Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škola smyku s automatem: auto samo vymáčkne spojku

Vymáčkněte spojku! První pravidlo pro zvládnutí smyku slyšel každý řidič mnohokrát. Ovšem pokud máte v autě automatickou převodovku, musíte si poradit jinak. Dostat se bezpečně ze smyku s automatem ovšem jednodušší než s manuální převodovkou. Ale i zde platí pravidla, která je třeba dodržet.

Jak je to tedy s tou neexistující spojkou? Instruktor školy smyku Marián Čabák vysvětluje, že automatická převodovka toto „sešlápnutí“ obstará za řidiče sama. „Auta s moderními automaty po puštění plynového pedálu nebrzdí motorem. Jakmile pustíte plyn, auto se chová, jako byste zároveň sešlápli spojku,“ vysvětluje instruktor školy smyku SuperDrive, která zajišťuje kurzy pro brněnský Masarykův okruh.

Právě v Brně jsme si chování automatů na kluzné ploše otestovali. Nejprve na Volvu V40 s předním náhonem, které se vlastnostmi nejvíce podobá vozům střední třídy, a poté s BMW třetí řady s pohonem 4x4. U obou aut jsme kvůli testu museli vypnout všechny stabilizační a protiprokluzové asistenty, které vypnout jdou. Dobrá zpráva je, že s nimi bylo prakticky nemožné obě auta do krizové situace dostat.

S autem s náhonem předních kol dostanete spíš nedotáčivý smyk, lidově řečeno jede auto po tečně ven ze zatáčky. „Musíte se ubránit panické reakci, která vám velí sešlápnout brzdu a točit volantem co nejvíc dovnitř zatáčky,“ radí Čabák. Ideálně je podle něj držet volant ve stejné poloze a jen ubrat plyn. Auto se pak „chytí“. Automatická převodovka se v takové situaci zachová stejně, jako kdybyste u manuálu zmáčkli spojku. „Cílem je zachovat co nejrovnoměrnější rozložení váhy mezi jednotlivá kola. Brzdění přetěžuje přední nápravu, akcelerace zadní. Čím víc nerovnoměrně jsou kola zatížená, tím spíš ztratí přilnavost,“ vysvětluje Čabák princip, který platí při jízdě na sněhu nebo ledu univerzálně.

Pokud přece jen dostanete přetáčivý smyk, takzvaně vám ustřelí zadek, budete se z krizové situace dostávat o něco hůře. Snažte se zpomalit a zároveň zastavit rotaci auta. Volantem dejte „kontra“ na opačnou stranu, než se auto otáčí. Automatická převodovka v této situaci vůbec nehraje roli. Jen díky ní máte jistotu, že vám nezhasne motor a pokud po smyku zastavíte, můžete hned pokračovat dál.

Čtyřkolka vydrží více, ale smyk je větší průšvih

U aut s pohonem 4x4 je pomoc automatické převodovky ještě znatelnější. Příčinou nedotáčivého smyku je většinou příliš velká nájezdová rychlost do zatáčky. Pokud se do smyku dostanete, stačí pustit plyn a držet volant v požadovaném směru. Auto se srovná zpět do správné stopy. Opět platí, že řidič nesmí panicky brzdit a zběsile točit volantem.

Při přetáčivém smyku vám poháněná zadní náprava výrazně pomůže. S trochou šikovnosti (nebo štěstí) se dá přetáčivý smyk vyrovnat i bez výrazného zpomalení nebo zastavení. Jakmile auto smyk dostane, první reakcí musí být opět „kontra“. Plyn však nemusíte úplně pouštět, zadní poháněná kola pomůžou autu srovnat se do správné stopy. Díky automatu pak řidič nemusí přemýšlet nad řazením. Stačí postarat se o volant a plynový pedál.

Přesto Čabák upozorňuje, že „čtyřkolky“ umí být na sněhu a ledu zrádné. „Pokud s nimi jedete jako s běžným autem s pohonem jedné nápravy, jsou samozřejmě mnohem bezpečnější a jistější. Jenže lidem to nedá. Auto s pohonem všech kol má dobrou trakci, dokáže lépe zrychlovat a i zatáčku projedete rychleji. Když pak ale smyk přijde, je to ve vyšší rychlosti a řidič má méně času na něj zareagovat. Navíc je auto s pohonem 4x4 těžší, takže má větší setrvačnost,“ varuje.

Přepnout na polomanuál? Spíš důvěřujte automatu

Většina moderních automatických převodovek má „polomanuální“ režim – občas bývá nazývaný jako sekvenční, nebo jednoduše jako sportovní. Ten umožňuje řidiči, aby si jednotlivé stupně řadil sám. Pokud jste dlouho jezdili s přímo řazenou převodovkou, bude vás nejspíš lákat přepnout na sněhu a ledu na poloautomatický režim, abyste měli chování auta „ve svých rukou“. Ve skutečnosti to zas tak dobrý nápad není, zvlášť u méně zkušených řidičů.

„Rozdíl je v tom, že auto ve sportovním režimu brzdí motorem. Nejde říct, jestli je to lepší, nebo horší. Pro prevenci smyku je to výhoda, ale pokud smyk přijde, je to naopak nevýhoda, protože na kola se stále přenáší kroutící moment motoru a řidič nemůže zmáčknout spojku,“ vysvětluje Čabák. „Pro většinu řidičů bude určitě lepší spolehnout se na plně automatický režim,“ radí.

Autoři:

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...