Nejhorší jsou pak řidiči z Ústeckého kraje, kde jich má nějaký bod osm procent.
Znamená tento výsledek, že se v hlavním městě jezdí fakt nejohleduplněji? Nebo je fígl ve statistice? Možná obojí.
„Myslím, že pražští řidiči opravdu předpisy dodržují víc, protože je na každém kroku hlídají kamery. V přeplněných ulicích také nemohou příliš páchat přestupky, protože by hned bourali,“ míní šéf BESIP Tomáš Neřold. Ministr Dan Ťok s nadsázkou poznamenal, že výsledek buď svědčí o slušnosti pražských řidičů, nebo o větším nasazení ústeckých policistů.
Ministerstvo dopravy zveřejnilo tento týden podrobné statistiky bodovaných přestupků za rok 2018. MF DNES přinesla podrobný přehled, jak si Češi na silnici vedou.
Půl milionu řidičů mělo k silvestru 2018 na kontě aspoň jeden bod, 39 tisíc lidí musí jezdit autobusem nebo vlakem, protože po nasbírání 12 bodů přišli o řidičák.
Z přehledu vzešla i rada „Jak nedostat body“. Statistici ministerstva si totiž všimli, že více než polovinu všech bodů řidiči dostali za tři konkrétní přestupky: malé překročení rychlosti, telefonování a jízdu bez pásu. Kdo se jich vyvaruje, má šanci uchránit si řidičák.
Ale pozor, po Ťokově chystané reformě už drobné překročení rychlosti nebude bodovaným přestupkem. Vyšší tresty naopak budou za telefonování.
Výpis z bodového konta dnes řidič dostane na Czech Pointu (třeba na poště), ale vláda slibuje, že to brzy půjde i z domova přes internet.
Dva body a dost
Můžeme to nazvat třeba „efektem dvou bodů“. Každý třetí řidič má na kontě pouhé dva trestné body za dopravní přestupek. Tito lidé se evidentně poučili dávno předtím, než by jim hrozilo vybodování a jejich první exces zůstal i posledním.
Klíčová tabulka ukazuje, kolik řidičů má kolik bodů. Nejvíce lidí mělo k 31. prosinci 2018 pouhé dva body – celkem 170 tisíc držitelů řidičáku. „Efekt dvou bodů“ potvrzuje i expertka z Týmu silniční bezpečnosti Stanislava Jakešová. „Dostala jsem dva body, tak se už hlídám, abych nejezdila 61 kilometrů v hodině, ale padesát,“ řekla Jakešová.
Ano, 23 tisíc šoférů má na kontě pouhý jeden bod. Jelikož však žádný „jednobodový přestupek“ neexistuje, znamená to, že jich měli původně víc. Po pravidelném odmazávání jim v evidenci zůstal bod jediný.
Pouhé jednotky tisíc lidí pak mají 8 až 11 bodů. Nepoučitelní jedinci, kteří atakují tato čísla, už se na nich nezastaví a zpravidla vystoupají k 12 bodům.
Žena nezávodí
Další tabulka bodového systému ukazuje, že bodový systém rok od roku pomalu, ale jistě vychovává řidiče. V nejhorších letech 2009 až 2011 mělo nějaký bod 14 procent řidičů, dnes je jich desetina. Každé dva roky se Češi o procento zlepší. Statisticky vzato by tedy v roce 2039 neměli spáchat ani jeden přestupek a mít v průměru nula bodů.
Přestože současná vyhláška obsahuje přes třicet bodovaných přestupků, tak v 92 procentech případů, kdy je někdo přistižen, jde o jeden z deseti nejčastějších druhů přestupků. Čtyři z nich jsou překročení rychlosti a pak nepřipoutání se, telefonování, alkohol za volantem, jízda bez řidičáku, nezastavení na stopce a nedání přednosti.
Telefonování už „neukecáte“ |
Naopak existují vyloženě okrajové přestupky. Jen 24 lidí řídilo vozidlo, ke kterému neměli „profesní způsobilost“ (vztahuje se například na řidiče u záchranářů či hasičů), což je přestupek za tři body.
Co je ale podstatnější, policie téměř nepostihuje například ohrožení chodce na přechodu. Přestupek za čtyři body minulý rok dostalo jen 476 řidičů.
Všechny přestupkové a bodové statistiky vycházejí obecně lépe pro ženy než pro muže. To znamená, že manželka spíš přenechá řízení svému manželovi, ale také to, že ženy asi opravdu v autě nezávodí a jezdí opatrněji. Tak například mezi „držiteli 12 bodů“ je 36 621 mužů a pouhých 2 995 žen.
Body v Česku dostávají i cizinci. Daří se je postihnout až v posledních letech, kdy smlouvy v Evropské unii umožňují výměnu dat o řidičích.
Stále častější tak je, že vás dostihne pokuta za rychlou jízdu v jiném státě. Celkem v Česku dostalo aspoň jeden bod 50 tisíc cizinců.
Typický vybodovaný: třicátník
I pro dopravní experty je záhadou, proč se Češi nepoutají bezpečnostními pásy. Tři body a pokutu za to dostalo loni 66 283 lidí, přestože pás zachraňuje životy. Šéf BESIP Tomáš Neřold dokonce vypráví, že někteří motoristé vynaloží i velké úsilí, aby svépomocí vyřadili z provozu zařízení, jež při jízdě bez pásů začne pípat.
Jak se na dálnici dodržuje bezpečný rozestup. Co dvě minuty přestupek |
A ještě jedna zajímavost: I když se poměrně často mluví o divokých mladých a začínajících řidičích, tak nejvíce vybodovaných má řidičák od roku 2006. Jezdí tedy 13 let, a pokud si dělali řidičák v osmnácti, bude jim teď 31 let. „Lidé mezi 30 a 40 lety najezdí nejvíc kilometrů. Je však třeba dodat, že i když nemají mladí řidiči tolik přestupků, figurují ve statistikách vážných dopravních nehod,“ vysvětluje Neřold.
23. ledna 2019 |