Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VW se posune od aut k softwaru. Nesmí dopadnout jako Nokia, varuje šéf

  10:00
Automobilky samy dnes mluví o autech jako o mobilních telefonech na kolech. Šéf koncernu VW Herbert Diess pro agenturu Bloomberg vysvětlil proč. Volkswageny budou softwarová zařízení, nesmí skončit jako Nokia, řekl. V rozhovoru blíže objasnil, proč VW tolik tlačí na elektromobilitu.
Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve...

Volkswagen (na snímku generální ředitel Herbert Diess) na autosalonu ve Frankfurtu představil svůj nový vůz ID.3, který je symbolem nové éry značky. (9. září 2019) | foto: Reuters

Bez ohledu na složitou situaci s covidovou pandemií, na kterou VW v Německu reaguje masivním testováním ve výrobních závodech, je podle Diesse nutné stále víc sledovat tempo technologického i společenského vývoje, v předstihu reagovat na požadavky na postupný přechod na elektromobilitu a boj se změnami klimatu. Ale také změnit strukturu rozhodování – z těžkopádných molochů, které nedokážou reagovat na náhlé změny situace, se z výrobců automobilů musí stát pružné celky.

Doba se mění z industriální na softwarovou a ten, kdo to nepochopí, je odsouzen k pomalému úpadku. „Výborným příkladem, jak může taková změna probíhat, je třeba Nokia – pokud nejste dost rychlí, nemáte šanci přežít. Tento příklad říkám svým lidem hodně často,“ řekl Diess pro Bloomberg v centrále VW v německém Wolfsburgu. Výrobci automobilů proto musí neustále držet krok s dobou, protože konkurence ze strany neustále vznikajících nových firem a technologií je obrovská.

Jak ale může tak masivní koncern jako VW zrychlit své rozhodování a pružně reagovat na nové podněty? Podle Diesse má taková proměna dvě roviny. Koncern včas zahájil přípravy na přechod na elektrický pohon. Daří se mu zvyšovat kapacitu baterií, celý model výroby mění orientaci na produkci elektromobilů. Druhá rovina bude samotná změna pojetí automobilu. 

Pád Nokie

Nokia byla na začátku nového tisíciletí největším světovým výrobcem mobilních telefonů. Nezachytila však nástup nových chytrých telefonů, který započala firma Apple se svým iPhonem. Nokia brzy zcela vyklidila trh s mobilními telefony. 

Efekt Nokia  renomovaný magazín The Economist tak označuje situaci, kdy je ekonomika státu závislá na jediné firmě. V době největšího rozmachu tvořila korporátní daň placená Nokií téměř čtvrtinu příjmů z této daně, kterou Finsko vybíralo. Export firmy tvořil pětinu vývozu země a investice Nokie do vývoje tvořily 30 procent investic země do výzkumu.

Práce s daty

„Ještě důležitější proměnou, se kterou se bude muset automobilový průmysl vypořádat, je stále větší proměna automobilů na softwarová zařízení, která sbírají ohromná množství dat. Tato data pak zpracují pomocí umělé inteligence a na základě informací o řidiči, jízdních podmínkách, bezpečnosti budou neustále vylepšovat chování takových zařízení,“ popsal.

„Máme před sebou klíčové rozhodnutí: máme se stát výrobcem karoserií a hardwaru, který budou následně řídit počítače od jiných výrobců, nebo dokážeme tyto úžasné stroje proměnit v opravdová internetová zařízení? To jsou úkoly, které jsme dřív nemuseli řešit a kterým se už několik let věnujeme, stále před sebou ale máme dlouhou cestu.”

Podle Herberta Diesse k tomu navíc budou automobilky muset vyvinout svůj vlastní operační systém, který dokáže vozidla plně spravovat, zajistit bezpečnost, připojení ke cloudu, stažení všech informací z cloudu do vozidla. A časový rámec? Celá změna v přístupu by se měla začít v produkci projevovat již v letech 2024–2025, kdy z automobilů podle Diesse již budou internetová zařízení a začne se rozšiřovat autonomní řízení.

Podobné snahy můžeme již několik let sledovat na opačné straně Atlantiku, v rozhovoru se proto objevil i název značky Tesla, kterou Diess považuje za jednoho z důležitých konkurentů. O možném partnerství či spolupráci ale Diess pravděpodobně neuvažuje. „V oblasti softwaru má Tesla zázemí, které my teprve musíme vybudovat, Tesla nám slouží jako měřítko pro srovnání. V dalších směrech ale zase máme před Teslou náskok. Když řídíte elektrický Porsche Taycan nebo Audi e-Tron, dostanete produkt úplně jiné podstaty a opravdu prémiovou kvalitu. Chceme Tesle konkurovat a v řadě oblastí ji pravděpodobně předstihneme. Boj o pozici lídra je stále otevřený.”

„Přispěli jsme k rozvoji Ameriky“

A když je řeč o Americe, jak vidí šéf Volkswagenu vývoj po volbách do Bílého domu?

„Demokraté mají jiný program, který se dost liší od způsobu vedení dosavadního prezidenta Trumpa. Program demokratů pravděpodobně víc ladí s naší celosvětovou strategií, která spočívá v boji se změnami klimatu a přechodem na elektrický pohon.“

„Na druhou stranu, řekl bych, že během uplynulých let jsme měli dobrý vztah s Trumpovou administrativou a vládou, založený na vzájemné důvěře. Hodně jsme také přispěli k rozvoji Ameriky a hodně jsme investovali.”

Autoři:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....