Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ťok zkritizoval Českým drahám reklamu: Ukažte radši kvalitu v provozu

  5:01
Jedna z nejvýraznějších reklamních kampaní Českých drah za poslední roky zažehla nový spor mezi ministerstvem dopravy a vedením státní firmy, v níž resort vykonává akcionářská práva. Nový minutový spot, v němž dopravce zkouší nalákat nové zákazníky, považuje ministr Dan Ťok za zbytečný.

Podle Ťoka České dráhy takovou formu reklamy nepotřebují.

„Aktuální kampaň mi nepřijde šťastná. My musíme na drahách ukázat našim zákazníkům v každodenním provozu, že se zlepšujeme a přinášíme novou kvalitu. Pokud to zákazníci nepocítí, tak je podobná reklama spíše rozzlobí a popudí. Myslím si, že bychom se měli chlubit spíše tím, že jezdíme rychleji, kvalitněji a bezpečněji – tam, kde je to realita,“ tvrdí Ťok.

Ministr tím naráží na fakt velmi rozdílné kvality služeb u Českých drah. Zatímco někde mohou cestující jet novým moderním vlakem, jinde dopravce nabízí za stejnou i vyšší cenu svezení vagonem z 80. let.

České dráhy vysvětlují reklamu snahou informovat co nejširší veřejnost o kvalitativním posunu poskytovaného servisu. „Novou kampaní chceme budovat pozitivní emoce k železniční dopravě jako ekologické a trvale udržitelné dopravě budoucnosti,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.

Firma nechce uvádět, kolik ji reklama a její vysílání stojí, letos má na marketing 120 milionů korun. To je o 20 milionů méně, než před rokem, vypršela totiž například smlouva s daviscupovým týmem.

Experti: Reklama je přeplácaná

Reklamní experti nemají na reklamu jednoznačný názor. Někteří ji chválí, jiní kritizují.

„Reklama na ČD je složitá. Říká jen to, že je hrozně prima jet vlakem. Nemá to silný emocionální ani racionální argument, tudíž se podle mě po zhlédnutí nestane nic, nové zákazníky to přivede dost těžko,“ říká Tomáš Belko z Ogilvy. „Myslím, že se ČD pokusily zasáhnout téměř celou populaci, proto tu reklamu tak masivně zalidnily a podle mě přeplácaly,“ dodal Belko, podle kterého navíc „placatý hlas nic zajímavého neřekne“.

„Vlakem může cestovat každý. A České dráhy jako zdaleka největší dopravce v této oblasti samozřejmě musí tlačit celou kategorii,“ míní Martin Charvát z Konektoru.

Podle něj se může televizní reklama použít nejen k přímému prodeji, ale i budování značky a posílení vztahu se zákazníkem. „Tento vztah je důležitý, protože i když nemá okamžitý dopad, v dlouhodobém horizontu přináší zákazníky také a pomáhá udržet i ty stávající,“ dodal Charvát.

Podle Richarda Stiebitze z agentury Wunderman tato reklama „neublíží a je celkem milá, ale lidi asi nepřesvědčí“. „Měli by komunikovat například tím, že budou propagovat propojenost, síťovost a pokrytí, protože to je konkurenční a velká výhoda,“ dodal.

Podle Joklíka firma každou kampaň vyhodnocuje jak z pohledu zlepšení image a vnímání kvality služeb zákazníky, tak z pohledu finančního přínosu.

„Když odhlédneme od všech dalších aspektů, čistě obchodně očekáváme od aktuální kampaně růst tržeb o zhruba půl procenta a to zejména na dálkových linkách,“ dodal Joklík.

Podle něj jsou podobné spoty i u jiných evropských dopravců. Kampaň má běžet až do jara příštího roku. Například rakouské státní dráhy si loni najaly na reklamu na spojení z Vídně do Prahy Karla Gotta.

Autor:
  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Protonová léčba už pomohla tisícům pacientů

2. května 2024

Advertorial Dvanáct let působí v Praze Protonové centrum. Za tu dobu jím prošly tisíce onkologických pacientů....

Evropa se opatrně vrací k ekonomickému růstu. Rizikem je kondice Německa

2. května 2024

Premium Evropské ekonomiky se zotavují z kritických let, kdy je dusil energetický cenový šok, inflace i...

Lesníci se zlobí, stát nakonec miliardy na klima v rozpočtu nenašel

2. května 2024

Přes dva roky stát sliboval peníze na dotace pro lesníky, nakonec je ale nenašel a program na...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Do Bolívie jsem odešla kvůli smrti rodičů, přiznala sestra Romana Vojtka

Mladší sestra herce Romana Vojtka (52) Edita Vojtková (49) je módní návrhářkou a žije v Bolívii. Do zahraničí odešla...