Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nad úzkokolejkou na Vysočině se smráká, kraj ji chce vyměnit za autobusy

  8:30
Kraj Vysočina chystá podstatnou změnu v dopravní obslužnosti jihozápadní části svého území. Plánuje, že by od roku 2025 přestal podporovat úzkokolejku a páteřní železniční dopravu by tam nahradil autobusy. Nápad se nelíbí provozovateli tratě, výhrady ale mají i samotné obce.
Lokomotiva T47.019 v čele osobního vlaku JHMD z Jindřichova Hradce do Nové...

Lokomotiva T47.019 v čele osobního vlaku JHMD z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice | foto: Jakub Vrána, iDNES.cz

Změna by se měla podle představitelů kraje týkat úseku z Kamenice nad Lipou do Obrataně. K jejímu uplatnění by chtěl kraj využít dobu, kdy končí dlouholetá smlouva s dopravcem, který na úzkokolejce obslužnost zajišťuje, Jindřichohradeckými místními dráhami (JHMD).

„Kraj projednal s obcemi na trase případné změny páteřní dopravy na autobusovou s tím, že chce zachovat provoz vlaků na úzkokolejce, která má turistický potenciál. Autobusový páteřní linkový mód by se dotkl zastávek Kamenice nad Lipou, Včelnička, Černovice, Obrataň, Cetoraz, Křeč a Pacov,“ informoval Martin Hyský, předseda Výboru pro rozvoj strategických projektů Zastupitelstva Kraje Vysočina.

I tímto vozem, přezdívaným ponorka, jezdili cestující po úzkokolejce směrem z jižních Čech na Vysočinu a zpátky.

Podle něho by cestující jistě ocenili přiblížení zastávek k centru obcí a zahuštění provozu. Kraj zvažuje i nové obsloužení Cetoraze a Pacova ve směru na Kamenici nad Lipou bez nutnosti přestupu.

„Navíc po dohodě s obcemi je uvažována nová zastávka autobusu v místní části Obrataně na rozcestí u Sudkova Dolu. Cestujícím z Benešova - místní části Černovic - pak odpadne téměř kilometr a půl dlouhé docházení na lesní vlakovou zastávku,“ dodal Hyský.

Vlaky by jezdily jen v sezoně pro turisty

Jak zdůraznil, změny mají dva hlavní důvody. Jedním je výrazná úspora peněz, které kraj na dopravní obslužnost regionu vydá. „Předpokládáme roční úsporu dvanáct až patnáct milionů korun,“ konstatoval Martin Hyský.

Druhým důvodem je malá vytíženost spojů na úzkokolejce. Tu ostatně potvrzují i starostové obcí na trati.

„Vlakem moc lidí nejezdí. Snad jen v létě se vozí turisté,“ podotkla starostka Včelničky Milena Hronová. „Lokálkou do práce nejezdí skoro nikdo,“ přidal se i starosta Obrataně Aleš Komárek.

V představách vedení kraje je, že by úzkokolejka od Kamenice nad Lipou po Obrataň fungovala ve značně omezeném režimu jako sezonní turistická atrakce. „Představovali bychom si zhruba pět párů spojů denně od června do září,“ nastínil Hyský.

Nápad Kraje Vysočina se však provozovateli tratě hrubě nelíbí. „V jiných krajích je obvyklé, že páteřní doprava je ta železniční, na niž autobusová navazuje. Jen na Vysočině by to mělo být naopak,“ zlobí se ředitel JHMD Boris Čajánek.

Platnost dodatků je mnohem delší, tvrdí JHMD

JHMD s krajem o budoucí podobě dopravní obslužnosti stále jedná. A snaží se politiky přesvědčit k další podpoře úzkokolejky. Bez ní by to v krajním případě mohlo znamenat její konec.

Argumenty JHMD jsou smlouvy s Vysočinou uzavřené a jejich dodatky. Platnost smlouvy, na niž kraj čeká, by sice měla skončit v říjnu 2024, uzavřené dodatky ale dle Čajánka mají platit dál.

Podle jednoho z nich se Kraj Vysočina zavázal obslužnost hradit do ukončení životnosti kolejových vozidel, která dopravce s přispěním dotací zakoupil a která mají ročně najet padesát tisíc kilometrů. Podle nastavených odpisů by životnost vozů měla končit až v roce 2034.

„Mám za to, že by Kraj Vysočina měl uzavřené smlouvy dodržovat,“ vzkázal Boris Čajánek.

Ten se zároveň obává, že bez podpory Kraje Vysočina nebude schopen zajišťovat sezonní turistickou dopravu a údržbu celé trati. „Může to znamenat až konec úzkokolejky. V tom případě rád Kraji Vysočina železnici prodám, ale dotovat si ji pak bude muset sám,“ dodal.

Lidem by změna nevadila, ale lokálka je tradice

Vedení obcí na trati se na plán Kraje Vysočina dívají se značně smíšenými pocity. Lidem by omezení železničních spojení a jejich nahrazení autobusem asi nevadilo. Výrazně by ale utrpěla historie, tradice a prestiž obcí.

