Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

Exkluzivně
Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s pacienty, vojáky, ale i s papežem či španělským králem. Dosáhl kvalifikace inspektora vrtulníkového létání Státní letecké inspekce i Policie ČR. Pilot Jiří Kiliánek nedávno převzal zvláštní ocenění podvýboru pro letectví Poslanecké sněmovny. Na co má myslet pilot záchranář při zásahu a jak vypadal počátek LZS v Československu?
Část 1/3

Záchranářský vrtulník u vážné dopravní nehody je dnes něčím, co jsme si zvykli považovat za jistý standard. Když si však uvědomíme, že tato forma lékařské pomoci v Československu zahájila zkušební provoz svého prvního střediska letecké záchranné služby (LZS) – a to zatím jen v Praze – 1. dubna 1987, může to vyvolávat mírné mrazení v zádech.

JUDr. Jiří Kiliánek

Pilot Jiří Kiliánek
  • nar. 2.11.1943 v Příbrami
  • 1947 1966 žil v Holýšově
  • 1957–60 učební obor zámečník v Škoda Plzeň
  • 1960– 1963 večerní prům. škola
  • vojenská služba 1963– 1965
  • 1965– 1975 revizní technik zdvihacích a dopravních zařízení ve Škoda Plzeň
  • od r. 1967 létal na větroních, motorových letounech a vrtulnících
  • 1975–1978 náčelník aeroklubu Plzeň-Bory
  • Od 1978 až do odchodu do důchodu v r. 2008 zaměstnán jako pilot vrtulníků u FMV a Policie ČR.
  • Při zaměstnání vystudoval na policejní akademii trestní právo.

Vzniku LZS v Československu samozřejmě předcházel dlouhý vývoj, do kterého lze zahrnout např. aktivitu armádní Letecké pátrací a záchranné skupiny, leteckou přepravu pacientů mimo bezprostřední ohrožení života zabezpečovanou leteckým oddílem ČSA – Aerotaxi resp. podnikem Slovair, ale zejména četné záchrany pomocí vrtulníku ve slovenských Tatrách. Bohužel do tohoto období patří i tragická nehoda stroje Mi-8, registrace B-8021 dne 25. června 1979 v Mlynické dolině ve Vysokých Tatrách, ale o tom bude řeč později.

Profesní dráha pilota Jiřího Kiliánka mapuje nejen příchod LZS, ale lze z ní vyčíst cenné informace o vrtulníkovém létání v Československu a posléze v nově vzniklé České republice obecně. Bylo by škoda, vytrhnout z tohoto příběhu pouze kapitolu „Záchranka“, protože vše je zde do určité míry provázané.

Je až spodivem, kolikrát do osudu hrdiny našeho vyprávěný zasáhla náhoda. Revizního technika Škody Plzeň letadla zajímala od dětství, ale až kolegové z fabriky – nadšení piloti amatéři – ho v roce 1967 přivedli k přihlášce na plachtařský výcvik v aeroklubu Plzeň-Letkov.

„Hned druhý rok jsem splnil podmínky stříbrného C (Stříbrný odznak FAI, pozn. red.), to bylo 50 km přeletu, 1000 metrů převýšení a pětihodinový let,“ vzpomíná Jiří Kiliánek a dodává, že ho lákalo motorové létání, avšak v aeroklubu nebyla volná kapacita. „Ale přišel požadavek od ministerstva armády: v rámci Svazarmu vyškolit vojenské piloty vrtulníků v záloze, a tak jsem se k tomu hned přihlásil, protože vrtulník, to byla pro mně technická rarita.“

Do výcviku se tehdy, v roce 1971, přihlásilo šest plachtařů, kteří začali létat na vrtulnících na typu HC-102. A Jiří na ně vzpomíná takto:

„To byly dvoumístné vrtulníky, motor to mělo o výkonu pouze 110 koní, plné to vážilo 500 kilo, ale problém byl ten, že když byla velká teplota vzduchu, tak to nelétalo. Takže my jsme létali vždycky jenom na podzim nebo v zimě.“

V Moravanu se vyráběly také vrtulníky. Nejprve zde proběhla nevelká sériová výroba lehkého dvoumístného vrtulníku HC-2 (foto) vyvinutého ing. Šlechtou v letňanském VZLÚ. Už na Moravě byl stroj následně modernizován na typ HC-102 se silnějším motorem. Celkem bylo vyrobeno asi 40 strojů obou variant, přičemž starší HC-2 pak byly přestavovány na výkonnější HC-102.

Zhruba v roce 1972 Svazarm přešel od HC-102 k olétaným armádním strojům Mi-1. Záložní piloti dostali roční penzum hodin, které museli odlétat. Jiří postupně začal létat i na letounech C-105/Zlín Z-126 Trenér a v roce 1975 přijímá placenou pozici náčelníka aeroklubu Plzeň-Bory, Jeho koníček se tak jednou provždy stává i zaměstnáním. Jednoho dne ale na jeho domovském letišti přistál policejní vrtulník Mi-2 a láska byla na světě.

Malá legenda. Vrtulník Mi-2 sovětské konstrukce se vyráběl v Polsku

  • Nejčtenější

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 39 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Druhá světová válka měla i své dinosauří oběti

v diskusi jsou 4 příspěvky

25. května 2024

Psal se 24. duben roku 1944 a nacistická válečná mašinérie už nebyla schopna zabránit konečné...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

KVÍZ: Znáte letadla československých pilotů?

v diskusi nejsou příspěvky

24. května 2024

Typů letadel, do kterých usedali českoslovenští letci, bylo nepřeberné množství. Zlomkové množství...

Nejzajímavější sluchátka na trhu? Novinka Sonosu je první svého druhu

v diskusi je 17 příspěvků

21. května 2024

Úderem patnácté hodiny skončilo embargo na první sluchátka společnosti Sonos, které po krátkém...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Rusko vypustilo družici schopnou sledovat a ničit jiné satelity, míní Američané

v diskusi je 55 příspěvků

22. května 2024  8:30

Rusko 16. května vypustilo satelit, o němž se americké zpravodajské služby domnívají, že je to...

Jsou tu už skoro 40 let. Pamatujete si na starší verze Windows?

v diskusi je 16 příspěvků

27. května 2024

Operační systém Windows příští rok oslaví 40 let od svého vzniku. Za tu dobu si prošel mnoha...

Spotify končí s „věcí do auta“, posluchači mají zánovní zařízení vyhodit

v diskusi je 39 příspěvků

26. května 2024  13:28

Je to jak z příručky „jak naštvat zákazníky“. Spotify ukončuje podporu svého jediného fyzického...

Na olympiádě v Paříži propukly před 100 lety výtržnosti proti sportovcům USA

v diskusi je 7 příspěvků

26. května 2024

Olympiáda v Paříži začala 4. května 1924 a trvala až do 27. července. Soutěžilo přes 3 tisíce...

OBRAZEM: Na Dračí skálu. Nejstarší německá zubačka má všechny pražce ocelové

v diskusi jsou 2 příspěvky

26. května 2024

Nejstarší německou ozubnicovou železnicí je Drachenfelsbahn. Při svém zprovoznění v roce 1883 byla...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...