Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Road trip elektroaut americké ministryně. Hlavní byl průzkumník s benziňákem

Spojené státy americké investují miliardy do transformace celonárodní energetiky a automobilismu. Nedá se říct, že by všichni Američané tuto změnu vítali. Proto se Jennifer Granholmová, ministryně energetiky, osobně posadila za volant elektromobilu, aby na třídenní cestě demonstrovala nové trendy.
Svoboda, nezávislost, volnost. Road trip je pojem, který se těžko vysvětluje.

Svoboda, nezávislost, volnost. Road trip je pojem, který se těžko vysvětluje. | foto: Profimedia.cz

K už tradičnímu repertoáru veřejných vystoupení ministryně Granholmové patří ukazování dvou černobílých fotek. Na jedné je vidět New York v roce 1900, kdy jsou ulice přeplněny koňmi, drožkami, povozy. A haldami hnoje. Druhá fotka, datovaná o třináct let později, je bez kopytníků, ale zato s automobily. „K zásadní a prve nemyslitelné proměně to největšímu městu Severní Ameriky trvalo třináct let,“ dodává. „Věci se mění opravdu rychle, když jim věříte.“

Obvykle k tomu přidává i řečnickou otázku: „Dokážete si představit, kde budou USA za třináct let? O kolik silnější bude naše ekonomika a kolik dobře placených pracovních míst se zelenou energetikou a novými automobily vytvoříme?“ Ne vždy se pak v odpovědi z publika ozývá nadšení a souhlas. Ne všichni posluchači jsou totiž přesvědčení o tom, že takto proinvestované miliardy dolarů z daní jim přináší prosperitu.

Granholmová soudí, že takovým lidem chybí optimismus. A naopak jim přebývají obavy z toho, že je ona nová podoba zelené energetiky a čisté bezemisní mobility připraví o zažité jistoty. Proto učinila zásadní politický krok. Šla sama příkladem. Posadila se za volant elektromobilu a z Charlotte v Severní Karolíně vyrazila do Memphisu v Tennessee.

Jennifer Granholmová je političkou, která se nebojí jít příkladem.

Její trojdenní road trip na trase měřící 1240 kilometrů měl být tou nejsrozumitelnější prezentací významu miliardových investic, a obhajobou ambiciózní administrativy prezidenta Bidena.

Road trip? To je americká duše

Termín road trip se sice dá do češtiny přeložit jako „silniční výlet“, jeho skutečný význam je pro našince prakticky nepřeložitelný. Je totiž odkazem kultury, odrazem myšlení a vyjádřením postojů, které jsou niterně blízké občanům ze Spojených států amerických.

Je to nepřenosný zážitek, něco jako zkušenost, kterou je třeba osobně poznat a zažít si. Road trip vás může přiblížit k vyhlídce v přírodě, za příbuznými z vedlejšího státu, k zábavnímu parku nebo rodinné restauraci. Ale finální destinace v podstatě není cílem. Cílem je ta cesta. To, že můžete sednout do auta, abyste tři a více hodin – nebo klidně celých dní – odkrajovali kilometry asfaltu z cesty před sebou. Svobodně, bez překážek.

Lidem prý chybí jen optimismus a víra v lepší zítřky.

S jistotou, že ta silnice pod vaším spolehlivým a výkonným vozem je kvalitní; že vždycky máte kde zastavit na občerstvení, a pokaždé je tu příležitost k doplnění nádrže. Road trip je o tom, že toto „můžete“. A každému je nepřímým dokladem silné americké ekonomiky, technické vyspělosti, úrovně služeb.

Jennifer Granholmová chtěla názorně demonstrovat, že takový road trip klidně „můžete“ absolvovat i s elektromobilem. Českému čtenáři možná přijde takový počin plochý, ale u průměrných Američanů měl rozhodně potenciál zahrát na tu správnou strunu.

Jak se však ukázalo, tón který zazněl, byl ve výsledku dost falešný.

Výprava, expedice, karavana

S úřadem americké ministryně energetiky pochopitelně úplně nekoresponduje cestování nalehko. Ale že pojede v karavaně hned tří elektromobilů – luxusního Cadillacu Lyriq, mohutného Fordu F-150 a elektrického užitkového vozu Bolt – asi nikdo neočekával.

Ani novináři, kteří se se svými elektromobily připojili k výpravě též. Díky jejich přítomnosti se také mohl svět dozvědět, jaké všední strasti na své pouti Granholmová zažila.

Tesla dobije Ameriku. Její konektor tam povládne, v Evropě je bez šancí

Tou první byly neduhy neustálého plánování. Protože vyrazit na road trip elektromobilem chtělo spoustu plánování. Chytré mobilní aplikace totiž ve Státech neservírují uživatelům zrovna aktuální informace o tom, kde přesně nabíječky leží. Ani o tom, jakého jsou typu.

