Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stavba kanálu Dunaj-Odra-Labe pro lodě blokuje obcím nové stavby

  11:52
Miliony tun betonu, ze kterého vznikne umělý průplav. A pak zamíří do kraje menší tankery a další plavidla ze Severního, Baltického i Černého moře. Starý nápad budovat kanál Dunaj-Odra-Labe stát opět oprášil.

Od Ostravy a Bratislavy budou možná jednou do Pardubic mířit motorové nákladní lodě dlouhé až 135 metrů. Koláž: Michal Klíma, MAFRA | foto: Michal Klíma, MAFRA

Ředitelství vodních cest si za miliony korun z EU nechává zpracovat studii, která odpoví na otázku, zda má kanál Dunaj-Odra-Labe vůbec vzniknout.

"Do podzimu by mělo Ředitelství vodních cest vypracovat studii proveditelnosti. Tato cesta by měla být součástí transevropských dopravních koridorů," uvedl šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický.

Odpověď na uvedenou otázku bude jistě zajímat desítky obcí v Pardubickém kraji víc než například církevní restituce, s nimiž má průplav společnou letitou blokaci pozemků. "Průplav nás limituje hlavně v pozemcích, které vedou mezi Černou za Bory a Staročernskou, nemůžeme na nich nic plánovat," řekl starosta čtvrtého pardubického obvodu Petr Heřmanský.

"Kanál blokuje určité parcely, na nichž chtějí lidé stavět, ale nemohou," potvrdil Jiří Hrdlička, starosta obce Rybník na Českotřebovsku, kde má vzniknout přístav s možností překládky z lodí na železniční vagony.

Podobně hovoří představitelé řady dalších obcí v kraji.

Vodní cesta na papíře se neobejde bez plavebních komor a akvaduktů

Koridor průplavu Dunaj-Odra-Labe se podle dnešních plánů odpojuje z Labe v blízkosti pardubické městské části Hůrka, stáčí se k jihu a východně od obce Spojil pokračuje k Černé za Bory, kříží železniční trať Pardubice-Choceň a pokračuje směrem ke Stradouni.

Potom prochází jižně od Zámrsku směrem k Zálší, kde mají být čtyři plavební komory Zálší, Vračovice, Chotěšiny a Voděrady. Následují průplavní tunely Řetůvka a Řetová i průplavní most. Trasa vede přemostěním po okraji České Třebové. Jižně od Rybníku jsou průplavní tunely. Dále se mokrá cesta vine mezi Mladějov a Rychnov. Na ní jsou čtyři plavební komory Gruna, Radkov, Petrůvka a Pečíkov. U Vranové Lhoty opouští území kraje.

Řešení trasy vodního koridoru není však definitivní. Právě v Pardubickém kraji je pro svou obtížnost považováno za skutečnou výzvu pro odvážné projektanty a čeká na svého "Jana Pernera". Jedna z variant například předpokládá, že v Zálší na Choceňsku bude zřízen stometrový stupeň umožňující sestup přímo na úroveň polabské nížiny.

Hejtman Pardubického kraje zaujímá k této akci protichůdný postoj. "Kanál máme v zásadách územního rozvoje kraje, naší povinností je s ním počítat. A pokud se s akcí počítá pro nejbližší programovací období po roce 2014, pak ji vítáme. Na druhé straně je nepříjemná pro dotčená města a obce, neboť do jisté míry omezuje územním záborem jejich rozvoj. Takže doufám, že kanál nezůstane pouze u výkresů," řekl hejtman Martin Netolický.

"Průplav vyvolával značné zásahy do osídlení a krajiny a vyžadoval by nákladné technické řešení. Pardubický kraj ho vnímá jako prověřovaný nadnárodní zájem, avšak zachování územní ochrany nepodporuje," doplnil radní, zodpovědný za regionální rozvoj a evropské fondy, Zdenek Křišťál.

Na Českotřebovsku by měla hladina dosahovat nejvyšší nadmořské výšky kolem 400 metrů, proto by ji muselo vyrovnávat několik zdymadel.

