Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Autofotka týdne: Chytrá finta designérů nové Škody Superb

Škarohlíd v tom vidí snahu o šetření, optimista vtipný příklad chytrosti na český způsob. Nová Škoda Superb, která měla premiéru tento týden v Dolních Břežanech, má v obou karosářských provedeních stejná zadní světla. Není to poprvé, co se škodováci touto cestou vydali.
Světová premiéra nové Škody Superb ve sportovní hale v Dolních Břežanech

Světová premiéra nové Škody Superb ve sportovní hale v Dolních Břežanech | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Jednoznačně nejvýraznější českou automobilovou událostí tohoto týdne byla světová premiéra nové generace Škody Superb, kterou značka uspořádala na netradičním místě v Dolních Břežanech.

Škoda uvedla poslední spalovací Superb pro Evropu, vyrobí ho na Slovensku

Ani sami škodováci často nevěděli o zajímavém detailu, který čtvrtému vydání vlajkové lodi Škody nadělili designéři. Zadní světlomety jsou stejné pro liftback i kombík. Není důvod to automobilce vyčítat. „Byla to vlastně taková základní myšlenka. Pokusit se o to, a povedlo se nám to. Je to jednodušší pro konstrukci auta. Světla vyvinutá pro kombík se tak nakonec dostala i do liftbacku,“ popsal pro iDNES.cz designér exteriéru Jiří Hadaščok. Lampy jsou tedy zcela identické. Hadaščok upozorňuje na nové pojetí grafického ztvárnění světel, tradiční škodovácké C, které je podpisem koncových světel škodovek už dvacet let, je nově rozdělené.

Superstar autodesignu v Praze: dorazí vynálezce škodováckých „Cé“

„C-signatury jsme rozsegmentovali. A co je poprvé použité u superbů, jsou krystaly vyrůstající z c-signatury ven,“ upozorňuje Hadaščok, který pro iDNES.cz uvedl, že Škoda má tříčlenný tým designérů osvětlení vozu. „Jsou to návrháři, kteří znají i techniku. Musí to být člověk, který má nejen estetické cítění, je nějakým způsobem umělecky nadaný, ale musí samozřejmě znát i veškeré technické předpoklady, které světlo musí mít,“ vysvětluje s tím, že design světel je vlastně specifická samostatná disciplína. „Náš tým je takové zlaté vejce, které si hýčkáme, protože na to musí být člověk odborník. Nemůže to dělat jakýkoliv designér, který sedí ve studiu,“ doplňuje koordinátor týmu exteriérových designérů Škody Auto.

Prototyp Škody Forman vyfotil tři roky před premiérou, zjistil to až teď

Není to poprvé, co ve Škodovce použili tuto myšlenku. Známý je případ revolučního modelu Favorit. Ten vznikal nejprve jako hatchback, kombi v plánu původně nebylo, vývojáři si ho vymohli. Z úsporných důvodů zvolili ve světě pravděpodobně jindy nepoužité řešení: kombík má stejné víko kufru jako výchozí hatchback, stejná jsou tedy i zadní světla. Toto jednoduché a úsporné řešení poté přebrala také Felicia, která z Favoritu technicky vycházela a nahradila ho v nabídce.

Světová premiéra nové škody byla ve vsi u Prahy, která je perlou architektury

Stejné díly uspoří

Nápad ušetřit práci designérovi a vývojáři použitím stejných dílů na víc než jedno auto samozřejmě neměli jen v Mladé Boleslavi. Chytře na to šli kupříkladu Italové při vývoji slavného kapesního Fiatu Panda. První generace s hranatým utilitárním designem od Giorgetta Giugiara dostala plochá (nezakřivená) boční okna, zaprvé je jejich výroba levnější, ale hlavně se nemuselo vyrábět zvlášť levé a pravé. Samozřejmě můžeme vzpomenout na unifikovaná zadní světla náklaďáků, či různých stavebních strojů a zemědělské techniky.

Sofistikovaněji na to šli před lety designéři Citroënu. Při návrhu konceptu C-Cactus představeného v roce 2007 je napadlo, že mohou díl, který tvoří čelní masku, použít i na zádi.

Lunární kaktus: v jednoduchosti je síla

O patnáct let později zase dorazila elektrická blecha Citroën Ami. V případě tohoto čtyřkolového skútru s bublinovitou karoserií je zřetelná snaha o maximální jednoduchost, z níž plyne také minimalizace nákladů na výrobu nebo případné opravy následků kolizí. Přední i zadní čela karoserie jsou tvořena shodnými výlisky, jiné jsou jen světlomety. Mezi levou a pravou stranou Ami jsou vzájemně zaměnitelné také blatníky (v jednom celku s polovinami prahů) a „trojúhelníková“ okénka.

K dokonalosti je standardizace dovedena ve dveřích: na obou stranách jsou stejné, a to včetně odjišťovacích tlačítek, závěsů a zámků, takže na straně řidiče se otevírají proti a u spolujezdce po směru jízdy.

Citroën Ami je elektrická myš, kterou můžete jezdit i bez řidičáku

Podobnou disciplinou je pak přebírání dílů mezi různými modely, pomineme-li motory a převodovky či infotainmenty, jsou to hlavně rozměry malé, ovšem vývojově a výrobně komplikované komponenty, které si často půjčují hlavně malosérioví výrobci od velkých automobilek. Malé díly a ovladače z plebejských fiatů v kokpitech ferrari z osmdesátých let jsou evergreenem, ale věděli jste třeba, že Lamborghini Diablo dostávalo přední světla z Nissanu 300ZX a bájný Jaguar XJ220 měl zrcátka vypůjčená od Citroënu CX?

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Italové zadrželi zásilku fiátků z Maroka. Budou strhávat nálepky s vlajkou

20. května 2024

Italská policie zabavila víc než 130 vozů značky Fiat dovezených z Maroka na základě podezření, že...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

Umělá inteligence obchoduje s auty líp než člověk. Umí i mluvit se zákazníky

20. května 2024

AURES Holdings překonává třicetileté prodejní rekordy díky nasazení umělé inteligence do svého...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Distingovaní gentlemani táhli Prahou, jízdu vedl prezident Pavel

20. května 2024

Už po jedenácté projela Prahou Distinguished Gentleman’s Ride, tedy jízda distingovaných...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Čínští výrobci elektromobilů se derou na evropský trh, všímají si v Americe

27. května 2024

Čínští výrobci elektromobilů dál razantně pronikají na evropský trh, a to navzdory hrozbě vysokých...

Objevil Kabaně pro svět. Rybář a sochař, co neměl rád auta, slaví sedmdesátku

27. května 2024

Exkluzivně V pondělí 27. května slaví sedmdesátiny Václav Capouch, první šéfdesignér Škody. Sklář a sochař,...

Bavorák, který „projel obrazem“, vyrazí do Le Mans. Dovézt umění k vítězství

26. května 2024

Již poněkolikáté BMW promění slavný vytrvalostní závod 24 hodin Le Mans v největší, nejhlučnější a...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění
Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...