Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Poláci vzpomínají na slavnou Syrenu. Sporťák, který nikdy nevyjel

  14:16
Jedno z mála opravdu polských aut pamatuje asi málokdo. Syrena byla polským Trabantem a vyráběla se 25 let. Vznikl i jeden prototyp sportovního auta, který byl nápadně podobný tehdejšímu Chevroletu Corvette. Dnes vedle jeho replik vzniká i novodobá Syrena Sport.
Syrena Sport

Syrena Sport | foto: NowaSyrena.com

Syrena bylo malé auto původem z varšavské továrny FSO (Fabrika Samochodów Osobowych). Dvoudveřové autíčko bylo dobovým konkurentem třeba trabantu. Zpočátku s dvouválcovým dvoutaktem, ale s plechovou karoserií pomáhalo motorizovat naše severní sousedy.

Syrena se začala sériově vyrábět v roce 1957 a zhruba v této době vznikl i jediný prototyp sportovní verze Syrena Sport. Už standardní vůz měl na svou dobu docela pohlednou a moderní zaoblenou tříprostorovou karoserii, sportovní verze pak byla vyloženým elegánem. Malé dvojmístné kupé vzdáleně připomínalo Chevrolet Corvette první generace.

Ale jak bylo v tehdejším východním bloku s plánovanou ekonomikou obvyklé, na nestandardní "nelidové" speciality prostor nebyl. Československá Škoda Felicia z té doby byla neobvyklou výjimkou. Takže i Syrena Sport s laminátovou karoserií skončila jediným prototypem, který byl zničen spolu s dalšími prototypy automobilky v roce 1978. Bylo prý nutné vyklidit prostory, kde byly uskladněny.

V současnosti se však Syrena Sport opět probudila k životu. Hned několik nadšenců a firem staví, či už postavilo kopii auta. Zůstalo totiž poměrně dost fotografií a i technických záznamů ze stavby původního prototypu. Repliky vypadají jako originál, ale samozřejmě používají soudobou techniku. Jeden projekt pak plánuje vytvořit jen statickou repliku, ale co nejvíce shodnou s originálem, včetně podvozku a motoru.

Syrena Sport

Syrena Sport je i přes svůj život-neživot v Polsku motoristickou legendou, a tak není překvapením, že se o znovuvzkříšení alespoň jména pokusila skupina studentů z Vroclavské Polytechniky. Rafał Czubaj, Pavlo Burkatskyy a Maciej Marcinkowski připravili studii auta, které na původní Syrenu Sport po stránce vzhledu vzdáleně odkazuje.

Technika je ovšem nanejvýš soudobá, má pocházet z Nissanu 370Z. K jeho šestiválcovému motoru studenti přidali turbodmychadlo, takže by měl poskytovat 456 koní. Výkonové parametry jsou samozřejmě jen na papíře. Autoři nastavili maximální rychlost na 290 kilometrů za hodinu a zrychlení na stovku by mělo trvat 4,5 sekundy.

Syrena Sport

Jestli se novodobá Syrena Sport někdy dostane na silnice, to je otázkou. Jeden z autorů návrhu se podílel i na designu polského supersportu Arrinera (více zde), který to dotáhl do stavby prototypu, ale ambiciózní plány firmy se zatím nepodařilo naplnit. Syrena by to mohla mít snazší. V Polsku je to legenda, takže na slavné jméno by se pravděpodobně nechalo nalákat nemálo zájemců.

Polský poválečný automobilový průmysl stál na licenčních vozech. A právě jen syrenu můžeme považovat za zcela vlastní konstrukci. Varšavské FSO vedle ní produkovalo ještě velký sedan Warszava, který však byl licencí ruské Pobědy a ta vycházela z amerického předválečného Fordu B. Warszawa se vyráběla až do roku 1972, kdy už působila nanejvýš archaickým dojmem.

Replika původního FSO Syrena Sport

Malá syrena v prvních letech výroby neoslňovala ani kvalitou zpracování, ani výbavou. Dvouválcové dvoutaktní motory vlastní konstrukce neměly dostatek výkonu, a tak se u některých generací za příplatek dodával tříválec z Wartburgu 312. Posléze tříválcový dvoutakt začali vyrábět ve vlastní režii přímo v Polsku. Dostal se do modelu Syrena 104.

Právě od tohoto modelu dostala syrena i klasicky otvírané dveře, předchozí tři generace měly dveře otevírané proti směru jízdy. Syrena vydržela ve výrobě až do roku 1982, ale v té době už byla výroba přenesena do Bielsko-Białej, do továrny FSM (Fabryka Samochodów Małolitrażowych). V posledních letech výroby již byla syrena výrazně zastaralá. Vývoj byl od roku 1972 v podstatě zakonzervován, navíc vznikly jen dodávky a malé pick-upy. Celkem se vyrobilo přes půl milionu syren.

Replika původního FSO Syrena Sport

Vedle Syreny vznikl v Polsku ještě jeden vlastní velkosériově vyráběný vůz. Polonez se začal vyrábět v roce 1978 a ve výrobě vydržel až do roku 2002. Auto postavené na základech licenčního modelu Fiat 125p se opět proslavilo téměř výhradně jen na domácím trhu. U nás se okrajově prodávalo jen v užitkových verzích ke konci produkce.

Polský automobilový průmysl byl od sedmdesátých let postaven na licenčních produktech od Fiatu. Ve Varšavě v továrně FSO se vyráběl právě Fiat 125p, v Bielsko-Białej na jihu Polska v továrně FSM pak legendární Maluch, neboli Fiat 126p. A právě ten můžeme považovat za nástupce syreny.

Autor:
  • Nejčtenější

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejprodávanější Škoda nemá tříválec a dostala funkci, kterou si snad ještě rozmyslí

16. května 2024

Octavia je nejúspěšnější škodovkou všech dob, ve čtyřech novodobých generacích jich od roku 1996...

V Divišově chystají elektrickou Jawu. EL-NICO bude karbonový unikát

17. května 2024

Divišovský výrobce motocyklů Speedway Factory (dříve Jawa Factory) a Vysoká škola Liberec dokončují...

Devět z deseti řidičů nadává ostatním do volů a kreténů. Funguje to jako terapie

17. května 2024

Nadáváte za volantem? A jaké nadávky používáte? A nadáváte přímo konkrétnímu člověku nebo spíše jen...

Od každé páté nehody viník ujede, pokuta je až 25 tisíc

17. května 2024

Během uplynulých tří let, tedy v období 2021–2023, došlo na pozemních komunikacích v České...

Všechna Kabaňova auta. Poznejte výtvory génia, kterého ulovili Číňané

16. května 2024,  aktualizováno  9:46

Čtyřlístek, české sklo, kubismus, poštovní obálka, iPhone. Tím vším se při tvorbě svých aut...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...