Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

EU chce odstranit bariéry rozvoje nabíjecí sítě. Sama je vytvořila

Evropská komise velí k odstranění překážek nástupu elektromobility, chce rychlonabíječky každých 60 kilometrů silnice. Jenže chaos byrokracie sama vytváří. V evropské sedmadvacítce totiž neexistuje standardizovaný proces instalace, jednotná legislativa, což práci investorům zrovna neusnadňuje.
Postavit nabíječku problém není, je to záležitost týdnů. Vyřešit administrativu...

Postavit nabíječku problém není, je to záležitost týdnů. Vyřešit administrativu a reálně ji zprovoznit, to už je na léta. | foto: Profimedia.cz

Každých šedesát kilometrů délky jedna rychlonabíječka pro vozy osobní, každých sto kilometrů jedna pro těžká nákladní vozidla. Takovou podobu má zákon, který letos přijala za svůj Evropská unie, a svého naplnění dojde v roce 2030. Pro řidiče elektromobilů představuje úlevu spíše jen teoreticky než prakticky.

Osadit ve zvoleném místě rychlonabíječku je totiž většinou mnohem menší problém, než ji úředně schválit k provozu, připojit k síti a zkrátka spustit.

Instalace ultrarychlé dobíjecí stanice pro elektromobily, to je technický úkon, který zabere dva až tři týdny práce. Ale administrativa okolo, schválení zařízení k provozu, trvá byrokratům až dva roky. I proto elektromobilita prý v EU nepostupuje tak, jak by si lidé nejspíš přáli.

Vděčným příkladem komplikací je Španělsko, které vydatně přidalo na tempu budování rychlonabíječek. Polovina z 1 600 nově zřízených dobíjecích stanic, provozovaných tu společností Repsol, je měsíce po svém dohotovení nečinná.

Nemají totiž připojení k síti, protože k tomu chybí potřebná povolení.

Podobných formálních nedostatků, kdy nabíječky hotové stojí, ale nefungují, není ušetřen ani zbytek zemí evropské sedmadvacítky. Podle nového zákona mají být tyto různorodé procesní a funkční překážky odstraněny v následujícím roce a půl. Jenže nemálo z nich vyžaduje mnohem komplexnější řešení.

Akcelerace? Z šesti měsíců na dvě léta

Podpora rychlého zřizování nových dobíječek v jednotlivých zemí EU naráží mnohdy na překážky, které na první pohled se silniční dopravou, mobilitou nebo energetikou souvisí jen velmi mlhavě.

Zavádění rychlonabíječek je legislativně velmi neprůhledný a komplikovaný proces.

V Německu se například zdržela výstavba jednoho takového dobíjecího uzlu o deset měsíců, protože se u projektu čekalo na posouzení hlukové situace. A „o celé měsíce“ jsou tu rutinně zdržovány dobíječky kvůli pravidlům o ochraně volně rostoucích stromů. Jinde je pro stavbu zapotřebí výjimek z územního plánu. Většina z těchto „záseků“ je důsledkem realizace jiných legislativních opatření, které Evropská komise prosadila.

Německo přitom není zdaleka jedinou evropskou zemí, kde se – v důsledku nyní přísnější a důslednější legislativy – zřizování nových dobíjecích stanic zkomplikovalo.

Road trip elektroaut americké ministryně. Hlavní byl průzkumník s benziňákem

Organizace ChargeUp Europe, která provozovatele dobíjecích stanic zastřešuje, uvádí, že za poslední léta se administrativní proces kolem zřízení stanice pro rychlé dobíjení v Evropě prodloužil z průměrných šesti měsíců na dva roky.

„Pokud je někdo chce postavit, musí si projít nesčetnými předpisy a vyhláškami, od federální po obecní úroveň,“ říká Lucie Mattera, generální tajemnice ChargeUp Europe. Situace je podle ní napravitelná, existující bariéry je možné odstranit. Ale k tomu je zapotřebí určitá vůle. A zrovna té se v jednotlivých evropských státech nedostává.

Nabíječky pro užitkové vozy, nebo dokonce pro těžké nákladní auta, jsou zatím podle investorů nezmapovanou oblastí.

Zefektivnění zavádění rychlonabíječek do uživatelské praxe by si totiž v jednotlivých národních státech žádalo rozsáhlou úpravu desítek silničních, stavebních, energetických zákonů a vyhlášek o ochraně životního prostředí. Z nichž nemálo bylo ratifikováno právě na popud Evropské unie, potažmo Evropské komise.

Toto masivní penzum legislativní práce zatím jen těžko nachází své opodstatnění, protože se vlastně týká jen asi 5,4 procent osobních vozů, jež v Evropě fungují na alternativní pohon.

Představa, že by se kvůli 15,4 milionům automobilů měly měnit zákony, které docela dobře fungují pro 270,6 milionů dalších vozů, se jeví být odtržená od reality.

V roce 2030, kdy se podle předpovědí má počet elektromobilů zdesetinásobit, to bude jiné. Ostatně tou dobou by těch dobíjecích stanic mělo být devětkrát více než dnes. Přijímat ovšem nyní rozsáhlá a radikální opatření pro budoucnost, která teprve nastane, se setkává s nechutí, pasivitou až odporem.

Máte elektřinu? A mohl bych ji vidět?

Břímě byrokracie je jen jednou z kapitol knihy potíží zavádění rychlonabíjecích stanic. Úplnou klasikou je totiž absence potřebné energie, dostatečného příkonu ze sítě.

Je totiž velký rozdíl mezi odpočívadlem s jednou osvětlující lampou, anebo benzínkou, která má k dispozici rozbočovače a transformátor, který přeměňuje vysokonapěťovou energii. Pro potenciálního investora výstavby dobíječek má kladná odpověď hodnotu milionů.

Jak má investor zjistit, zda je v dané lokalitě u silnice, kde by třeba zvažoval vybudování rychlonabíječky, kapacity dostatek? Snadné to není. Ani nejzákladnější informace totiž nejsou v žádném národním centrálním registru dostupné.

Procesní realizace se komplikuje. Místo šesti měsíců teď zřízení jedné rychlonabíječky trvá okolo dvou let.

„Takže často musíme posílat e-maily konkrétním společnostem a doptávat se jich osobně,“ popisuje Peter Badik, spoluzakladatel společnosti Greenway Network, která už zřídila 1 300 moderních nabíječek pro elektromobily na Slovensku, v Chorvatsku a Polsku. Byť se tedy musela potýkat s dost nemoderním přístupem.

„Běžně se nedozvíte, kdy a jestli provedou modernizaci, potažmo nezjistíte, jak rychle energetická společnost v okolí buduje kapacitu,“ dodává Badik. A energetické společnosti zpravidla potřebné kapacity nebudují tam, kde nemají předem potvrzený zájem a investice zřizovatelů nabíjecích stanic.

V zacykleném procesu tak všichni čekají na první krok těch ostatních. S tím, že pro mnoho z nich to to je krok do prázdna.

Bezemisní náklaďáky. Kvůli nim to děláme

Velkou neznámou je celé téma rychlonabíječek pro těžká nákladní vozidla.

V běžném provozu jich jsou v Evropě zatím promile z počtů osobních elektromobilů, takže ochota budovat pro ně infrastrukturu je obvykle ještě nižší.

Přitom právě ony jsou jedním z hlavních důvodů, které celou elektromobilitu a bezemisní provoz obhajují. Autobusy a nákladní či užitkové vozy jsou odpovědné za čtvrtinu všech emisí skleníkových plynů na evropských silnicích a tím pádem jsou odpovědné za 20 procent emisí celé EU, ale dpo stránce „elektrifikace“ je nikdo neřeší.

Evropská Komise stanovuje cíle, ale pro jejich naplnění podmínky zrovna nevytváří.

Zřizovat nabíjecí stanice pro ně je učiněným byrokraticko-legislativním houštím.

Společnost BP Pulse Europe, která přislíbila zavedení více než 100 000 dobíjecích stanic pro osobní a nákladní automobily do roku 2030, uvedla, že jen v Německu nyní musí jednat s přibližně 800 energetickými společnostmi, poskytujícími připojení k síti.

„Mnohé z nich mají velmi individuální požadavky, které mohou výrazně brzdit postup realizace,“ uvádí Stefan van Dobschuetz, viceprezident BP Pulse Europe. „Někde je třeba předem žádat o posouzení hlukové situace, jinde se řeší archeologie a ochrana krajinného rázu, památek. Je zjevné, že je tu třeba mnohem větší standardizace celého procesu.“

Jako z Kafkova románu

Zástupci Repsol, BP Pulse Europe, Greenway Network nebo ChargeUp Europe v zásadě říkají jinými slovy stále totéž. Jsou od nich očekávány výsledky, nikdo však pro jejich dosažení zatím nevytváří vhodné podmínky.

Investoři jsou odkázáni na vlastní informace, leží na nich břímě nákladů, s poskytovateli připojení k síti musí vyjednávat individuálně a pěšinku džunglí regionálních nařízení a vyhlášek si musí proklestit sami.

Evropská komise sice „zadala“ domácí úkol národním vládám, aby do osmnácti měsíců vyřešily překážky v zavádění nových dobíjecích stanic, ale sama nenavrhla žádné konkrétní nástroje nebo opatření.

Španělsko navýšilo počet nových nabíječek o desetinu, za jedinou sezónu. Bohužel, polovina z nich pořád nefunguje.

Konkrétní pokyny, vydané Evropskou Komisí pro členské státy k urychlení povolování nabíječek, se očekávají až někdy v průběhu příštích dvou let, jak vyplývá z časového plánu.

Současně však v EU narůstá byrokracie, která brání cestě k ekologičtější dopravě. Podmínky pro výstavbu či umísťování nových instalací se komplikují. To zpomaluje zavádění dobíjecích uzlů a rychlonabíječek v rámci celé sedmadvacítky. A ohrožuje cíl postupného vyřazení benzinových a naftových vozidel, i ochranu klimatu.

„Je to až neskutečná kafkárna,“ shrnuje to Matterová, generální tajemnice ChargeUp Europe.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Plán Bruselu nevychází, Evropa vůbec nestíhá stavbu nabíječek elektroaut

Mezi další subjekty, které mohou být napadené hackery jsou prodejci aut,...

VIDEO Nizozemko, Německo a Francie – v těchto třech zemích je 61 % nabíjecích stanic ze všech zemí EU....

Nejdůležitější elektrická kia přibzučí už na podzim. Prošmejdili jsme ji

Kia EV3

VIDEO EV3 bude jedním z nejdůležitějších modelů značky Kia. Relativně malý, jen 430 centimetrů dlouhý...

Čínská odveta v automobilové obchodní válce. Expert navrhuje zvýšit cla

Již čtvrtá generace Buicku GL8 od zahájení výroby v roce 1999 vzniká ve...

VIDEO Čína by kvůli obchodní politice Evropské unie a Spojených států měla zvýšit clo na dovoz velkých...

Automobilová Evropa v čínské pasti. Levná auta tu prodávají dvakrát dráž

Vývozní strategie čínské automobilky BYD nedává moc smysl, pokud ji budeme...

VIDEO Využívat nástrojů globalizace, abyste na světových trzích dokázali produktem konkurovat cenou. To...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

Rekordní prodeje aut v síti AAA AUTO a Mototechna od začátku roku podporuje...

VIDEO AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

První záchranka na elektřinu. V Hradci od ní očekávají výkon a levnější provoz

Zdravotnická záchranná služba Kralovéhradeckého kraje využívá nový elektromobil...

VIDEO Záchranáři v Hradci Králové si jako první v republice pořídili pro výjezdovou skupinu s lékařem...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

Honda e:NS2 na autosalonu v Pekingu

VIDEO „Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

  • Nejčtenější

Divoké automobilové devadesátky. Zavzpomínejte na zlaté časy

12. června 2024

„Kdo pamatuje devadesátky, ten je neprožil,“ říká staré pankáčské přísloví. Na velkou jízdu první...

Česko je ostrov elektromobilní skepse, potvrdily to i evropské volby

13. června 2024

Češi jsou dlouhodobě skeptičtí k elektromobilům. Boj o zákaz spalovacích aut a s ním související...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Mnoho povyku pro nic? Rusko má novou ladu, která zase tak moc nová není

8. června 2024,  aktualizováno  11:36

Jmenuje se Lada Iskra a má ambici vystoupat až na špici ruských prodejních tabulek. Auto na...

Autogalerie týdne: Hledači pokladů pronikli do dolu s opuštěnými volkswageny

9. června 2024

Nizozemští youtubeři objevili v opuštěném břidlicovém dole ve Švýcarku desítky klasických...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Americká města ničí závislost na parkovištích. Řidičů přitom ubývá

10. června 2024

Řada amerických měst sdílí problém, o kterém se příliš nemluví. I když jej každý má na očích....

ANALÝZA: Čínská msta za cla by postihla Mercedes, BMW, VW, Porsche a Ferrari

15. června 2024

Případná čínská odveta za vysoká cla na dovoz elektromobilů z Číny do Evropské unie by dopadla...

SUPERGALERIE: Se Ženevou je amen. Slavný autosalon viděl i premiéry škodovek

15. června 2024

Ženevský autosalon je již historií. Během své téměř 120leté historie tato nejprestižnější...

Cla proti Číně evropské automobilky nechtějí, mohou poškodit český průmysl

14. června 2024

Čína pohrozila Evropské unii žalobou u Mezinárodní obchodní organizace (WTO) kvůli zvažovanému...

Zemřel karosář, co stavěl legendy pro Lancii i Fiat. Zkusil exoty i šílenosti

14. června 2024

Ve věku 87 let zemřel Bruno Maggiora, majitele stejnojmenné karosárny, která mimo jiné vyráběla...

Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia
Realita práce s dětmi: Nikdy neuhádnete, co o svém povolání říká setra Lucia

Dětská sestra a laktační poradkyně Lucia Berešová se pohybuje ve zdravotnictví již 19 let. Přestože se ke studiu střední zdravotnické školy dostala...

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...