Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Honda chce skoncovat s dopravními zácpami. Poradí, jak je nezpůsobit

Japonská Honda vyvinula systém, který pomáhá předcházet dopravním zácpám. Spočívá v tom, že řidiče vede k plynulejší jízdě, čímž se v důsledku zvýší průměrná rychlost a sníží spotřeba. Honda začne zkoušet systém v praxi v Itálii a Indonésii.
Dopravní zácpy mohou vznikat samovolně, bez znatelné příčiny.

Dopravní zácpy mohou vznikat samovolně, bez znatelné příčiny. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Audi zkouší svůj vynález Travolution, Volvo zase experimentuje s takzvanými autovlaky. Honda  teď přichází s dalším způsobem, jak zlepšit plynulost dopravy a snížit spotřebu paliva. Její systém je funkčně asi nejjednodušší a výsledky by se mohly v praxi ukázat vcelku rychle.

Audi Travolution

Systém Travolution sleduje ve městě intenzitu dopravy na jednotlivých úsecích a pomocí výpočtů se snaží odhadovat, jaká bude hustota dopravy v nejbližších minutách. Aktivním řízením semaforů se pak snaží předejít tvorbě kolon. Travolution umí řidiči speciálně vybaveného automobilu na displeji ukázat, kdy na nadcházejícím semaforu naskočí zelená, a vypočítá mu rychlost jízdy, kterou k ní akorát dojede. Úspora paliva činí asi 15 %.

Systém Hondy spočívá v tom, že auto bude řidiče nabádat k plynulejší jízdě. Pomocí adaptivního tempomatu a případně i dat na serverech pak auto řidiči poradí, jak má zrovna jet, aby jeho jízdní chování nepřispívalo k vytváření dopravních zácp.

Ty totiž často vznikají zcela bezdůvodně kvůli nevyzpytatelným manévrům některých řidičů. Prudké brzdění jednoho vozu způsobí, že řidiči za ním brzdí ještě intenzivněji a někdo z nich nakonec až úplně zastaví. Takové chování pak vede ke vzniku zácpy zdánlivě bez jakéhokoli důvodu.

Systém Hondy bude jednoduše sledovat, jak rychle řidič akceleruje a brzdí a vzhledem k okolním podmínkám, které bude monitorovat pomocí radaru adaptivního tempomatu, mu doporučí jízdní styl upravit tak, aby například do kolony dojížděl plynule a tím nezpůsoboval další dopravní komplikace řidičům za sebou.

Systém Honda pro minimalizaci dopravních zácp

Auto může být také napojeno na speciální servery Hondy, odkud by mohlo získávat data o jízdním stylu ostatních řidičů. Při připojení tedy bude řídicí jednotka systému vědět, jak jede řidič Hondy například o kilometr vpředu a podle toho bude schopna doporučit jízdní styl i dalším řidičům.

Automobilka tvrdí, že tímto způsobem lze v základní verzi bez připojení na servery zvýšit průměrnou rychlost asi o 23 % a snížit spotřebu vozidel jedoucích za řidičem s rádcem plynulosti asi o osm procent. Ve verzi s připojením na servery lze zvýšit průměrnou rychlost o dalších 16 % a spotřeba klesne o pět procent.

Honda chce svůj systém v praxi začít testovat v Itálii a Indonésii, tedy dvou zemích, kde má běžná doprava do plynulosti hodně daleko. V Itálii testy začaly v květnu, v Indonésii se má začít v červenci.

Autovlaky SARTRE

Cílem projektu je zavést na dálnicích takzvané silniční vlaky, které povede jeden profesionální řidič na začátku konvoje. Ostatní automobily sledují vzdálenost, rychlost a směr jízdy a upravují tyto parametry podle vozidla vpředu. Všechna auta jsou přitom zcela nezávislá a každé z nich může konvoj kdykoliv opustit. Úspora paliva při jízdě v konvoji má být asi 20 % a výhodou je i zvýšená bezpečnost provozu.

Automobilka neuvádí, jak rychle by se mohl nový pomocník dostat do sériových aut. Vzhledem k tomu, že spoléhá na stávající systémy v autech a nevyžaduje žádnou složitou infrastrukturu, mohl by být vstup do praxe rychlý.

Řešení Hondy je v tomto ohledu podstatně jednodušší než systém Travolution od Audi. Ten je určený pro města a vyžaduje, aby jejich infrastruktura a systémy řízení provozu byly schopny s auty komunikovat. Volvo se zase pro změnu účastní projektu SARTRE, jehož úkolem je vytvořit bezpečné silniční vlaky především na dálnicích. Tady je nutná spolehlivá vzájemná komunikace jednotlivých vozidel a přítomnost vodicího auta.

Na druhou stranu řešení japonské automobilky spoléhá na to, že se budou řidiči jeho doporučeními řídit. Pokud je budou ignorovat, výsledná úspora bude nulová.

Den otevřených dveří letiště Náměšť

Ve středu 1. května se na letišti Náměšť poprvé veřejnosti představí nové vrtulníky AH-1Z Viper a UH-1Y Venom. K vidění bude další letecká i pozemní technika.

Mohlo by se hodit

Témata: Audi, Honda, jízdné, Radar, Vlak, Volvo
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Analýza: EU by k zastavení ataku elektromobilů z Číny potřebovala 50% cla

30. dubna 2024

K zastavení přílivu levných elektromobilů z Číny by Evropská unie musela na dovoz těchto vozů...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

KOMENTÁŘ: Z Davida Černého se stal parazit. O umění už dávno nejde

Premium Když se David Černý v televizi pohádal s kurátorkou Marií Foltýnovou, spory o jeho plastiku na obchodním domě Máj...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...