Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O provoz linek v okolí Prahy mají zájem i dopravci z Rakouska a Slovenska

  10:48aktualizováno  11:33
Do předběžných konzultací k třicetileté zakázce na provoz elektrických vlaků na příměstských linkách v okolí Prahy a ve Středočeském kraji se přihlásily rakouské ÖBB nebo Železničná spoločnosť Slovensko ZSSK. Celkem zájem projevilo pět firem. Kromě zmíněných i České dráhy, RegioJet a Arriva.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Lukáš BíbaMAFRA

„Pokud by se těchto pět zájemců přihlásilo do soutěže, tak si myslím, že by to bylo fajn,“ uvedl pražský náměstek pro dopravu Zděnek Hřib. Kromě pětice zmiňovaných byly k předběžným konzultacím vyzváni další dopravci, jako například společnost Leo Express, nebo Die Länderbahn. Neúčast v konzultacích nicméně neznamená, že by se do tendru, který má začít letos v říjnu, nemohli následně přihlásit. Kromě dopravců oslovila Praha a Středočeský kraj i výrobce vlaků.

Soutěž na nového železničního dopravce je rozdělená do tří výběrových řízení. Pokud by všechny výkony byly soutěžené v jednom balíku, byla by celková částka tak velká, že by mohla některé potenciální uchazeče odrazovat, uvedli zástupci IDSK, která koordinuje veřejnou dopravu Středočeského kraje.

V první řadě jde o zakázku na dvoupatrové elektrické soupravy na tratích z Prahy do Berouna, Kolína, Milovic a Mladé Boleslavi, které mají od konce roku 2029 nahradit nynější vozidla City Elefant. S novějšími soupravami City Elefant se nicméně počítá na linkách na Benešov, Kolín nebo Lysou do roku 2044 v souvislosti s tím, jak se bude přepínat stávající stejnosměrné napájení na střídavé.

Další částí zakázky jsou pak jednopatrové elektrické vlaky pro linky do Kralup a do Benešova.

Nákup 54 elektrických jednotek má vyjít podle odhadů objednatele na 21,6 miliard korun. Dalších až 24 miliard může Středočeský kraj a Praha využít na nákup dalších vozidel z opce. „Je to celkem 45 miliard investičně, když si ale započítáte cenu peněz, odpisy, náklady, tak to posouvá hodnotu kontraktu někam k 60 miliardám korun,“ uvedl středočeský radní pro dopravu Petr Borecký.

Jízdné výhledově zdraží

O tyto náklady by se Praha a kraj měly dělit přibližně rovným dílem. Protože ale nepočítá s využitím dotací, dojde k výraznému zatížení rozpočtů, které mají kraj i město vyčleněné na veřejnou dopravu. Ve Středočeském kraji dojde k navýšení nákladů na dopravu zpočátku o 1,4 miliardy korun, později až o tři miliardy ročně. V současnosti přitom kraj na železniční dopravu doplácí 2,8 miliardy korun.

Nové vlaky se budou na kolejích v Praze a ve Středočeském kraji objevovat postupně mezi roky 2029 až 2035. „Jízdné se bude muset v čase zvyšovat. Není reálné předpokládat, že Praha a Středočeský kraj pořídí nové vlaky a nijak se to neprojeví na nákladech. Musíme si uvědomit, že modernizace vždy něco stojí,“ uvedl Borecký.

Zatím je ale příliš brzy předpovídat, jakým způsobem se bude cena jízdenek zvyšovat. Celá řada proměnných je totiž neznámá. Nelze například několik let dopředu odhadovat, jaká bude cena energií a podobně, doplnil Borecký.

Není jasné, kdy bude elektrika

Podobně jako elektrifikované linky, měl původně nového dopravce určit soutěž i na dieselových lokálkách například do Čerčan, do Mladé Boleslavi přes Všetaty nebo do Rudné. Problém zde ale je v tom, že jde o trati, které by měly být výhledově elektrifikované, ale není jisté, že bude harmonogram dodržený. Například trať do Všetat by měla být elektrifikovaná v roce 2029 a trať do Čerčan v roce 2032.

