Lunární kaktus: v jednoduchosti je síla

  12:30aktualizováno  12:30
Na frankfurtském stánku Citroënu nebudou vaše pohledy klouzat jen po ladných křivkách studie kabrioletu C5-Airscape a vnadných tvarech modelek. Oči zachytí také bodlinatý kaktus. Tedy: C-Cactus jménem a přerostlá hračka vizáží.

Citroën C-Cactus | foto: Citroën

Excentrická studie s neméně nekonvenčním jménem má 4,2 metru délky. Široký je C-Cactus 1,8 a vysoký 1,49 metru, má rozvor 2800 milimetrů a váží 1109 kilo.

Pětidvé=řové cosi na pomezí hatchbacku, velkoprostorové miniatury, nedorostlého SUVčka a auta pro prozkoumávání měsíce prezentuje také nové materiály, ze kterých by automobilky také jednou mohly stavět své modely. Odveze 500-1000 litrů, v závislosti na tom, kolik pojede pasažérů.

Nad všechno je postavena hmotnost, tedy její minimalizace. Právě takhle se má prý postupovat při navrhování nástupce legendární kachny - Citroën 2CV revival se připravuje na rok 2009, říká se.

Všechno na cactusu je kulaté, oblé, zakřivené...zkrátka úplně jiné než pravidelné, uhlazené, rafinované, jak to známe z nejmodernějších citroënů.

Ani skleněná střecha Citroënu C-Cactus nemá pravidelný tvar, jak se na autosalonovou specialitku sluší, pouští světlo dovnitř co největší prosklená plocha. Kola mají opět autosalonově obligátních 21 palců v průměru.

Cílem vývojářů ovšem nebylo jen ukázat s jakými hračkami by si chtěli hrát jako velcí. Cactus má předvést, jak vyrobit a provozovat ekologicky přívětivý vůz. Interiér je tak složený z pouhých dvouset kusů, když rozeberete svoje auto, bude jich tam asi dvakrát tolik. Například sedadla jsou složená jen ze dvou dílů.

Materiály se vybíraly s ohledem na to, jestli je bude možné následně zrecyklovat, třeba plech na dveře není lakován, je pouze ošetřen proti korozi a potažený vlnou. Hodně dílů je vyrobeno z korku a dubové kůry.

Jednoduchost vyznává i exteriér, například díl který tvoří čelní masku, je použitý i na zádi. Dveře jsou složeny jen ze dvou dílů, normální auto jich má kolem dvanácti. Když je v autě klimatizace, není důvod otevírat okna, řekli si vývojáři a mechanismus jejich spouštění rovnou vypustili úplně.

Studie je postavená na základech Citroënu C4. Do interiéru si z něj kaktus vypůjčil i výměnný parfém, který šíří klimatizace a některá elektronická udělátka usnadňující řízení (tempomat, omezovač rychlosti, elektronická parkovací brzda). Jejich ovladače se shlukly do moderního sousoší trůnícího na místě, kde mají obyčejná auta středový panel, zbytek je poblíž a na volantu. Palubní systémy (klimatizace, audio, palubní počítač...) se ovládají přes dotykový displej.

Minimalistický vnitřek francouzského kaktusu je z recyklovaných materiálů. Pod kapotou přede hybridní soustrojí, spojující malý turbodiesel a elektromotor. Sedmdesátikoňový motor vystačí na sto kilometrů se 2,9 litry nafty a vypustí jen 78 gramů CO2 na kilometr. Elektromotor dodá dalších 30 koní. Speciální pneumatiky 205/45 R21 spoří naftu díky nízkému valivému odporu. C-Cactus se rozjede maximálně na stopadesátku a ve městě může jezdit jen na elektřinu.

Pokud bude takhle vypadat C3 Streetlounge, neboli chystaný malý velkoprostorový citroën, máme se na co těšit.

Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-CactusCitroën C-CactusCitroën C-Cactus



Citroën C-Cactus


Autor:
  • Nejčtenější

Nejdůležitější škodovka startuje. Prodej nové Octavie začne už v listopadu

Octavia je nejdůležitější vůz Škody Auto, tvoří třicet procent prodejů a polovinu profitu značky. Čtvrtou generaci...

Česko pokryl sníh, klouže to! Silničáři mají v pohotovosti stovky sypačů

Na krkonošských hřebenech nasněžilo v posledních hodinách přes deset centimetrů sněhu. V okolí Luční boudy v nadmořské...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Autofotka týdne: Posel elektromobility je v Česku, načapali jsme ho

Volkswagen ID.3 je jednou z nejdůležitějších automobilových novinek letošního roku. Fyzickými parametry nijak výjimečně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Zabít nudu, nastřelit se. Na drogách jsou i školáci z dobrých rodin

Ritalin, deset tablet. Kdo se přidá?“ ptá se čtrnáctiletý školák na sociální síti ostatních kamarádů. Netrvá to ani pět...

  • Další z rubriky

Prodej elektroaut v Česku roste, příští rok má výrazně zrychlit

Prodej nových elektromobilů na českém trhu by se měl v příštím roce víc než ztrojnásobit – na tři až tři a půl tisíce...

Autofotka týdne: Noc v továrně Maserati jako smuteční oslava za ikonu

Kar znají všichni křížovkáři, znamená to smuteční oslavu. Italové jsou mistři světa patosu a velkých gest. Na počest...

ANALÝZA: Nová Octavia naznačuje, že Superb nebude potřeba

Tento týden patří v Česku nové Octavii, nejdůležitějšímu modelu Škody. Ve čtvrté generaci výrazněji nevyrostla, ovšem...

Nizozemsko kvůli emisím sníží rychlostní limit na 100 km/h

Nejprve se nizozemská vláda dozvěděla, že se zemi nepodaří do roku 2030 splnit stanovené klimatické cíle. Snižování...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz