VIDEO: Sníh zasypává Česko. Zkuste rychlokurz smyku

aktualizováno 
Sníh zasypává Česko. Kdo si není za volantem úplně jistý, neměl by raději vyjíždět vůbec. Pokud opravdu za volant usednout musíte, buďte neustále ve střehu a opatrní na plynu i brzdách. Základní rady jsou pořád stejné. I když se auta stále zlepšují, na sněhu a ledu to klouže pořád stejně jako před lety.

S jízdou na sněhu poradí rychlokurz z redakčního archivu. Uvidíte, že na některé situace je krátký i profesionální instruktor, takže nezbude, než použít k vyproštění auta lopatu.

Rychlokurz smyku

Recept na zimní jízdu je vlastně docela jednoduchý: rozvážná jízda, opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád na spojce. Volantem točte plynule, ne trhavě (rady mistra volantu, jak točit volantem, čtěte zde), to samé platí o zacházení s plynovým pedálem. Když potřebujete zpomalit, je lepší podřazovat než zbrkle šlapat na brzdu – to jsou nejzákladnější pravidla. Jenže to je teorie, praxe bývá složitější a téměř každý zkušený řidič už se někdy do smyku dostal. Jak se v krizové situaci zachovat?

Sešlápněte spojku

Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit. Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí.

Auto samo vyšlápne spojku

Škola smyku automatem - jak na to čtěte ZDE

Pneumatika totiž buď přenáší příčné, nebo podélné síly, obojí najednou neumí. Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce tedy může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti. Než najedete do zatáčky, musíte tak už mít přibrzděno na rychlost, kterou zatáčku bezpečně projedete, učí se ve školách smyku.

Když v zatáčce cítíme, že to klouže, netočíme volantem na doraz, kola se pak zablokují a auto stejně nezatočí. Pomůžeme si sešlápnutím spojky, která odpojí motor od převodovky a ten tak neroztáčí kola.

Nedotáčivý smyk

Autům s pohonem předních kol hrozí takzvaný nedotáčivý smyk. Když auto nechce zatočit a jede po tečně ven ze zatáčky, nebrzděte, vyšlápněte spojkový pedál (v řadě situací stačí pouze ubrat plyn), pevně držte volant ve směru jízdy a čekejte, až se kola „chytí“ původní stopy.

Rozhodně netočte volantem ještě více směrem do zatáčky! Když máte relativně dost času, můžete zkusit „zatočit znovu“, to znamená narovnat kola, přibrzdit a začít znovu zatáčet.

Přetáčivý smyk

Autům s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu pak často hrozí takzvaný přetáčivý smyk. Při vynášení zádi vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem: ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli „dát kontra“ (točit volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu). Tento protipohyb musí být proveden včas a dostatečně rychle, protože je nutné tento druh smyku podchytit už v samotném zárodku. Jakmile dojde k vychýlení zadní části auta o více než 30°, už nemáme šanci takový smyk zvládnout.

Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu. Tento „závodnický“ manévr si ale rozhodně dobře nacvičte předem na volné bezpečné ploše. V případě jakéhokoliv smyku je bezpodmínečně nutné se vždy dívat směrem, kterým chceme jet. Tam totiž vozidlo podvědomě budeme směrovat.

Když vůz dostane hodiny, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí. Přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku. Když se situace vymkne z ruky a nejsme schopni vyhnout se nárazu, snažte se srovnat kola do přímého směru (minimalizujete tím riziko převrácení vozidla) a plnou silou stůjte na brzdovém pedálu.

Jak jezdit na sněhu a ledu

Když nejde rozjezd na ledu na jedničku, zkuste to na dvojku. V hlubším sněhu jezděte pomalu, ale plynule a stejnoměrně. A pokud to není nutné, nezastavujte. Když už přece jen najíždíte do sněhu, je výhodné dělat to s koly rovně proti vyšší vrstvě sněhu. Někdy bývá problém zastavit. Už ve chvíli, kdy začne vozovka klesat, je třeba myslet na to, že budete muset zastavit. Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj).

Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat, klidně i na první rychlostní stupeň. Když auto na uklouzané silnici stále klouže a není síla, která by ho zastavila, hledejte v nouzi něco, o co se zastavit – závěj, sněhovou bariéru. Je lepší si jen poškrábat auto, než nabourat

Autor:

Dakar 2019

Rallye Dakar 2019 probíhá 7. - 17. ledna. Letošní 41. ročník se pořádá výhradně na území Peru. Trasa Rallye Dakar 2019 je rozdělena na 10 etap s celkovou délkou přes 5500 km. Z toho sedm etap se pojede na písku.

Nadcházející etapy:
17. 1. (Pisco - Lima)

Na start letos Dakar přilákal i 26 Čechů. Mezi nimi jsou: Aleš Loprais, Martin Kolomý, Martin Prokop, Martin Macík. Kompletní seznam českých jezdců a přehled etap pro Dakar 2019 najdete zde

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Autoklíče z Frenštátu dobývají celý svět, při vývoji je házejí z okna

Továrna dodavatele pro autoprůmysl Continental ve Frenštátu pod Radhoštěm

Asi ho máte v kapse kalhot, nebo pohozený někde v tašce či kabelce - klíč od auta. Najděte ho a držte při čtení v ruce,...

Bodový systém funguje, chceme ho zpřísnit, říká šéf dopravní policie

Zakladatel Českého sdružení dopravních nehod Stanislav Vondruška (vlevo) a šéf...

V uplynulém roce při dopravních nehodách v Česku zemřelo nejvíce lidí za poslední tři roky. Situaci na silnicích...

První ochutnávka nové škodovky, premiéra bude v březnu v Ženevě

Silueta nového crossoveru značky Škoda

Česká značka uveřejnila první obrázek nového modelu, který doplní nabídku vozů kategorie SUV po modelech Kodiaq a...

S revolvery na roboauta a blokování nabíječek. Tak Američané brání pokroku

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...

Na doby první průmyslové revoluce, kdy dělníci rozbíjeli stroje, protože se báli, že jim seberou práci, začínají...

Další z rubriky

Až auta vymřou, chodící hyundai zdolá každou překážku

Hyundai představilo vylepšený prototyp "chodícího vozidla".

Dostane se i tam, kam nevedou žádné silnice, třeba po katastrofě v chemičce přeskáče všechny trosky a záchranáře...

VW a Ford vytvoří alianci, společnou dodávku představí v roce 2022

Ford může nabídnout Volkswagenu velké zkušenosti s vývojem dodávek. Model...

Německá automobilka Volkswagen se dohodla s americkým konkurentem Ford Motor na vytvoření globální aliance, v jejímž...

Detroitský autosalon letos představuje novinky naposledy v lednu

Nový Ford Explorer při premiéře na autosalonu v Detroitu

Premiér se tentokrát chystá méně než v předchozích letech a někteří významní producenti jako německé Audi, BMW a...

Najdete na iDNES.cz