Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čeští experti na simulace vylepšili aerodynamiku dakarského speciálu

Podcast
Pokud vše půjde podle plánu, vyrazí 5. ledna na trať závodníci Rally Dakar. Mezi stroji zápolícími s nástrahami pouště v Saúdské Arábii bude i Martin Prokop se speciálem Ford Raptor, který si před časem do parády vzala pražská firma TechSoft. Úkol zněl jasně: vylepšit aerodynamiku.

Místo drahého ofukování v aerodynamickém tunelu prošel dakarský speciál Martina Prokopa vylepšovací kůrou v počítači, kde speciální software modeloval proudění vzduchu kolem masivního amerického pick-upu Ford Raptor. Modelace se ujal tým společnosti TechSoft Engineering.

První aerodynamické auto postavil rumunský génius, inspiroval se holubem

„Slyšeli jsme, jak si Martin Prokop stěžoval, že musí zlepšit aerodynamiku auta. Napsal jsem pár mejlů a když se tým vrátil ze soutěže, tak jsme si na to sedli,“ popisuje šéf TechSoftu Michal Moštěk, jak se dakarský speciál Shrek dostal do péče pražské firmy.

Dakar 2024

Výběr z fotek českého fotografa Jana Stárka z rally Dakar 2023

Slavná pouštní rallye startuje v Saudské Arábii v pátek 5. ledna a končí v pátek 19. ledna 2024. Pořadatelé se letos vrátili ke konceptu maratonské etapy bez asistence, která prověří vytrvalost techniky v pouštní oblasti Rub al-Chálí na pomezí Saúdské Arábie, Kataru a Ománu. V ní bude pro posádky klíčové dorazit co nejdále od startu do čtvrté hodiny odpolední. Po celé trase etapy pořadatelé zřídí bivaky bez asistence, jen se základním vybavením, stanem, spacákem a vojenskou kuchyní. Po 16:00 musí každý soutěžící zastavit v nejbližším bivaku a vystartovat může nejdříve v 7:00 druhý den ráno. Zpravodajství ze závodu na iDNES.cz sledujte ZDE

Prokopovo sportovní náčiní má základ v klasickém americkém pick-upu. Při konstrukci vozu, mimochodem Ford F-Series je dlouhá desetiletí nejprodávanějším autem v USA, se na aerodynamiku příliš nehledělo. Hlavní „vzduchovou brzdu“ představovala korba, hodně auto ztrácelo při proudění vzduchu kolem předních kol.

Speciál Martina Prokopa pro dakarskou rally 2024 postavený na základech Fordu Raptor

„Snížili jsme odpor vzduchu o 30 procent,“ popisuje výsledky snažení Jiří Teichman, který vedl tým pracující na autě. Práce trvaly zhruba rok. Shrek teď lépe zrychluje a dosáhne vyšší maximální rychlosti.

Kouzla aerodynamiky: zrcátka mají okap a mercedes kryty kol ze vzduchu

To, že takové zásahy do designu nesou své ovoce, dokazuje čtyřicet let starý příběh. V roce 1983 vyhrál hranatý Mercedes-Benz třídy G rallye Paříž–Dakar. Před soutěží technici vyšívali mimo jiné na aerodynamice hranatého auta, které vzniklo pro původně pro vojenské účely. Pomocí částí plastových kanalizačních trubek o průměru 70 milimetrů výrazně vylepšili proudění vzduchu kolem čelního skla. Vzadu nápadně rozšířili střechu a zadní bočnice. Celé modifikaci říkali v týmu „malý autobusový přístřešek“.

Aerodynamika ušetří víc paliva než odlehčení auta. Záleží na detailech

Opatření ovšem výrazně snížila odpor vzduchu. Měření v aerodynamickém tunelu ukázala, že hodnota součinitele odporu vzduchu klesla z původních 0,52 na 0,41, to bylo snížení o výrazných 20,5 procenta. Naopak maximální rychlost se zvýšila o dobrých 20 km/h na téměř 200 km/h, zatímco spotřeba paliva byla o pět litrů na 100 kilometrů nižší.

Jak slavný závodník s hercem vyhráli Dakar s mercedesem vytuněným trubkami

„Existují sice případy, kdy tejpa na poslední chvíli něco zachrání. Ale obecně se soutěže jako Dakar či Formule 1 zprofesionalizovaly,“ podotýká k příběhu dakarského géčka z roku 1983 Jiří Teichman. „Teď na začátku bývá počítačový model, na který navazují analýzy, podle kterých víme, kam ‚trubky‘ máme dát,“ dodává Teichman.

Kouzla a čáry aerodynamiky ve Formuli 1: rozhoduje křídlo a difuzor

Co všechno dnes technici umí simulovat? „Doménou softwaru, který nabízíme, jsou obecně věrné počítačové simulace ze všech fyzikálních oblastí. Kromě zmiňovaného proudění umíme simulovat i strukturální mechaniku, tedy když například zatlačím na stůl, tak ukážeme, jak se prohne a jak dlouho tlak vydrží. Řešíme explicitní dynamiku, tedy nárazy auta a jeho deformace. Poradíme si i elektromagnetismem. Navrhujeme třeba různé elektromotory a další elektronické součástky, což je populární při elektromobilitě. Děláme i optické simulace,“ vysvětluje Michal Moštěk.

Legenda Dakaru

Česká republika je mocností ve výrobě světel pro automobilový průmysl. Vyvíjejí se zde a posléze vyrábějí světlomety pro značky z celého světa. I tady nachází uplatnění počítačové simulace..

Proč jsou pro počítačové simulace klíčová nejen vstupní data, ale také takzvaná objemová síť? Co nejvzdálenějšího technici pražské firmy řešili? Jak je pro úspěšné modelování důležitý výkon počítače? Více se dozvíte v dalším díle podcastu Industrial.

Aeromilníky motorismu: inspirace holubem a Tatra, která překvapila svět

Autoři:
  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Emisní povolenky EU mohou vyhnat ceny benzinu a nafty přes 50 korun

7. června 2024

Premium Systém emisních povolenek se Evropě vymyká z rukou. „Emisní povolenky můžou zdražit benzin a naftu...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Na jízdu Československem vyslal veterány prezident Pavel, ujedou tisíc mil

13. června 2024

Z pražské Opletalovy ulice ve čtvrtek ráno odstartovala za účasti prezidenta Petra Pavla jízda...

EURO 2024: Míříte za fotbalem do Německa autem? Překontrolujte si pojistku

13. června 2024

Jedete na fotbalové Euro 2024 vlastním autem? Nezapomeňte na pojistku, jinak to může být drahé....

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...