Cílem projektu je nahradit nyní využívané naftové autobusy ekologičtějšími elektrickými vozy. Přesný rozsah nabíjecí a napájecí infrastruktury bude upřesněn ve vypracovaném projektu a trasa trolejbusu bude zkoordinována se zamýšlenou tramvajovou tratí z Dvorců na Budějovickou. Podle dopravního podniku by se mohla linka propojit s elektrifikovanou autobusovou linkou 176.
Podnik bude při provozu trolejbusu využívat takzvané dynamické nabíjení. Troleje tedy nebudou vystavěny po celé trase, ale jen ve vybraných úsecích. Týkat se to bude třeba větších stoupání a úseků náročných na spotřebu elektrické energie. Zbytek cesty pojedou vozy na baterie.
Praha bude mít třetí trolejbusovou linku, povede mezi Na Knížecí a U Waltrovky |
Předběžně bude na trase 14,5 kilometru vedení v úsecích Podolská vodárna – Pankrác – Poliklinika Budějovická – Dobeška. Vozy se budou nabíjet na Dvorcích a počítá se s využití tramvajové měnírny Podolí.
Novou měnírnu postaví na Ryšánce a bude sloužit pro napájení trolejbusové trati. Výhledově také k napájení jižní části tramvajového okruhu v Jeremenkově ulici. Proměnou projde tramvajové obratiště u Podolské vodárny.
Na kolik přesně vybudování tratě vyjde, zatím nelze říct. Záležet bude na konkrétní podobě projektu a na soutěži na zhotovitele. „Budeme ale usilovat o to, abychom pro tuto akci získali nějaké peníze z evropských fondů,“ řekl primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti).
V současnosti se DPP zabývá přípravou elektrifikace dalších linek, převážně na levém břehu Vltavy. Podle tiskové zprávy jde o linky 131, 137, 176, 191, 112, 201 a příměstskou linku 375.
„Tyto připravované projekty by měly pokrývat část potřeby obnovy vozového parku autobusů bezemisními vozidly cca v horizontu let 2025 až 2027. S ohledem na zajištění kontinuální obnovy vozového parku autobusů DPP bezemisními vozidly ve střednědobém horizontu, tj. po roce 2027, RHMP v roce 2022 odsouhlasila přípravu další etapy elektrifikačních projektů pro linky č. 112, 136, 142, 150, 174, 184 a 225,“ uvedl podnik v tiskové zprávě.
Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972.
Trolejbus pro Prahu měří 25 metrů (15. 9. 2023)
15. září 2023 |