ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Makro

Maloobchodní tržby se zvýšily. Trend by měl pokračovat, míní analýzy

  • 3
Maloobchodní tržby nadále rostou. Český statistický úřad v březnu naměřil meziroční vzestup o 6,1 procenta, šlo tak již o čtvrtý růst po sobě. Meziměsíčně pak maloobchodní tržby stouply o 1,3 procenta. Podle analytiků by měly tyto trendy přetrvávat i v dalších měsících. Je to signál, že tuzemský maloobchod se po vleklé inflační vlně začíná výrazněji zvedat.

Za nepotravinářské zboží obchody proti loňskému březnu utržily o 7,7 procenta víc a za potraviny o čtyři procenta víc. Tržby za pohonné hmoty se zvýšily o 6,7 procenta. „Tržby rostly ve všech hlavních skupinách prodejen s nepotravinářským i potravinářským sortimentem,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.

Tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky meziročně vzrostly o 27,4 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 6,3 procenta, s oděvy a obuví o 5,2 procenta, s výrobky pro domácnost o 3,1 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,7 procenta a s počítačovým a komunikačním zařízením o 0,1 procenta.

Tržby v obchodech se odrazily ode dna, po osmnácti měsících přišel růst

Analytici vykázané výsledky hodnotí pozitivně a růstový trend očekávají i v dalších měsících. „Inflace se po celý letošní rok drží v blízkosti inflačního cíle ČNB, domácnosti již začínají preferovat spotřebu nad úspory a „opatrnostní“ efekt postupně pomíjí. Navíc ČNB bude pravděpodobně pokračovat v uvolňování měnových podmínek, což bude preferenci spotřeby dále umocňovat,“ komentuje data Filip Pastucha, ekonom společnosti Deloitte.

Dařilo se i internetovým obchodům

Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v březnu meziročně zvýšily o 4,8 procenta. Meziměsíčně klesly reálně o 0,4 procenta. Jen nepatrně vzrostly tržby v obchodech s počítačovým a komunikačním zařízením. Internetovým a zásilkovým obchodům se dařilo víc, tržby stouply o 14,9 procenta.

„Březnová data více než potvrdila náš předpoklad, že spotřeba domácností v nadcházejících měsících poroste a přispěje k oživení domácí ekonomiky. Naznačuje to i spotřebitelská důvěra, která se v dubnu dostala nad svůj dlouhodobý průměr. Zároveň trh práce zůstává utažený, přičemž díky klesající inflaci a vývoji nominálních mezd roste i reálný disponibilní důchod domácností. Pozorujeme i vyšší čerpání spotřebitelských úvěrů,“ říká analytička Jana Steckerová z Komerční banky.

Ve srovnání s únorem obchody v Česku utržily za nepotravinářské zboží o 1,8 procenta víc a za potraviny o půl procenta. Tržby za pohonné hmoty meziměsíčně vzrostly o 1,9 procenta.

Inflace klesne, ekonomika překoná krizi, říká prognóza bankovní asociace

Ekonom Jakub Seilder nadšení upřesňuje a říká, že na výsledcích se pozitivně podepsaly i Velikonoce. „Na silnější hodnoty za březen je potřeba nahlížet i v kontextu velikonočních svátků, které letos částečně připadly již na březen a statistické metody čištění je nemusí vždy přesně očistit. Hodnoty posledních měsíců jsou tak rozkolísané z titulu kalendářních vlivů,“ uzavírá hlavní ekonom České bankovní asociace.

,