Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nabíjecí hybridní Lexus NX léčí klidem. Stačilo zbavit se hloupých chyb

Zkratka NX prý znamená v jazyce Lexusu „Nimble Crossover“, tedy něco jako čiperný kříženec automobilových čeledí. O druhé generaci to platí do puntíku. Cíl přetavit lexus jako přímou konkurenci mercedesů a BMW je, zdá se, na dosah.
Lexus NX

Lexus NX | foto: Toyota

Opravdu je plně schopný konkurovat Mercedesu GLC, Audi Q3 a BMW X3, tedy autům věhlasnějších jmen i vyšší cenovky?

V jiné dimenzi

Hned při prvním pohledu vás napadne, zdali opravdu jde o velké SUV. Snad kvůli sportovnějším tvarům, než měla minulá generace, vůz působí celkem drobně, zdání však klame. Hned otevření dveří jasně ukáže, že to není malé auto.

Stačí zapadnout do sedačky a okamžitě získáte pocit útulnosti a pohodlí, na kterých si značka zakládá. To se násobí, jakmile se rozjedete, protože utlumení okolních zvuků je dokonalé a s hlukem se nemusíte prát ani při vyšších rychlostech na dálnicích. V tomto ohledu je „prémiovost“ splněna.

Lexus NX 350H

Ještě k těm dveřím, nepomůže vám zabrat za kliku, abyste je otevřeli, nijak se nezvedá. Musíte odjistit zámek stisknutím tlačítka. Než si na to zvyknete, můžete mít trochu problémy dostat se z vozu ven. Ale to by nebyl Lexus, aby si nepřichystal nějakou specialitu.

Dřív bylo těch originalit podstatně víc, zejména v oblasti palubního infotainmentu. Nejde snad o to, že jeho rychlost v první generaci tak úplně neodpovídala cenovce vozu, jde o jeho ovládání – souboje s velkým touchpadem, s jehož pomocí jste měli za úkol najít nějakou ikonu a kliknout na ni, často zabraly desítky minut, navíc s nejistým výsledkem. Moc tomu nepomáhal ani minijoystick. Dostat se na některé písmeno ze seznamu vyžadovalo doslova ekvilibristické dovednosti. I proto někteří potenciální zákazníci utíkali k dražším německým prémiovým značkám.

Ale to je pryč, v propadlišti automobilových dějin. V kabině lexusu se cítíte jako doma, a to včetně ovládání menu, které je nyní intuitivní a jednoduché. Když si k tomu přidáte to okolo, tedy skvěle zpracované a příjemné materiály, luxusně působící lišty a široké sedačky s bočním vedením pro ostřejší jízdu, vyjde vám velmi komplexně působící celek bez chyb.

Interiéru dominuje čtrnáctipalcový dotykový displej infotainmentu s moderní grafikou a špičkovým rozlišením. Samozřejmostí je rozdělení na více obrazovek, místa máte dost. Ovládání některých funkcí je možné také pomocí dvou obřích otočných koleček, takže už se snad nenajde nikdo, kdo by nebyl spokojen. Samozřejmostí je v dnešní době také hlasové ovládání. Začnete výrokem „Hey Lexus“, a potom už můžete vydávat pokyny, třeba v češtině.

Luxusní interiér Lexusu NX

Displej použijete i při pouštění hudby, špičkový audiosystémem Mark Levinson se sedmnácti reproduktory vás nenechá v klidu, dokud nevyzkoušíte některou z radiových stanic.

Do kufru se sbalí celá rodina, 545 litrů objemu sice není nijak nadstandardních, ale nakládací prostor po otevření zadních dveří je opravdu široký a praktický. Po sklopení zadních sedaček poté dostanete 1 436 litrů. Pod podlahou zavazadlového prostoru najdete ještě další úložné prostory, které lze využít na drobnější věci nebo do něj třeba složit kryt kufru.

