Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Jak se na dálnici dodržuje bezpečný rozestup. Co dvě minuty přestupek

  16:45
Mezi návrhy ministerstva dopravy na změnu bodového systému je jedna pasáž, která má revolučně změnit styl jízdy českých řidičů. Nově bude hrozit pokuta za nedodržení bezpečné vzdálenosti. MF DNES otestovala řidiče, jak dodržují rozestupy. Chybovaly hlavně kamiony.

(ilustrační snímek) | foto: Jakub Pokorný, koláž MF DNES

Kamiony by musely držet rozestup nejméně 50 metrů při rychlosti 50 kilometrů v hodině a vyšší, osobní auta 30 metrů při osmdesátce. Kdo limit poruší, dostane pokutu až 10 tisíc korun a čtyři body do registru. 

MF DNES týden po zveřejnění návrhu udělala test, jestli čeští řidiči bezpečnou vzdálenost dodržují a kolik by se jich přestupku dopustilo. Stačilo měřící pásmo, stativ s praporkem jako značka a kamera.

Výsledek? Skoro každé dvě minuty by některý řidič na dálnici D5 mezi Berounem a Loděnicí i při slabším provozu v poledne spáchal přestupek. Častěji by se prohřešila nákladní auta, která mají pravidla nastavena přísněji.

Na příjezdu do Prahy na D1 u Chodova byli řidiči ukázněnější i proto, že tam jsou v jednom místě dokonce tři pruhy a auta se lépe poskládají.

„Změny bodového systému povedou také k zamyšlení samotné řidiče, jestli se opravdu lepí nebo nelepí na auto před sebou. Když řidič před nimi dupne na brzdu,  nemohou stihnout během jediné sekundy zareagovat a bezpečně zastavit,“ reagoval na výsledky testu mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler.

Nový přestupek v bodovém systému

Ministr dopravy Dan Ťok sepsal po 13 letech od zavedení bodového systému návrh na jeho revizi. Nyní jde do připomínkového řízení, pak ho bude schvalovat vláda. 

Součástí návrhu je i nový přestupek „nedodržení bezpečné vzdálenosti“. Do registru za něj řidič dostane čtyři body a bude mu hrozit pokuta 2 500 korun na místě nebo 4-10 tisíc korun ve správním řízení. 

Legislativci ministra Dana Ťoka návrh zdůvodňují v textu následovně: „Malý odstup je častou příčinou nehod. Postih už zavedlo například Německo, Rakousko nebo Slovensko. Doporučený odstup dvě sekundy nedodržuje mimo obec třicet procent českých řidičů.“

VIDIT vidí přestupek

Česká dopravní policie je také pro, aby se takový přestupek trestal. Už má i představu, jak by ho řidičům prokazovala. Ministerstvo dopravy totiž při psaní zákona našlo inspiraci v Německu, kde se nedostatečné rozestupy už dávno pokutují. V Německu platí „železné pravidlo“, že správný rozestup by se měl rovnat polovině údaje na tachometru. Když jede auto stovkou, musí mít odstup 50 metrů.

„Ze spolupráce s německými kolegy víme, že bezpečnou vzdálenost lze kontrolovat řadou technických prostředků. V Německu se používají zařízení VIDIT nebo PROVIDA,“ vysvětluje šéf dopravní policie Tomáš Lerch. Systém VIDIT sestává ze dvou kamer, které natáčejí provoz a přenášejí vše do počítače. 

Notoričtí „lepiči“

Osobní auta během testu na D5 u Vráže na Berounsku a na začátku D1 u Prahy porušovala navrhované pravidlo až na výjimky jen v levém pruhu při předjíždění.

Pokud jeden řidič ještě nedokončil předjíždění delšího kamionu, další už se na něj tlačil a „lepil“, jako by ho chtěl popohnat.

Celkem běžná situace na dálnici, kterou zná každý a také spoustu ohleduplných šoférů znepokojuje. Dnes je to nepostižitelné, ale nově by mohla policie udělit pokutu 2500 korun na místě a čtyři tisíce až deset tisíc korun ve správním řízení.

Průběh testu

Orientační test byl jednoduchý. Reportér odměřil pásmem požadovaných třicet a padesát metrů od paty mostu nad dálnicí.

Na konci měřené vzdálenosti za svodidly postavil značku. Pak stačilo zapnout na mostě kameru a nahrávat projíždějící auta směrem k mostu.

Pokud přijíždějící vůz nezmizel pod mostem, auto za ním by správně ještě nemělo minout značku. V tom případě mělo totiž menší než povolený rozestup. Během testu místem projížděla i auta, která měla už od pohledu tak malý rozestup, že by je skoro ani nebylo nutné měřit.

U kamionů je to jiné. Ty jedou v pravém pruhu zhruba osmdesátkou, nepředjíždějí se, ale i tak mezi sebou udržují jen malé rozestupy. Nezřídka je od sebe při měření dělilo jen 10 až 15 metrů, takže by vlastně nedodržely ani limit pro osobní auta.

Podtrženo sečteno, přibližně každé dvě minuty měl některý řidič nedostatečný rozestup.

Návrh samozřejmě budou muset schválit ministři a pak poslanci. Zejména ve Sněmovně se dá čekat dlouhá diskuse – jako vždycky při schvalování silničních pravidel.

Jak jet? Napovědí i bílé čáry

Upřímně, udržet dnes bezpečnou vzdálenost za všech okolností není úplně jednoduché, i když chce být řidič ukázněný. Snadno zapomene a občas se přiblíží k autu před sebou.