Luxus dostupných a funkčních nabíječek si zatím nedopřávají všude.

Žádalo si to neustálé připojení k internetu, pročítání zpráv místních sociálních skupin řidičů e-aut, studování aktuálních recenzí. Vše s velkou mírou nejistoty. Situace, že se vydáváte „do neznáma“ a netušíte, jestli ta nabíječka, kvůli níž si musíte zajet 80 kilometrů, bude vůbec v provozu, Granholmové cestu moc nezpříjemňovala.

Ani fakt, že zastavit u dobíječky staršího typu znamenalo, že baterii vozu nedoplní za 30 minut, ale spíše přes noc. I když končiny mezi Severní Karolínou a Tennessee mají k nezabydlené pustině daleko, ministryně tu byla – nejspíš poprvé – konfrontována s realitou.

Tím, že třeba v Montaně připadá jedna veřejná dobíječka na plochu o rozloze 4400 kilometrů čtverečních. Anebo s tím, že v Západní Virginii je těch rychlých superdobíječek – na celý stát – dohromady jedenáct. A to jich ještě před měsícem bylo jen osm.

Granholmová byla osobně postavena před fakt, že vytrvale ordinuje elektromobilitu státům, které pro ni nemají potřebnou infrastrukturu.

Ministryně má přednost

Řídká distribuce dobíjecích míst na mapě Spojených států amerických se přirozeně pojila s další komplikací. Nabíječek na dobíjecích místech bylo vždy nedostatečné množství. Už u první plánované zastávky v Grovetownu stála předlouhá fronta čekajících elektromobilů, a výprava paní ministryně se musela potupně zařadit a hodiny čekat.

Granholmové nelze upřít talent pro taktické plánování, ale způsob, jakým u dalších dobíjecích míst obešla čekání ve frontě, jí srdce amerických voličů určitě nezískal.

Mělo to být dvacet minut, a už je to skoro hodina. Standardní situace během dobíjení.

Před svou karavanu vyslala průzkumníka – asistenta ve voze na benzin – který buď vystál frontu za ní, anebo volné místo u vzdálené dobíječky obsadil a blokoval do doby, než dorazila celá slavná expedice.

Jako důkaz spolehlivosti a komfortu americké elektromobility to však může posloužit jen těžko. Má snad každý řidič auta na baterky jezdit v tandemu s pomocníkem, který mu cestou podrží místo?

K jednomu z takových zastavení – kde asistent ministerstva energetiky zablokoval dobíjecí místo, a nechal za sebou stát elektrické auto s rodiči a malými dětmi – byla přivolána policejní hlídka.

Vše bylo formálně v pořádku, v Georgii totiž není přestupkem, když neelektrické auto zaparkuje na jediném dostupném dobíjecím místě na parkovišti. Granholmová situaci policistům objasnila, ale incident vyvolal u přihlížejících novinářů přinejmenším rozpaky.

Jistota velké nejistoty

K dalším trablům výpravy pak patřila velmi nízká spolehlivost všech dobíječek. Přibližně pětina všech stanic byla nefunkčních. Vypnutých nebo kvůli nějaké závadě nedobíjejících. To se často zjistilo až po minutách až desítkách minut „dobíjení na prázdno“.

Projížďka se tak opakovaně měnila na soutěž v telefonování, zda u nejbližšího – desítky kilometrů vzdáleného – Wallmartu nebo obchodního domu 7-Eleven opravdu stojí nabíječka, která nabíjí. A na parkovištích pak během čekání u dobíjení – které sice mělo trvat jen dvacet minut, ale trvalo déle než hodinu – mohla ministryně sbírat postřehy od dalších čekajících řidičů elektromobilů.

Přibližně pětina dobíječek – které nepatří Tesle – je mimo provoz.

Stěžovali si, že funkčnost dobíječek dlouhodobě upadá. A také, že čím více je na silnicích elektromobilů, tím jsou fronty delší a situace s dobíjením se obecně zhoršuje.

Těžko říct, na jak dlouho si původně Granholmová tento road trip plánovala. Ale když po třech dnech konečně dorazila do cíle, jevila známky fyzického i psychického vyčerpání.

Svůj optimismus si zjevně uchovala. Pochválila se například za to, že celou cestu absolvovala vlastně jen s polovičními náklady, než kdyby cestovala autem se spalovacím motorem. Opatrně také připustila, že s elektromobilitou se kromě nesporných výhod zatím pojí i určité výzvy.

Právě ty se dají překonat s pomocí miliardových investic a odhodlání.

Jestli jí právě tento road trip pomohl otevřít srdce Američanů, naklonit je elektromobilitě a přiblížit jim, jaké výhody se s čistými vozy v budoucnosti budou pojit, moc jisté není.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Marný boj o záchranu automobilek z EU. Číňané vytáhli fintu se skládačkami

Zástupci Evropské unie brojí proti dováženým čínským automobilům a zvažují...