Blahobytem nemusí být vodní dálnice, ale klidná a nenarušená krajina

Kanál Dunaj-Odra-Labe

Přípustná délka tlačných souprav: 185 metrů

Přípustná délka motorových nákladních lodí: 135 metrů

Přípustná šířka plavidel: 11,4 metru

Délka plavebních komor: 190 metrů

Šířka plavebních komor: 12,5 metru

Šířka plavební dráhy: 40 metrů

Podjezdná výška mostů: 7 metrů

Plavební komory v kraji: Kozov, Pečíkov, Petrůvka, Radkov, Gruna, Rybník, Voděrady, Chotěšiny, Vračovice, Zálší, Dvořisko, Turov, Černá za Bory.

Tunely: Třebovice, Rybník, Řetová, Řetůvka, Vraclav.

Akvadukty: Rybník, Česká Třebová, Česká Třebová II., Slatina

Průplav by musel překonat údolí velkým přemostěním. Ale tamní obyvatelé připomínají, že jsou i jiné hodnoty, než budování umělé vodní trasy. "Hovoříme o udržitelném rozvoji, ale na druhé straně existuje betonová lobby, která by chtěla například dálnici "pro každého", neboť zajistí ekonomický rozvoj a tím i práci a blahobyt. Brzy přijde doba, kdy blahobyt budeme prožívat jinak - životem v klidném nenarušeném životním prostředí," reaguje na průplav například českotřebovský zastupitel Milan Mikolecký.

Podle něj zabírá území vyčleněné pro vodní koridor prakticky nejcennější atraktivní pozemky vhodné pro výstavbu domů.

"Už to by mělo být důvodem, abychom proti trase kanálu přes naše město bojovali," dodává s tím, že by stavba negativně ovlivnila hladinu spodní vody.

Za zbytečnou, drahou a nešetrnou vůči krajině považuje stavbu více než 300 kilometrů dlouhé vodní cesty ekolog Pavel Přibyl z Hnutí Duha.

"Připadá mi to trochu jako Hladová zeď, aby měly zakázky projektantské firmy. Také nikdo neprokázal, že by se stavba kanálu vyplatila," dodal.

Jan Zeman z české informační agentury životního prostředí CENIA pokládá za zásadně negativní nevyhnutelnou destrukci říčních ekosystémů. Také protipovodňový přínos považuje za sporný.

Z historie kanálu Dunaj-Odra-Labe

1653 - první úřední zmínky o možném průplavu Dunaj-Odra.

1700 - první návrh na propojení tří povodí Dunaje, Odry a Labe.

1901 - byl podepsán Vodocestný zákon, ve kterém byla zakotvena i výstavba průplavu Dunaj-Odra-Labe. Zákon stanovil, že realizace má být zahájena roku 1904 a dokončena ve lhůtě 20 let.

1934-1938 - u Otrokovic vznikl "Baťův kanál", který měl být prodloužen k Dunaji a do Zlína.

Firma Baťa zaplatila polovinu nákladů, druhou ministerstvo sociální péče z titulu "produktivní péče o nezaměstnané".

1996 - vláda premiéra Václava Klause uložila zabezpečit ochranu území pro výhledové trasy průplavu.

2008 - ministerstvo životního prostředí konstatuje, že povolení průplavu se ve většině jeho úseků neslučuje se zájmy ochrany přírody.

2011 - Poslanecká sněmovna schválila usnesení, v němž pokládá rozvoj vodních cest v České republice za strategickou příležitost.

2013 - prezident Miloš Zeman vyjádřil podporu kanálu při telefonních rozhovorech s protějšky na Slovensku a v Polsku a veřejně se postavil proti chystanému zrušení Ředitelství vodních cest ČR.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová vábnička pro miliardáře: ponorná superjachta jako pevnost plná luxusu

23. dubna 2024  20:16

Rakouská firma vyvíjí hračku pro super bohaté zájemce o cestování, bezpečnost a luxus. Je to 165...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...