„Nechali jsme si udělat nový znak a vlajku obce, v obou se lokálka objevuje. Je to technická památka, která funguje 120 let. K obci prostě patří, přitahuje turisty. Pokud ji Kraj Vysočina přestane podporovat, obávám se, že skončí. Obce by nebyly schopné podíl kraje nahradit,“ prohlásil Aleš Komárek.

Jak ale dodal, pro cestující, kteří musí cestovat denně, by autobus nejspíš byl vhodnější. Na rozdíl od vlaku může zajet přímo do centra obcí, lidé na zastávky nemusí chodit daleko. „Nejvíce by to pomohlo Černovicím, jejichž místní části jsou od trati daleko,“ pronesl starosta Obrataně.

Že úzkokolejka slouží hlavně turistům, souhlasí i Milena Hronová, starostka Včelničky. Podle ní k běžnému cestování už nyní není příliš vhodná.

„Co si budeme povídat, komfort je nižší. Navíc se nedá cestovat bez přípojů. Když vlak hodinu čeká v Kamenici a hodinu v Černovicích, nikoho to neláká,“ pravila. Na druhou stranu zmínila, že se do trati, zabezpečení železničních přejezdů i vozidel investovalo nemálo peněz a byla by škoda, aby vše přišlo vniveč.

Českým dráhám platí Vysočina mnohem lépe

Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD)

Smluvní vztah mezi JHMD a Krajem Vysočina je velice složitý a v některých ohledech dost specifický. Postoj Vysočiny je k dopravci navíc rozdílný oproti postoji Jihočeského kraje. A ze srovnání vychází Vysočina - podle dokumentů poskytnutých JHMD - poměrně macešsky.

Zatímco Českým drahám platí Vysočina 135 korun na vlakový kilometr, JHMD pouze 82 korun. I Jihočeský kraj, který zajišťuje provoz od Kamenice nad Lipou do Jindřichova Hradce a dál do Nové Bystřice, dává dopravci 125 korun na kilometr.

„Ve smlouvách Jihočeského kraje s JHMD skutečně jsou určité odlišnosti,“ připouští Martin Hyský (ČSSD). Roli může hrát třeba to, že dopravce nesídlí na Vysočině a kraj ho tak nemusí považovat za „vlastního“.

„Jihočeská část úzkokolejky je navíc turisticky atraktivnější,“ zmiňuje Hyský. Mezi turisty je skutečně trať z Jindřichova Hradce do Nové Bystřice oblíbenější než do Obrataně. Lidé ji využívají pro dopravu do České Kanady, železnice prochází například přímo skrz kemp Osika a navštěvovaná je i lesní zastávka Kaproun spjatá s příhodou slavného českého génia Járy Cimrmana.

„Rádi bychom turistický ruch rozvíjeli i na Vysočině. Ale je to těžké, když na nás partner parazituje,“ podotkl Boris Čajánek. Pochybuje, že bez JHMD by došlo k turistickému oživení regionu Kamenice a Obrataně. „K rozvoji turismu prostřednictvím autobusové dopravy dojít nemůže, ta myšlenka je chorá,“ konstatoval.

  • Nejčtenější

Ve vaně mi spí cizí muž, nejde vzbudit, volal na policii zoufalý majitel domu

24. dubna 2024  12:29

Policisté na Havlíčkobrodsku vyšetřují neobvyklý případ. Do domu v Úsobí se v úterý večer...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kříže už tu nepřibývají. O hřbitov obětí dálnice D1 se nemá kdo starat

24. dubna 2024

Premium Na symbolickém hřbitově obětí dálnice D1 v Jihlavě-Pávově už tři roky nepřibyl žádný kříž....

Nadšenec staví hlavolamy uvnitř lahví. Baví mě vymýšlet, jak to udělat, říká

21. dubna 2024  9:51

Leopold Heneš z Třebenic na Třebíčsku má neobvyklého koníčka. Skládá složité konstrukce uvnitř...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obrátil v protisměru felicii na střechu a utekl. Řidiče hledá policie

21. dubna 2024  10:45

Policisté z Jihlavska pátrají po řidiči, který v sobotu havaroval mezi obcemi Zvolenovice a Telč....

Je to umanutá nakažlivost, vyznává se nestor českého bluegrass Václav Kříž

28. dubna 2024  10:08

Bluegrassová kapela Pražce z Luk nad Jihlavou patří v Česku k nejdéle aktivně působícím skupinám v...

Od dětí až k áčku Třebíče. Kouč Dolníček se nebojí ani cestování: Semkne nás

27. dubna 2024  12:55

Hokejisté Horácké Slavie Třebíč v sobotu startují úvodní část přípravy na sezonu 2024/2025. A po...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

Letí border kolie, upadá chov plazů, říká veterinář, jenž v Jihlavě lovil zebry

27. dubna 2024  9:17

Je to prý spíše způsob života než povolání. „Buď tu práci děláte naplno, nebo ji nemůžete dělat...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...