Obchody si zvykají na Asijce. Při nákupech nespěchají, ale utratí nejvíc

  • 50
Asijci se stávají nejoblíbenějšími zákazníky tuzemských luxusních obchodů. Jejich chuť utrácet velké částky totiž roste. Ačkoliv nejvíce tržeb zanechávají u obchodníků Rusové, v přepočtu na jednoho kupujícího je předhánějí Číňané, Tchajwanci či Japonci. Vůbec nejštědřejší jsou při utrácení Thajci.

Ti v posledním roce, od dubna 2012 až do konce března 2013, utráceli v českých obchodech v průměru přes 18 300 korun na jeden nákup, tedy téměř o šest tisíc více než ve stejném období před rokem. Vyplývá to z údajů společnosti Global Blue, která zprostředkovává vracení DPH turistům ze zemí mimo EU.

Thajce následovali Číňané s částkou téměř 14 tisíc korun a Tchajwanci s necelými jedenácti tisíci korunami. Rusové, kteří v českých obchodech zajišťují polovinu všech tržeb, utráceli "jen" necelých šest a půl tisíce korun za nákup.

Vyčerpávající jednání přinášejí velké tržby

"Asijští zákazníci jsou velmi zajímaví a snažíme si je předcházet. Jsou to velmi nároční zákazníci, kteří vyžadují obrovskou péči, kontrolují třeba několik hodin všechny detaily na rytinách tak, aby odpovídaly předloze. Průměrně u nás utratí za jeden nákup šedesát tisíc korun, ale jsou klienti, kteří utratí i miliony. Poslední dobou u nás nejvíce peněz nechávají Číňané," řekl iDNES.cz Jaroslav Červinka, ředitel prodeje skla ze sklárny Moser pro Českou republiku.

Co kupují Číňané nejvíc

Číňané nakupují v Česku nejraději oblečení a módní doplňky. Na tyto nákupy věnovali za poslední rok 49,05 procenta všech svých útrat, za sklo utratili 35,19 procenta a za hodinky a šperky 8,9 procenta. Za elektroniku, parfémy, sportovní oblečení či brýle utrácejí ani ne procento svých útrat.

Zdroj: Global Blue

Loni si podle něj v prodejně v centru Prahy tři tchajwanské páry prohlížely detailně výrobky firmy od jedenácti hodin dopoledne do sedmi hodin večer. "Bylo to vyčerpávající, ale nakonec zde nechali přes šest milionů korun," popisuje Červinka.

Dobré zkušenosti s čínskými zákazníky má i šéf prodejny Erpet Oto Ledvinka. "Čínská klientela je pro nás v současné době nejbonitnější. Peníze u nás začali Číňané utrácet zhruba před pěti lety a jejich útraty stále rostou, dosahují až desetinásobku toho, co zde utrácejí Japonci. Ti byli nejsolventnější na přelomu tisíciletí," vysvětluje Ledvinka.

Asijské zákazníky se obchod snaží podporovat například tím, že najal dvě japonské a dvě čínské prodavačky, což podle něj Asijci ocení. "Vydáváme prospekty v čínštině, máme speciální terminál pro čínské platební karty, na obchodě je v čínských znacích informace o tom, že zde mohou turisté využívat službu Tax Free. V Japonsku pak máme kancelář s rodilým mluvčím, který se o zákazníky postará například v případě, že jim vypadne granátový kamínek z našeho šperku," vypočítává Ledvinka.

Podle sinologa Martina Kříže si Číňané užívají v Česku nákupy proto, že zde při nakupování paradoxně "ušetří", protože mají v zemi uvalena vysoká cla na dovezené zboží. Podíl Číňanů na českém trhu bude podle něj dále narůstat s tím, jak roste tamější ekonomika a stále více obyvatelům se zvyšuje životní úroveň.

Ti, kdo v Česku utrácejí, však podle něj ke střední třídě nepatří, ale jedná se o elitu. "Jsou to buď státní úředníci, nebo úředníci navázaní na byznys, či byznysmeni, kteří jsou však z větší části napojeni na státní zakázky. Kdo není navázán nějakým způsobem na stát, nemá příliš šanci," dodává Kříž.

Jak cizinci utrácejí v ČR
ZeměPrůměrná útrata na jeden nákup (04/2012-03/2013 Kč)Nárůst celkových tržeb (meziroční změna v %)Podíl na celkových tržbách (04/2012-03/2013 v %)
Thajsko18 347122,82,3
Čína13 85448,489,12
Tchaj-wan10 8914,64,58
USA8 96824,942,81
Japonsko6 9457,891,9
Rusko 6 49532,3751,13
Izrael4 60831,911,98
Zdroj: Global Blue Czech Republic; Čísla se vztahují pouze na turisty ze zemí mimo EU, kteří využijí službu Tax Free, nakoupí nad 2 000 Kč. Čísla nezahrnují útraty za služby a potraviny a alkohol.