Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Favoritem za hokejem: svištíme Polskem a hovíme si

  10:30
V technickém průkazu, ještě v tom starém knížkovém formátu A5, má náš favorit psanou maximálku sto padesát kilometrů v hodině. Tak jsme to museli samozřejmě ozkoušet.
Favorit z roku 1992 na startu expedice do Finska překročil metu 38 tisíc najetých kilometrů.

Favorit z roku 1992 na startu expedice do Finska překročil metu 38 tisíc najetých kilometrů. | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Potřebuje na to samozřejmě víc času než moderní turby nadopovaní mlaďoši, ale o to sveřepěji se k ní propracovává. A pak už frčí.

Brzdou provozu rozhodně nejsme, s modrým o čtvrtstoletí mladším Seatem Ibiza jsme se předjížděli a překáželi si při tom asi dvě stě kilometrů.

Favority dostaly před 30 lety novou tvář, slaví to expedicí za hokejem

Z ucpané Prahy nabíráme azimut Finsko. Salátový autoatlas umaštěný zrovna v oblasti Jizerských hor od řízků v roce 1993 jsme nakonec nechali doma a srabácky jedeme podle navigace v mobilu. Nabíráme směr Liberec, z boleslavské dálnice zamáváme na průjezdu městem Škodovky fabrice, kde před třiceti lety našeho favorita vyrobili, a uháníme na sever.

Na hranici Žitavy na česko-německo-polském pomezí trochu bloudíme a kocháme se při tom krásnou krajinou v jarním rozpuku, nakonec dálnici A4 u Zhořelce najdeme. Tam dopisuju na místě spolujezdce úvodní díl našeho seriálu zápisek z expedice za hokejem (čtěte zde).

Jeníček a Mařenka – dva malé domy z 15. století spojené bránou v severozápadním rohu vratislavského Rynku.

Projedeme a proběhneme hlavní (staroměstské) náměstí v nádherné Vratislavi, která vypadá po krátké návštěvě zajímavěji než okoukané Drážďany, kde už byl snad každý. Poobědváme – ne moc, ať za volantem neklimbáme; než jídlo přinesou, dost dlouho to trvá, ale vaří tu dobře.

Pak nabíráme severovýchodní směr na Varšavu. Je to furt po dálnici, na placaté zemi je na nekonečné pentli autostrády snad vidět zakřivení Země. Zatím neplacená dálnice je plná kamionů, ale cesta nám ubíhá dobře. Na polských dálnicích se může uhánět až stočtyřicítkou, tak jedeme skoro na plný plyn. Jen si necháváme větší odstup od ostatních, pečlivě hlídáme spěchavce v levém pruhu, když chceme předjíždět funící kamiony. A vůbec, jsme obezřetnější než v moderním autě. Oceňujeme skvělý výhled velkými prosklenými plochami rámovanými tenkými sloupky, prima jsou velká zrcátka.

Mihotající se ručka palivoměru nás znervózní, má „výkyv“ snad čtvrt rozsahu ukazatele, tak zamíříme k benzince. Doplníme 34 litrů paliva a frčíme dál, když to přepočítáme podle ujetých kilometrů z Prahy, vychází spotřeba kolem sedmi a půl litru, to je slušné, rozhodně jsme se necourali.

Moc se nám líbí motor, dýchá, táhne v nízkých, aby pak kolem třech a půl tisíc otáček „umřel“, tam už se moc zatáhnout nechce. Má zdravý hlas, na volnoběh charakteristický švitořivý, ve vyšších jadrný, na vjezdu do Varšavy se nám zdá, že kolem tří tisíc otáček přidává sportovně nakřáplý tón, že by se ta dírka ve výfuku zvětšovala?

Český autoland by nevznikl nebýt Škody Favorit

Náklony a houpání

Nejvíc zvykání potřebuje jízdní chování. Z favorita má člověk pocit festovnosti, poctivě odvedené práce konstruktérů. Jízdní discipliny zvládá skvěle. Jen trochu vystraší velké náklony. Sám podvozek drží kola v kontaktu s vozovkou perfektně, na tom celém se ovšem na vysokém podvozku (aby obstál na polňačkách a rozbitých silnicích Československa osmdesátých let) „vyvěšuje“ karoserie na měkkých pružinách. Při míjení kamionu na okresce v protisměru je to adrenalin, auto se rozhoupe zleva doprava, stejně tak povlává a pohupuje se v bočním větru. Stačí držet pevně volant a jde to. Řízení bez posilovače vyžaduje svaly, za pohybu už by mohlo být na můj vkus o něco měkčí, ale to by pak nebylo tak pevné na dálnici. Takže neremcám.

Škoda Favorit 135 LS

Béžová barva plastů přístrojovce zrovna nelichotí, je ale navržena skvěle – přehledná, funkční a čistě pohledem designu velmi kvalitní. Na žádný ukazatel nemusí řidič mžourat, aby ho pochopil, jako u dnešních aut. Pravda, páčky pod volantem působí trochu vachrlatě a roky ho trochu omšely. Řazení chodí skvěle, přesně, akorát při řazení pětky naráží dlouhá páka spolujezdci do kolena.

Moc se osvědčilo výklopné dodatečně montované skleněné střešní okno, hicy jsme přežili na rozpálené dálnici bez útrap, ani jsme nemuseli otevírat často okna, stačilo pustit ventilaci. A nadšení jsme ze sedaček, po jedenáctihodinové téměř sedmisetkilometrové etapě jsme s nich vysedli bez námahy a sakrování, jsou měkké, dobře tvarované a navíc vypadají skvěle.

Autofotka týdne: Třicet let vyšperkovaných červených škodovek

Favorit měl na svou dobu skvělý průmyslový design a po technické stránce byl špičkový, zápaďácká konkurence ovšem přidávala filigránštější finiš, na pohled fajnovější interiér a uměla mít víc výbavy a třeba větší nabídku motorů. Když na polské dálnici míjíme soudobé opelichané audiny, je to zřetelné, vypadají tak nějak dotaženější, víc oblin jim přidává na modernosti. Z favorita ovšem čiší ten poctivý technický grunt, náš kousek ve skoro bezvadném stavu je navíc nadšený sprinter, který je vysloveně radost řídit.

Favoritem za hokejem

Škoda slaví jubilejní 30leté partnerství s MS v ledním hokeji, na to, které se letos koná ve Finsku, vysílá dva stejně staré favority. Právě na 56. mistrovství světa v ledním hokeji konaném v Praze a Bratislavě se totiž 28. dubna 1992 představil první výsledek vstupu koncernu Volkswagen do mladoboleslavské automobilky: „německý“ facelift této důležité škodovky.

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...