně než padesát procent vyprodukovaných emisí. Uvádí to Zpráva o emisní mezeře, kterou vypracovala Organizace spojených národů.
Migrující zvířata a ptáci nemusí podle vědců zvládnout změnu klimatu |
Podle vědců souvisí emise uhlíku s tím, kolik člověk vydělává. „Vyšší příjem na obyvatele znamená i vyšší emisi skleníkových plynů včetně uhlíku,“ uvedl pro CBS News profesor z kanadské univerzity HEC Montréal Justin Caron.
Domácnost v USA, která vydělává více než 150 000 amerických dolarů, má podle OSN čtyřikrát větší uhlíkovou stopu než domácnost, která si přijde na 9 000 amerických dolarů.
Justin Caron se domnívá, že bohatší lidé mají tendenci více utrácet a spotřebovávat. Častěji nakupují, vlastní více aut nebo mají větší domy, kde je potřeba více energie pro vytápění a v případě parných dnů i pro snižování teploty.
„Emise na obyvatele jsou dalším projevem obrovské nerovnosti, kterou musíme začít urputně řešit,“ uvedla pro CBS News Taryn Fransen, vedoucí pracovnice globálního klimatického programu na Institutu světových zdrojů.
Viníkem jsou i letadla
Až třetinu lidstva čeká do padesáti let nesnesitelné horko, povede k migraci |
Ve své zprávě OSN kritizuje i leteckou dopravu. V roce 2018 nastoupila na mezinárodní let jen zhruba dvě až čtyři procenta světové populace. Podle časopisu Global Enviromental Change využívají tento způsob dopravy hlavně osoby, které patří mezi jedno procento nejbohatších. Pokud bychom považovali leteckou dopravu za stát, stala by se osmým největším znečišťovatelem na světě.
Pokud bude v následujících letech postup k ochraně klimatu nadále takto pomalý, zvýší se podle OSN průměrná teplota v tomto století o více než tři stupně Celsia.
Ve hře je i uhlíková daň
Podle OSN je na místě změna v chování. Lidé by se měli naučit vybírat méně znečišťující formy dopravy, jako jsou kola, vlaky či autobusy. Měli by jíst méně masa a častěji vyhledávat rostlinou stravu.
Globální oteplování české ekonomice prospěje, tvrdí studie Deloitte |
Ekonomové pak jako možnost zmiňují takzvanou uhlíkovou daň, díky které by byly nejvíce znečišťující činnosti, jako je kupříkladu létání, mnohem dražší, a tím i méně populární.
Možné je i větší zdanění letenek nebo vytvoření globálního fondu pro projekty obnovy klimatu, přičemž největšími přispěvateli do tohoto fondu by byli hlavní znečišťovatelé.
Svou roli by podle OSN mohla sehrát i změna sociálních norem. Tomu by měla přispět právě probíhající pandemie nemoci covid-19, díky které se lidé naučí více pracovat z domova.