Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Etiopie v elektromobilitě předjela celý svět. Vyhlásila zákaz spalovacích aut

Ekonomicky méně rozvinuté země se zpravidla stávají skládkou ojetých vozů ze zemí rozvinutých. Afrika je velmi názorným příkladem vrakoviště Evropy, USA a Japonska. O to víc překvapuje aktuální změna v legislativě Etiopie. Postavila se přílivu vraků a zakázala dovoz neelektrických automobilů.
Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní.

Etiopie nechce otálet, zákaz dovozu vozů se spalovacími motory prosazuje nyní. | foto: Profimedia.cz

Proslov etiopského ministra dopravy z 6. února 2024 vejde do dějin. Nejen jeho země, ale pravděpodobně celého afrického kontinentu a vlastně celého světa. Alemu Sime totiž po zasedání v Addis Abebě oznámil, že s vládou dospěl k rozhodnutí povolit ze zahraničí dovoz už jen elektrických vozidel. Automobily s benzinovým a naftovým motorem mají smůlu, Etiopie už o ně nestojí. Země, která patří k nejchudším na světě, předjela svým radikálním rozhodnutím celý svět, i ten nejrozvinutější. Kdo sázel, že jako první zakáže prodej spalovacích aut Norsko, prohrál. Africká země, v níž na 120 milionů obyvatel připadá 1,2 milionů nissanů, toyot, dongfengů, mitsubishi a dalších značek povětšinou dovezených ve vrakovitém stavu z bohatších koutů světa, tak vlastně zakázala prodej jiných než elektrických vozů.

Ministr také prozradil, že dohotovil plán proměny národní dopravy. Zahrnuje řadu environmentálně vstřícných opatření, které velmi úzce souvisí s odklonem východoafrické země od vozů se spalovacími motory.

Simeho prohlášení v mezinárodní sféře okamžitě strhlo lavinu reakcí.

Zdaleka ne všechny jde označit za pozitivní. Kritici upozorňují například na to, že spíše než o životní prostředí chce ministr kontroverzním opatřením zastřít fakt, že si jeho země kvůli nedostatku devizových prostředků už nemůže dovolit nakupovat pohonné hmoty. Litr benzinu tu stojí v přepočtu dvaatřicet korun, což je na Afriku extrém.

Pochvaly se dočkal za to, že se jako první z afrických států hodlá postavit narůstajícímu přílivu ojetin a vraků. Jen za loňský rok jich bylo do Etiopie dovezeno za 6 miliard eur.

Zákon, pořádek a velké plány

Loni v únoru schválila Evropská unie zákon, který skrze limit vypouštěných emisí zakazuje prodej automobilů se spalovacími motory ve svých členských státech od roku 2035. Tím se připojila k několika státům, včetně USA, Kanadě, Japonsku, Singapuru, Indii, Novému Zélandu, které podobný zákaz prosadily též.

Etiopie však nečeká na rok 2035, a změnu prosazuje „teď“. Z té nenadálosti ovšem plyne řada nejistot.

Nejisté jsou prozatím konkrétní obrysy zákona i to, jak vlastně bude v praxi vymáhán. Mluvčí etiopského ministra dopravy při konferenci jen naznačil, že zákon bude vymáhán tvrdě a přísně, a dotkne se i stávajících majitelů vozidel na fosilní paliva. Zmínil přitom nové emisní testy, s tím, že vozy nesplňující limity budou „odpovídajícím způsobem odstraněny“.

Čištění etiopských silnic od čmoudících veteránů by tak mohlo být poměrně razantní. V Etiopii je momentálně evidováno na 1,2 milionu vozidel se spalovacími motory, elektromobilů tam vedou v patrnosti jen asi sedm tisíc.

Na poměry afrického kontinentu nemá Etiopie o auta nouzi. Emisním kritériím ale většina z nich neobstojí.

Sime dále v tiskovém prohlášení uvedl, že etiopská vláda pracuje s vysokou prioritou na instalaci nové infrastruktury pro nabíjení elektrických vozidel po celé zemi. „Už v roce 2022 jsme zavedli osvobození elektromobilů od daně z přidané hodnoty, spotřební daně a dalších přirážek, a dnes jen zdůrazňujeme náš závazek vůči přednastavené zelené politice.“

Sime předpokládá, že emisní čistka by mohla odstranit ze silnic statisíce nevyhovujících starých vozů, a nahradit je – do roku 2030 – nejméně 150 000 elektromobily.

Nejasnosti nicméně přetrvávají.

Není zatím vůbec jasné, kdy přesně má tato prohibiční politika vstoupit v platnost, ani to, zda dojde k nějakému omezení pohybu vozidel se spalovacími motory, které jsou zatím skrze Etiopii distribuovány, přeprodávány do ostatních afrických zemí. Vcelku očekávatelným problémem jsou i finance. Náklady na pořízení elektromobilu a jeho dobíjení se prozatím zcela míjí s finančním horizontem obyvatel.

Na druhé straně, Etiopie v posledních dvaceti letech skutečně masivně investuje do rozvoje energetiky, ve vodních elektrárnách váže potenciál 6 500 MW a přibližuje se tomu, aby 97 procent veškeré elektřiny vyráběla z obnovitelných zdrojů. Takové podmínky skutečně mohou vytvořit podhoubí pro fungující a udržitelnou elektromobilitu. Etiopie by se tak mohla stát nejen první zemí, která zakázala dovoz aut se spalovacími motory, ale i první zemí, která by stoprocentní elektromobility dosáhla.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

Stellantis se paktuje s Číňany. Budou v Evropě vyrábět a prodávat elektroauta

Malý městský elektromobil T03 je v prodeji již ve Francii.

VIDEO Mezinárodní automobilová skupina Stellantis vytvořila s čínským výrobcem elektromobilů Leapmotor...

Škodovky mají správné ceny, hlídáme náklady, vysvětluje šéf české Škody

Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody Auto hostem diskuzního pořadu...

VIDEO „Pořád je dostupnost mobility velmi dobrá,“ myslí si Jiří Maláček, šéf českého zastoupení Škody...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Auta dnes může prodávat každý lúzr, říká k testu autosalónů novinář

Hosty pořadu Rozstřel jsou František Dvořák, šéf Auto.iDNES.cz a Lenka...

VIDEO Rozstřel Investigativní tým MF DNES a iDNES.cz opět po roce otestoval české autosalóny. Průzkumníci ve...

Čínský dravec BYD chce být v roce 2030 hlavním výrobcem elektroaut v Evropě

Současná modelová paleta značky BYD pro Evropu

VIDEO Čínská automobilka BYD zvažuje výstavbu další továrny v Evropě. Uvedl to šéf evropských aktivit...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

Andreas Mindt (nalevo), šéfdesignér značky Volkswagen s rozpracovanou studií...

VIDEO Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...