„Na základě ne úplně dobré zkušenosti s dodržováním termínů dokončování infrastruktury jsme uznali, že koncept nabídkového řízení je pro tyto linky nevhodný, protože téměř do poslední chvíle nevíme, kdy ta infrastruktura bude hotová,“ uvedl náměstek ředitele Idsk pro ekonomiku Andrej Hoffman. kraj se proto rozhodl jít cestou přímého zadání místo desetiletého kontraktu, který by byl z hlediska změny pohonu vlaků méně flexibilní.

Obavy ze zpoždění kraj trápí i na modernizované lince do Kladna, která je spojena s projektem výstavby tratě na pražské letiště a kam by rovněž měly být od roku 2029 nasazeny vysokokapacitní dvoupodlažní vlaky pro 400 cestujících. Správa železnic oficiálně počítá s dokončením trati v roce 2029. Podle Boreckého pravděpodobně půjde k tomuto datu o ostrovní provoz pouze na Veleslavín a ne až do středu Prahy. Ani tento omezený provoz ale není garantovaný.

Chtěli jsme vyvolat jednání se Správou železnic, kde jsme chtěli zasmluvnit jednoznačně povinnosti objednatele, tedy povinnost objednat vozy k nějakému určenému termínu a Správa železnic by měla povinnost dokončení infrastruktury tak, aby se to potkalo v čase. Nicméně ze strany Správy železnic nebyla vůle takovouto smlouvu podepsat,“ uvedl náměstek ředitele Idsk pro dopravu Pavel Winter.

Silný vítr odfoukl letadlo od nástupního mostu

  • Nejčtenější

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

1. června 2024

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava...

Znát věk odchodu do penze v 50 letech je nesmysl, vmetla ekonomka Kupkovi

2. června 2024  14:28

Je nesmyslné, aby se lidé až v 50 letech dozvídali, v jakém věku půjdou do důchodu. V diskusním...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Svět udivuje Minipicasso. Obrazy dvouletého génia se prodávají za tisíce

29. května 2024  12:05

Svět nejenom výtvarného umění vzal útokem dvouletý německý chlapec, který se proslavil svými...

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Zájem o penzijní DIP je menší, než se čekalo. Mají jej jen desítky tisíc lidí

29. května 2024

O zajištění na důchod prostřednictvím investic se státní podporou Češi zatím velký zájem...

Akcie ropné firmy Saudi Aramco jdou na dračku. Lákadlem jsou dividendy

3. června 2024

Saúdská Arábie během neděle spustila sekundární nabídku akcií svého ropného giganta Saudi Aramco....

Cestovní kancelář FTI je v úpadku. Její zájezdy prodávala v Česku Invia

3. června 2024  16:30

Třetí největší cestovní společnost v Evropě FTI se dostala do finančních problémů a její mateřská...

Vědci vyvinuli novou čokoládu. Je zdravější, výživnější, ale také udržitelnější

3. června 2024

Na pulty obchodů by se dříve či později mohla dostat zdravější a udržitelnější čokoláda, zásluhu na...

Minus 210 miliard za pět měsíců. Jen dvakrát Česko hospodařilo hůř

3. června 2024  14:01

Schodek státního rozpočtu za uplynulých pět měsíců letošního roku činí 210,4 miliardy, sdělil...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Posedlost sexem, tíže lásky, nekrofilie. Gejšin příběh zmátl Japonsko

Vine se jím sex, mocná záliba v sexu. Rovněž láska. Neukojitelná, doslova vražedná. Onen příběh se odehrál v kulisách...

Brankář Dostál zklamal fanynky. Randí s finskou volejbalistkou, bývalkou Nečase

Neprůstřelný gólman Lukáš Dostál (23) byl hvězdou letošního mistrovství světa v hokeji. Nadšení z něj byli nejen mužští...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...