Na snímcích je monopost pro rok 2019, před kterým došlo k několika zásadním úpravám karoserie, a tedy aerodynamiky vozu. Naopak pro sezonu 2020, která startuje o nadcházejícím víkendu tradičně v australském Melbourne, se toho moc nemění, vozy tak budou víceméně shodné. Takže i když už se momentálně prohánějí v testech po okruzích stroje sezony 2020, loňský monopost týmu Alfa Romeo je výbornou ukázkou toho, jak moderní závodní stroj funguje.
Alfa Romeo C38Motor Pneumatiky |
Formule 1 jsou nejrychlejší vozy světa. Sice ne v absolutní rychlosti na rovinkách, protože nemají zdaleka nejsilnější motory, ale co se týká rychlosti v zatáčkách nebo schopnosti zastavit na krátkou vzdálenost, jen těžko hledají soupeře.
To vše díky aerodynamice monopostů, která postupně přerostla v Grand Prix v jednu z nejdůležitějších vědeckých disciplin. Stejně intenzivně se zabývají aerodynamikou také automobilky při stavbě obyčejných aut (čtěte zde).
Týmy řeší u každého dílu setinu milimetru a v aerodynamickém tunelu se hodnotí i vliv samolepek na rychlost. Základní díly karosérie neprodukují přítlak, ale vztlak, tedy zvedají auto při vysoké rychlosti do vzduchu, a tak ty ostatní mají za úkol generovat co největší přítlak a tlačit monopost směrem k asfaltu. A inženýrům se to daří skvěle, Formule 1 je tak teoreticky schopná jezdit i koly vzhůru.