VIDEO Čínské automobilky jsou připraveny vyrábět elektromobily v řadě evropských zemí, od Španělska až po...

Bez dotací to nejde. Analýza ukazuje, jak moc na nich elektromobilita závisí

Faceliftovaná Dacia Spring

Ekologická lobbistická organizace Transport & Environment označila Německo za „nemocného muže...

Elektroauta se pečovatelům prodraží, ani s dotací se jejich koupě nevyplatí

Ne vždy vyhovují Elektroauta a hybridy mají nejen pro pečovatelky z menších...

O „svatého“ tažení Evropské unie proti autům se spalovacími motory už jsou zapojeni i tuzemští...

Lekce fyziky. Zapojili jsme karavan za elektrovůz a spočítali aerodynamiku

Minikaravan SteelDrop od LifeStyleCamper je určený na silnice, prázdný váží 500...

VIDEO Exkluzivně Co udělá minikaravan s dojezdem aerodynamicky vybroušeného elektromobilu? Zapojili jsme přívěs...

Občerstvená Dacia Spring v akci. Teď už je víc autem a vejde se do půl milionu

Faceliftovaná Dacia Spring

VIDEO Málokteré auto schytalo po svém uvedení takový posměch jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých...

Znaveným koním a hnoji v Bruselu odzvonilo. Turisty vozí elektrické kočáry

Elektrický kočár, který nově vozí turisty v Bruselu. Nahradil koňská spřežení....

VIDEO Historické náměstí Grand Place, Justiční palác postavený v řecko-římském stylu nebo bývalé sídlo...

Čínské automobilky ovládnou do roku 2030 třetinu globálního trhu, tvrdí studie

Nové auto za jeden (pražský) plat. V Číně se objevilo v prodeji miniauto s...

VIDEO Čínské automobilky budou v následujících letech pokračovat v zahraniční expanzi a do roku 2030...

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Tatra kolem světa se zřítila v kotrmelcích v Pamíru. Pokoušejí se ji vyprostit

Expediční vůz projektu Tatra kolem světa 2 se zřítil ze svahu v autonomní oblasti Pamír v Tádžikistánu, poblíž hranice s Afghánistánem. Výprava o nehodě v nadmořské výšce 3 000 metrů informovala s...

11. září 2024  12:24

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Padesát tisíc tatrovek ročně. Nejmenší české automobilce na vývoz nezbývá

Premium

Plastová tatra 148, jedna z nejoblíbenějších českých hraček, letos slaví 10. výročí návratu na trh. A popularita vozítka s metrákovou nosností dlouhodobě neklesá. Pro představu - tatrovek se každý...

14. září 2024

Vzorný ničema tvrdí muziku. Nový mustang je jako ze staré školy

Ikonický muscle car se vřítil do digitálního věku. Nový Ford Mustang uvnitř dostal pořádnou dávku playstationu, ale jinak je to auto ze staré školy. V Evropě ho v parafrázi na slavný výrok Henryho...

10. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nadupaná felicia bavila v Zeleném pekle ruského krále Nürburgringu

Stovky kilometrů na Nürburgringu, pár příšerných bouraček a ostré kolo se Škodou Felicia. Ruský okruhový král se zase předvedl.

11. září 2024

Automobilky usilují o odklad emisních cílů EU. Brání se miliardovým pokutám

Evropská unie by měla pomocí mimořádných předpisů o dva roky odložit zavedení přísnějších emisních cílů pro výrobce automobilů, které je naplánováno na rok 2025. Podle agentury Bloomberg to ve svém...

16. září 2024

Jak se zbavit povinného ručení. Zdražení si nemusíte nechat líbit

Premium

Zrušit povinné ručení není jen tak. Je potřeba dodržet jasně stanovená pravidla. A jedním s nich je i to, když vám pojišťovna zdraží povinné ručení. Nemusíte si to nechat líbit. Jde o jednu ze...

16. září 2024

Škoda chystá Elroq na start, ladí plašičku chodců a testuje maskovaná v Česku

Hučení, nebo bzučení? Poslechněte si, jak bude znít nová elektrická Škoda Elroq. Kompaktní elektrické SUV chystané na premiéru za pár týdnů dostalo unikátní zvukový projev. Zvuky, které v nízkých...

16. září 2024

Evropské automobilky čelí krizi, v ohrožení je mnoho pracovních míst

Evropské automobilky jsou v krizi, skoro třetina hlavních závodů na výrobu osobních automobilů pěti největších evropských automobilek, tedy BMW, Mercedes-Benz, Stellantis, Renault a Volkswagen, byla...

16. září 2024

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...

Když jsem nahá, můj život je hned hezčí, říká topmodelka Heidi Klumová

Heidi Klumová (51) sice většinu života pobývá v USA, ale své německé kořeny nezapře. Rozhodně se projevují v jejím...