„Je to pro nás ukázka, jak České dráhy zneužívají své dominantní postavení,“ říká mluvčí Leo Expressu Petra Valentová. Firma se s Českými drahami soudí kvůli náhradě škody za údajně podnákladové ceny na trase mezi Prahou a Ostravou.
Dráhy odmítají, že by odstranění reklamy požadovaly. „České dráhy do smluvního vztahu mezi Leo Expressem a Railreklamem nezasahovaly. Žádný příkaz k sundání reklamy Leo Expressu jsme nedali,“ tvrdí mluvčí Petr Šťáhlavský.
Redakce iDNES.cz má však k dispozici kopii dopisů mezi mediální agenturou a Railreklam, ve kterých se píše, že k odstranění musí dojít na základě pokynu Českých drah. A to i přesto, že na reklamu měl Leo Express řádnou smlouvu a čtyři měsíce na ploše inzeroval. Firma navíc billboard odstranila okamžitě, bez ohledu na výpovědní lhůtu.
Railreklam: Reklama tam vůbec neměla být
České dráhy ve firmě Railreklam vlastní 51procentní podíl. Společnost se zabývá hlavně pronájmem reklamních prostor na nádražích či v jejich okolí. Jednatel firmy Alexander Křížek potvrdil, že k přelepu skutečně došlo. Podle něj šlo totiž o chybu, že vůbec takovou plochu Leo Express nabídli.
Billboard stojí na pozemku Českých drah a smlouva mezi dopravcem a Railreklam údakně specifikuje, že v takovém případě na nich nesmí inzerovat konkurence ČD. „Předmětná reklama byla odstraněna po kontrole majitelů nemovitostí souvisejících s přípravou převodu majetku z ČD na SŽDC,“ vysvětlil Křížek.
„To je naše interní chyba, kterou jsme přiznali. Leo Expressu jsme nabídli vhodné kompenzace, se kterými souhlasili,“ dodal Křížek. To, že v mailu zaměstnankyně Railreklamu napsala, že jde o pokyn Českých drah, považuje „za komunikační neobratnost v interní emailové komunikaci obchodníka s klienty, ve které nebývá běžné chytat se za každé slovo“.
Leo Express zažaloval loni České dráhy o 419 milionů korun za ztráty, které mu mělo způsobit zlevnění jízdenek státního dopravce po nástupu konkurence mezi Prahou a Ostravou. Současně si na postup Českých drah a jejich údajné zneužití dominantního postavení stěžuje i u antimonopolního úřadu.
Firma chce incident s billboardem přiložit k materiálům pro soud jako důkaz, že České dráhy zneužívají dominantní postavení. „Současně žádáme po společnosti České dráhy omluvu a vrácení reklamy na své místo,“ dodala Valentová.