Po 50 letech se vrací polské auto. Syrena je malé retro kupé

aktualizováno 
Polský autoprůmysl stál dlouhé roky hlavně na licenční výrobě fiatů. Originálních polských aut moc nebylo. Skupinka nadšenců se chce pokusit vrátit na silnice malou syrenu. Novinka se chce svézt na vlně zájmu o retro design.

Syrena bylo malé auto původem z varšavské továrny FSO (Fabrika Samochodów Osobowych). Dvoudveřové autíčko bylo dobovým konkurentem třeba trabantu. Zpočátku s dvouválcovým dvoutaktem, ale s plechovou karoserií pomáhalo motorizovat naše severní sousedy. Celkem jich v letech 1957 až 1983 vyrobili na půl milionu. Dnes se vrací jako retro kupátko.

Když se před několika lety potkali Zygmunt Fabisiak a Mieczyslaw Wosko, shodli se na tom, že by stálo za oživení některé z historických jmen polského autoprůmyslu. Ten kdysi stál hlavně na licenční výrobě Fiatu a dalších značek. „Oba automobilový fanatici s benzinem v krvi se rozhodli, že oživí slavnou syrenku,“ líčí Dariusz Fabisiak, prezident firmy AMZ Kutno, která za projektem stojí. Ten začal v roce 2012 a tvůrcům se podařilo získat podporu polské vlády, představení vozu asistovala ministryně polské vlády Iwona Wendelová.

Novinka se jmenuje S201 GT a nostalgicky svými tvary vzpomíná na původní syrenu. Podle konstruktéra vozu Andrzeje Stasiaka je to po padesáti letech první osobní auto, které bylo vyvinuté a vyrobené v Polsku, které dostalo homologaci k provozu na silnici.

O novodobé syrence se toho zatím moc neví. Má mít pohon předních kol a pod kapotou benzinovou 1,4 s výkonem 90 koní, karoserie bude pravděpodobně laminátová.

„Doufáme, že bude rozdávat radost a přiláká zákazníky,“ dodává Dariusz Fabisiak. Produkce by mohla začít do dvou let, tvůrci ovšem musí najít investora, který by zafinancoval rozjezd výroby. Zatím mají plán postavit za první rok padesát aut, poté by chtěl prodávat až sto syren ročně. První odhady cen mluví o 50 až 60 tisících zlotých, to je přibližně 330-390 tisíc korun.

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky a ceny pohonných hmot na jednom místě.

Nejčtenější

Kritik elektromobilů se opřel do plug-in hybridů a čeká renesanci dieselů

Nabíječky elektromobilů sítě Ionity

Profesor Fritz Indra patří k největším kritikům elektromobility. Tvrdí, že Čína tahá Evropu za nos a předpovídá...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Start-stop systém pomáhá výrobcům, řidiči uspoří jen velmi málo

Start-stop systém

Proč plýtvat palivem, když auto stojí? Přece stačí vypnout motor. Výrobci tuto technologii vyvíjejí už dlouho, ale s...

Kapitán na kosmetice. Superb má chytrá světla, nový diesel a verzi Scout

Škoda Superb

Superb nestárne, výrazný, líbivý design je jednou z jeho hlavních zbraní. Facelift, při kterém přišla řada také na...

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

Další z rubriky

Autofotka týdne: Ve znacích bude ordnung, nové krytky je směřují správně

Speciální krytky nábojů kol, které udržují logo stále svisle, má nově...

Je to drobnost, které si normální uživatel auta nevšimne. Anebo si jí všimne, a bude chvilku pátrat, co ho vlastně...

GLOSA: Sázka na elektroauta nám vyhodí pojistky

Nabíjení elektromobilu (ilustrační foto).

Většina velkých automobilek následuje Elona Muska a věří na baterky a elektro. Toyota naopak tvrdí, že budoucností je...

V Norsku už naslepo objednávají elektrické škodovky. Záloha je čtrnáct tisíc

Škoda Vision iV

V Norsku registrují pět tisíc rezervací za tři týdny na elektrické škodovky. Severská země je velmocí elektromobilů,...

Najdete na iDNES.cz