Minulý rok jsme o Fall Guys od studia Mediatonic psali jako o možném startéru nového trendu, který by mohl u mladších hráčů potenciálně svrhnout i megahit Fortnite. Pestrobarevná hra s nemotornými fazolkami, která si brala velkou inspiraci z televizních show jako Takešiho hrad nebo Drtivá porážka, nalákala v srpnu 2020 stovky tisíc hráčů. Jenže od té doby se zejména kvůli nezajímavým sezonám řítí prudce k zemi.
Fall Guys přitom udělalo hodně věcí správně. Jednak to byla přesně ta hra, kterou jsme v jinak neobvykle pochmurném roce potřebovali: vtipná, barevná a pro celou rodinu. Na chvilku jsme zkrátka mohli vypustit všechny problémy, které se děly za oknem a vrhnout se do virtuální multiplayerové mely plné podobně nemotorných hráčů z celého světa. Hrát Fall Guys byla prostě zábava i napětí zároveň, protože jsme se i přes celý ten chaos, na kterém stály pilíře hry, snažili být těmi nejlepšími, kteří v překážkové dráze vyzrají na 59 ostatních potácejících se hráčů.
Autoři hry vsadili navíc na poměrně zvláštní kombinaci marketingového modelu startu hry. Na Steamu byla sice klasicky za peníze (20 eur), ovšem pro hráče na PlayStationu, kteří si v daný měsíc předpláceli službu PlayStation Plus, byla zdarma. To byl trochu risk, který se ovšem vyplatil: konzole od Sony byla díky tomu hned v srpnu hlavní hráčskou základnou s 15 miliony hráči. Na Steamu o hru projevilo zájem dva miliony uživatelů.
Oproti tomu hráči na Xboxu a Nintendu Switch měli smůlu a mají ji dodnes, hra je totiž stále dostupná pouze pro PlayStation a PC, byť na zbylé konzole by měla zavítat letos v létě, tedy zhruba po roce od spuštění. Jenže není to už trochu pozdě? A co mobily, kde má třeba konkurenční Fortnite také vybudovanou velkou základnu?
Sázka na jednu hlavní platformu se tak zprvu zdála být jako dobrý nápad, jenže po rapidním poklesu hráčů během loňského podzimu by zcela jistě Mediatonic byl asi radši, kdyby mohl ztráty na jedné platformě vyvažovat zbylými. Jenže nemá kde. Jak už jsme zmínili, hra na Xboxu, Nintendu ani mobilech stále není, na Steamu se propadá každý měsíc a čísla z PlayStationu nám nikdo nepoví.
Právě Steam je tak dobrým ukazatelem toho, jak moc hráči o Fall Guys ztrácejí zájem. Že hře donekonečna nemohlo vydržet počáteční nadšení, je asi jasné každému, jenže Fall Guys zažilo strmý pád z průměrných 125 tisíc hráčů online v loňském srpnu na pouhých sedm tisíc za posledních třicet dní. Tato čísla se pořád zhoršují a na hře je to skutečně znát.
V první řadě si toho všimnete už v případě čekací fronty na hru, která je prakticky pokaždé delší, než bývala v srpnu. Netvrdím, že je to oproti jiným onlinovkám něco hrozného, ovšem ten rozdíl je prostě znát, jestli vám to hru najde prakticky okamžitě, a nebo sledujete jak počet hráčů v lobby stoupá jen docela pomalu. I to ve výsledku může odradit hráče od pokračování v další hře a třeba Fall Guys vypnout a jít dělat něco jiného.
Daleko větší problém je ovšem fakt, že se z Fall Guys už v podstatě začal vytrácet onen kolektivní chaos, který byl na hře tak zábavný. Zatímco loni byla spousta her o náhodě a šanci na vítězství měla většina hráčů, dnes už se prakticky v každé hře najde několik „profesionálů“, kteří mají úrovně a chování postaviček nastudované do takového detailu, že už je předem jasné, kdo zabojuje o finální korunku. Samozřejmě stále hraje velkou roli náhoda, ale už ne tak velkou jako předtím.
To samozřejmě neznamená, že když se lidé hru naučí, přestane být zábavná. Na tomto principu funguje celá e-sportová scéna a naopak poměřování vypilovaných taktik a znalostí hry je zde dobře. Jenže Fall Guys je přesný opak takových titulů a má to být zkrátka chaotická zábava, kde nikdy dopředu nevíte, co se stane. Na tomto principu jsou postavené nejenom herní postavičky a jejich poněkud nemotorné ovládání, ale také celé herní mapy.
No a nakonec je také vina i na samotných autorech a jejich špatně zvládnuté přidávání nového obsahu. Map obecně totiž není mnoho, a když už se nějaké nové objeví (a že jich není nikdy mnoho), ohrají se vám v podstatě za několik dní, byť mezery mezi jednotlivými sezonami jsou v řádu měsíců. V podstatě tak stačí po spuštění nové sezony intenzivně hrát pár dní, a pak už ve Fall Guys vyjma farmaření zkušeností a postupu v sérii odměn není moc co dělat.
Hráči si navíc dále stěžují na různé bugy, kterých se dá zneužívat pro to, abyste měli oproti ostatním výhodu (zaseknutí se v nedostupné části mapy apod.) a také časté odpojování od serverů.
Nyní se Fall Guys připravují na čtvrtou sezonu, která odstartuje už příští týden, 22. března. Autoři slibují sedm nových úrovní, a také celou řadu kosmetických doplňků. Nezní to příliš bombasticky, byť s každým vydáním nové sezony se část hráčů zase vrátí. Vyhlížet bychom však měli spíše uvolnění verzí pro Xbox a Nintendo. Jestli nezabere ani to, pak už Fall Guys spasí asi jen zázrak.