Zároveň je tu ještě jedna věc. Pokud by policie striktně pokutovala auta s menším rozestupem než 30 metrů, podle nových pravidel bude muset ještě spravedlivě rozhodnout, jestli za přestupek může právě řidič auta, které jede vzadu. Není tomu tak vždy.

Auta, která vjíždějí na dálnici z připojovacího pruhu, na rozestupy ohled neberou. Správný rozestup se dá odhadnout i podle přerušovaných čar na dálnici. Třicet metrů odpovídá délce tří bílých čar na dálnici včetně dvou mezer mezi nimi.

23. ledna 2019

Například na pražské Jižní spojce je povolená osmdesátka a auta tam mají na první pohled menší rozestupy, než by měla mít. Z jednoho konce Prahy na druhý se pohybuje hustý „peloton“ aut. S novým zákonem tam určitě bude nutné častěji brzdit, například kvůli autům zařazujícím se z nájezdů. Celkově se na městských okruzích bude v budoucnu jezdit zřejmě pomaleji.

Jak měří Němci

A jak se malé rozestupy v Německu měří a dokazují řidičům? Německý mobilní systém VIDIT, o kterém se zmiňuje i šéf české dopravky Tomáš Lerch, funguje vlastně na podobném principu jako test MF DNES – samozřejmě mnohem přesněji.

Německá policie nainstaluje na dálniční most dvě kamery a přesně si odměří stometrový úsek, který bude jedna z kamer snímat. Natočený provoz na dálnici se přenese do počítačového programu, který sám spočítá rozestupy.

Druhá kamera pak snímá poznávací značky aut, aby šlo řidiče identifikovat. Záznam pak musí zhlédnout i úředník, aby zjistil, kdo je na vině. Jestli třeba řidič vepředu druhého nevybržďoval. 

Dodržujete při jízdě mimo obec doporučený odstup dvou sekund?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 sobota 16. února 2019. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 2240
Ne
Ne 1032

Železné německé pravidlo půlky tachometru

Když německého řidiče přistihne policie, že má ve stotřicítce na dálnici odstup od auta před sebou jen 6,5 metru, hrozí mu pokuta 400 eur, to je v přepočtu přes deset tisíc korun. Němci, kteří nedodržení bezpečné vzdálenosti pokutují už mnoho let, vypracovali i podrobný „katalog pokut“. 

Zatímco český návrh je celkem jednoduchý a počítá jen s třicetimetrovým rozestupem pro osobní auta a padesátimetrovým pro náklaďáky, Němci jsou preciznější. Platí u nich zásada, že „bezpečný rozestup se rovná polovině údaje na tachometru“. Například když jede auto osmdesátkou, měl by odstup činit 40 metrů, když jede stovkou, tak padesát. Ale i v Německu panuje velká tolerance pro pokuty. Pokutu dostane až řidič, který jede s polovičním rozestupem, než je nejnižší povolený limit – tedy při osmdesátce ho má jen 20 metrů. 

Nový bodový systém přinese velké změny, telefonování už „neukecáte“

 Aby to bylo ještě složitější, výška pokut je odstupňována nejen podle rozestupu v metrech, ale i podle rychlosti. Oněch 400 eur za 6,5 metru je nejvyšší sankce při nejmenším rozestupu a nejvyšší rychlosti. Katalog k ní došel následovně: Jde o desetinu povoleného rozestupu, tedy „polovičního tachometru“ při rychlosti nad 130 kilometrů v hodině. Správně by měl řidič jet 65 metrů za autem před sebou (130 děleno dvěma). Kdo má jen desetinový rozestup oproti povolené vzdálenosti, toho čeká nejtvrdší sankce. 

Naopak nejnižší sazba je 75 eur (necelé dva tisíce korun). Dostane ji řidič, který má při osmdesátce odstup jen 20 metrů. Německý „katalog pokut“ řidičům zároveň radí, jak odstup udržet, protože řidič těžko bude odměřovat metry. Na dálnici odpovídá správný odstup dvěma sekundám, na běžné silnici je asi sekundu. Německý zákon předepisuje dokonce i odstup na šířku. Od motorky by mělo mít auto odstup 1,5 metru, od jiného auta metr a od autobusu dva metry. 

Eurovolby 2024

Volby do Evropského parlamentu se v Česku uskuteční v pátek 7. a v sobotu 8. června 2024. Čeští voliči budou vybírat 21 poslanců Evropského parlamentu. Voliči v celé Evropské unii budou rozhodovat o obsazení celkem 720 křesel

  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Mají rakovinu, metastázy a nic nezabírá. Léčba je, ale pacienty by stála miliony

22. května 2024

Premium Muži s metastazující rakovinou prostaty, na kterou už nezabírá jiná léčba, se upínají k poslední...

Zvedneme minimální mzdu o tisíce, drtí predikce Zaorálek

22. května 2024

Sociální demokracie, kdysi nejsilnější strana, vypadla ze Sněmovny a teď se snaží proniknout...

Proč se malým Němcům nedaří v matematice. Ve školství nefunguje integrace

22. května 2024

Premium Vypadá to, jako by němečtí žáci najednou ztratili schopnost počítat. Podle nové studie německé...

Vyhrajte vstupenky na finále MS v hokeji. Máte jedinečnou šanci s iDNES Premium

22. května 2024

Je tady ještě jedna šance, jak získat vstupenky na finále hokejového mistrovství světa! Dvě místa v...

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...