Dokonalé nastavení

NX 450h+ je vůbec prvním plug-in hybridem od Lexusu. Auto má spalovací motor kombinovaný s baterií o kapacitě 18,1 kWh a celý systém generuje výkon 309 k/227 kW. Umožňuje zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,3 sekundy.

Lze ho tedy používat jako elektroauto, s plně dobitou baterií dojede podle údajů výrobců s vypnutým spalovacím motorem 70 kilometrů mimo město a až 97 km ve městě. Maximálně umí jet výhradně na baterky 135 km/h.

Při nižších rychlostech auto často jede pouze na elektropohon, ve městech na něj často absolvujete i padesát procent času. Na běžné silnici jeho využití samozřejmě ubývá, ale i tak se dostáváte na spotřebu jen něco přes šest litrů na sto kilometrů.

To už ke slovu přichází atmosferický čtyřválec o japonsky velkorysém objemu 2 487 cm3. Nepřetržitě mu samozřejmě pomáhá elektromotor (134 kW, 270 Nm), v případě čtyřkolky potom ještě druhý motor na zadní nápravě (40 kW, 121 Nm).

Nový Lexus NX veze prémiové rozmazlování a zajímavou slevu pro toyotáře

Ale toto není auto na závodění, takže oceníte spíš vždy plynulou akceleraci, nikdy nemáte pocit, že by auto nabíralo dech nebo hledalo správný převod. Pocitově máte neustále výkonu víc než dost. Na hranu možností se stejně nedostanete, protože maximální rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h. V podstatě nikdy se neocitnete do momentu, kdy byste museli na auto tlačit, opravdu dupat na plyn. Není to potřeba a auto vám to ani nedovolí.

Pokud vyzkoušíte rychlejší jízdu na okreskách, je to také možné. Elektronika drží auto na asfaltu jako přibité a naklánění není nijak velké. Spíš tedy téměř žádné, pokud nemáte touhu projíždět zatáčky v plném tempu. Auto sedí opravdu příjemně a řízení je čitelné. Nastavení podvozku vám dovoluje cítit povrch silnice a pracovat na nerovnostech, aniž by to narušilo pohodlí v kabině. Trefit takové nastavení muselo dát hodně práce, je komfortní a sportovní zároveň.

Styl, hospodárnost, technické finesy, kvalitní materiály, univerzálnost, lákavá cenovka. S takovou lze vstoupit do boje o prémiové zákazníky. Lexus definitivně dospěl a zbavil se všech dětských nemocí, které ho navzdory snaze i nezpochybnitelným kladům vždy řadily až na druhou kolej vedle jiných prémiových značek.

Levnější je pořídit si ho jako klasický hybrid (NX 350h), v základu začíná momentálně na 1,199 milionu korun. Plug-in hybridní NX 450h+ startuje o tři sta tisíc výš.

Lexus NX 350H v číslech

  • pohon: zážehový řadový čtyřválec o objemu 2 487 ccm a výkonu 136 kW a 227 Nm + dva elektromotory (134 kW a 40 kW, 270 a 121 Nm točivého momentu).
  • výkon hybridní soustavy: 227 kW (309 koní)
  • převodovka: automatická eCVT
  • maximální rychlost: 200 km/h
  • zrychlení 0–100 km/h: 6,3 s
  • délka/šířka/výška/rozvor (mm): 4 660/1 865/1 640/2 690
  • rozchod (mm): 1 605 vpředu, 1 639 vzadu
  • pohotovostní hmotnost: 1 790 kg
  • rozměry zavazadlového prostoru (mm): 545 (1 436 se sklopenými sedadly)
  • cena základní verze vozu: 1 499 000 Kč
Autor:
  • Nejčtenější

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Dva druhy vulgarit za volantem. Jeden uleví přetlaku, druhý je nebezpečný

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Od každé páté nehody viník ujede, pokuta je až 25 tisíc

17. května 2024

Během uplynulých tří let, tedy v období 2021–2023, došlo na pozemních komunikacích v České...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...