Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čistě elektrické BMW i3 míří do výroby, vypadá jako ze sci-fi

Za dva roky si zákazníci v každém autosalonu BMW budou moci vybrat tradiční trojkové BMW anebo čistě elektrický model i3. Ten ale nebude mít s obyčejnou "trojkou" skoro nic společného. Jednoprostorová karoserie má průhledné panely, je podstatně menší a dojezd bude mít maximálně 160 kilometrů.
BMW i3 koncept s elektrickým pohonem

BMW i3 koncept s elektrickým pohonem | foto: BMW

Přestože označení i3 evokuje v hierarchii BMW model na pomezí nižší střední až střední třídy, sedan, kupé nebo kombi, tak realita je zcela jiná. BMW i3 je malý kompaktní vůz s délkou 3,85 metru, tedy menší než současné BMW řady 1. Dokonce má jako první auto značky jednoprostorovou karoserii a bude úplně prvním s výhradně elektrickým pohonem. Pro fanoušky ovšem naštěstí opět s tradičním zadním pohonem.

BMW i3 koncept s elektrickým pohonem

Design novinky je opravdu neortodoxní a až na charakteristickou přední masku žádné jiné auto z dílen BMW nepřipomíná. Ostatně samotná koncepce na pomezí hatchbacku a malého MPV doposud byla mnichovské značce cizí. Zaujmou především opticky značně zvýrazněná boční okna, která tvoří velkou bublinu protaženou až do zádi auta.

Dveře se otvírají proti sobě, tedy ve stylu nového Opelu Meriva a navíc konceptu zcela chybí prostřední sloupek. Světla bude v interiéru opravdu dost, prosklená je značná část střechy včetně celých pátých dveří. Kufr se musel uskrovnit vzadu uloženému pohonnému ústrojí, přesto pojme slušných 200 litrů nákladu a jeho podlaha je zarovnaná s hranou pátých dveří.

Představený koncept, který si odbude výstavní premiéru v září na autosalonu ve Frankfurtu, do výroby zamíří v roce 2013 a je velmi pravděpodobné, že sériové auto bude vypadat trochu jinak. Když si odmyslíme některé designové prvky, je základní koncepce nápaditá a v praxi jistě použitelná. V sériovém modelu pravděpodobně nebude tak výrazně prosklená střecha a je otázkou, jak to dopadne s chybějícím B sloupkem.

BMW i3 koncept s elektrickým pohonem

BMW naznačilo, že u jediného elektrického mobilu určitě nezůstane. Vedle kompaktního BMW i3 současně představilo i špičkové sportovní kupé i8 s hybridním pohonem. A právě z označení obou modelů vyplývá, že mezi nimi zůstává slušná mezera na doplnění nabídky. Automobilka ale zatím žádné podrobnosti o dalších modelech neuvedla.

Do světa elektromobilů se BMW pouští rovnou s čistě elektrickým autem, respektive souběžně představené kupé i8 k stejnému elektromotoru ještě přidá benzinový přeplňovaný tříválec s objemem pouhých 1,5 litru. Čistě elektrické BMW i3 bude mít v zádi uložený elektromotor se solidním výkonem 125 kW a točivým momentem 250 Nm, který bude pohánět zadní kola. Auto to bude relativně lehké, s hmotností 1 250 kilogramů si motor snadno poradí. Na stovku i3 dosprintuje za 7,9 sekundy a maximální rychlost je omezena na 150 km/h.

BMW i3 koncept s elektrickým pohonem

Výrobce slibuje obstojný dojezd na jedno nabití akumulátorů v rozmezí 130 až 160 kilometrů. To samozřejmě dělá z i3 především městský vozík, kde uvedený dojezd bohatě stačí pro cestu do práce či na nákup a zpět. Tedy alespoň v kontextu měst velikosti Prahy, maximálně Berlína. Ale už taková cesta z předměstských oblastí do Londýna a zpět, nebo cestování ve velkých městech USA bude vyžadovat nabíječku i v práci nebo někde ve městě. Kompenzací omezeného dojezdu je rychlonabíjení, které dodá akumulátorům 80 procent energie už za jednu hodinu. Standardní plné nabití bude trvat šest hodin.

