Digitalizace stavebního řízení bude spuštěna v rámci nového stavebního zákona. Ministerstvo si od samotné reformy slibuje, že dojde mimo jiné ke zjednodušení a zrychlení řízení. Součástí je právě také digitalizace v oblasti stavebního řízení a územního plánování, kdy má ubýt zbytečné papírování.
Lidem, kteří například chtějí stavět dům, odpadne zbytečná byrokracie či čekání na úřadech. „Termíny vývoje jsem oznamoval tak, jak postupně přebíráme jednotlivé dodávky. Pokud se nepletu, tak bychom na začátku května měli dostat finální předávku systému, na který pak budeme školit od poloviny května úředníky stavebních úřadů,“ řekl pro iDNES.cz ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti).
Nicméně Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) má stále na stole zakázku, kterou kvůli digitalizaci resort místního rozvoje zadal v jednacím řízení bez uveřejnění. Proti tomu byly však podány návrhy na zákaz plnění smlouvy.
„Jedná se o zakázku Softwarové prostředí pro sdílení informací a dat. Proti tomu ministerstvo i vybraný uchazeč podali rozklady. Rozhodnutí není nyní pravomocné, teď je to v rukou předsedy úřadu,“ potvrdil mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Fungování portálu přirovnal k dálnici D1
Bartoš však opakovaně zdůraznil, že ve spuštění v červenci věří. Současně uvedl, že již proběhlo několik desítek školení zhruba čtyř tisíc úředníků. Věří, že webová stránka, jak tomu u státních webů a aplikací mnohdy bývá, nespadne.
„Když jako stát spustíte projekt, tak asi 95 procent lidí zahájit stavbu nechce, ale chce se jenom na stránku podívat. Historicky je nápor třeba dva dny, pak se systém ustálí,“ ujistil Bartoš.
Fungování portálu poté přirovnal k dálnici D1 na výjezdu z Prahy. „Má tři proudy v každém směru. Ale když se v pátek večer všichni vypraví na víkend někam pryč, tak se může stát, že ten provoz prostě na chvilku zastaví,“ připodobnil situaci.
Jak bude vypadat digitální stavební řízeníMísto návštěvy stavebního úřadu bude lidem stačit, aby se přihlásili do Portálu stavebníka. Bude přístupný jak z počítače, tak z chytrého telefonu. Stačí mít přístup k internetu. Hned po přihlášení aplikace uživateli nabídne výběr nejčastějších žádostí, typicky žádost o povolení stavby. Žádostí se prolíná osnova, která uživateli ukazuje, zda všechny položky dostatečně vyplnil. Přílohy člověk nahraje z vlastního počítače pomocí prokliku v příslušné kolonce. Systém upozorní, pokud nějaký důležitý dokument chybí. Portál stavebníka se napojí i na další registry, z nichž se automaticky do žádosti propíšou některé informace. Aplikace je nastavená tak, aby po půl minutě vyplněná data automaticky a průběžně ukládala. Přímo v této aplikaci se pak po kontrole všech údajů finálně může žádost také odeslat. Na stránce bude snadno prokliknutelný i přehled všech probíhajících řízení, a to nejen konkrétního člověka, který staví. Bude možné sledovat i stavby v okolí, například pokud v ulici staví soused. Všechny příslušné orgány pracují s informacemi, které budou propsané do Portálu stavebníka, z něj také konkrétnímu stavebníkovi budou chodit notifikace (zprávy), v jaké fázi žádost je, kdo už se k ní vyjádřil nebo kde se „zasekla“. Vyrozumění o žádostech lidé budou dostávat i nadále také poštou nebo do datové schránky. |
Prezident svazu podnikatelů ve stavebnictví Jiří Nouza na brněnském veletrhu podotkl, že ohledně digitalizace je v očekávání. „Věřím, že to fungovat bude. Jestli to bude revoluce, nebo evoluce, to asi teprve uvidíme po 1. červenci,“ komentoval Nouza s tím, že se ukáže časem.
„Je to snad uživatelsky přívětivé. Jak ale říkám, ďábel se ukrývá v detailu. Počkejme, jak to bude fungovat. Nerad bych teď působil jako skeptik, ale počkejme,“ dodal Nouza.