Pravděpodobně se na trh dostane i verze REx, tedy model s prodlouženým dojezdem. V tomto případě se vedle elektromotoru objeví nad zadní nápravou ještě malý spalovací motor, který nebude přímo pohánět kola, ale bude dobíjet akumulátory.

BMW i3 koncept s elektrickým pohonem

Konstrukci celého auta pojalo BMW inovátorsky. Pod označením LifeDrive rozdělil auto na dvě základní části. Část Drive zahrnuje pohonné ústrojí a deformační zóny a je vyrobena z hliníku. Prostor posádky patří do části Life, na kterou výrobce použil kompozitní plasty s příměsí uhlíku. Auto je čtyřmístné a značná šířka karoserie (těsně přes dva metry) slibuje pro posádku dostatek pohodlí, navíc chybí prostřední tunel. Výška 1,54 metru pak přibližně odpovídá prostornějším autům nižší střední třídy.

K autu bude neodmyslitelně patřit chytrý navigační systém, a to jak zabudovaný, tak propojený s mobilem majitele. Systém bude hledat nejbližší dobíjecí stanice a to dynamicky, podle stavu nabití baterií. Díky tomu by majitel neměl zůstat na cestě bez "šťávy". Pomocí mobilu pak bude možné z domova při nabíjení auta nastavit teplotu interiéru. V zimě ho vytopit, v létě vychladit, a to dopředu za pomoci elektřiny ze sítě, aby se šetřila energie z akumulátorů.

Cenu modelu i3 zatím výrobce nezveřejnil, do prodeje se auto dostane v roce 2013.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Úraz elektrickým proudem. Kocovina z bateriových aut se šíří autoprůmyslem

Inovační tempo čínských automobilek je zběsilé, ale i jim finanční zdroje...

VIDEO Šéfové automobilek zatahují za elektrickou ruční brzdu, protože poptávka po elektromobilech neroste...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Vysílá Rádio Jerevan? Ne aby se někdo pokusil toto auto okopírovat!

Moderní techniku mají evidentně evokovat světlomety a koncová světla tohoto...

VIDEO Nový papírový model z „ábíčka“? Ne, to je návrh nového ruského auta, který zaregistroval tamní...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

  • Nejčtenější

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

7. května 2024  16:43

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

9. května 2024

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

10. května 2024

Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Putinova pojízdná pevnost s novou fasádou. Aurus je ležák, tak ho rozdávají

12. května 2024

Staronový ruský prezident vyrazil na slavnostní inauguraci ve modernizované verzi limuzíny Aurus...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Biden v ekonomické válce s Čínou, na elektroauta uvalí USA clo sto procent

14. května 2024,  aktualizováno  14:30

Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

14. května 2024

Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Zastavením na dálnici riskujete život i pokutu. Odkliďte auto i sebe

14. května 2024

Děsivá nehoda u Ostravy, při které přišel o život řidič a dalšího čeká podle všeho vězení, názorně...

Švýcaři varují před dětskou sedačkou, která se rozlámala při testech

13. května 2024

Test dětských autosedaček, jehož kompletní výsledky budou zveřejněny na konci letošního května,...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Silničářští popletové pobavili Mohelnici. Zpackaný nápis zaujal každého

Zpackaná dopravní značka pobavila Mohelničany. Silničáři při stříkání nápisu na asfalt otočili šablonu a vytvořili...

NASA ukázala, co byste viděli před možná nejbolestivější smrtí ve vesmíru

Superpočítače lze využít ke zpracování zajímavých úloh. Vedle hledání nových molekul pro léky, předpovídání složitých...