Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Zákazník má v genech loveckou a sběračskou motivaci, říká ředitel outletu

  13:18
Zatímco obchodům s módou i e-shopům tržby klesají, outlety jsou vůči krizím odolnější. Prodávají se v nich starší kolekce s minimálně třicetiprocentní slevou a na to zákazníci rádi slyší. Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku vznikl před dvaceti lety jako první tohoto typu v tuzemsku.
Jan Procházka je ředitelem centra Freeport Fashion Outlet v Hatích na...

Jan Procházka je ředitelem centra Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku, které patří k největším svého druhu ve střední Evropě. | foto: Freeport Fashion Outlet

Dnes je podnik u hranic s Rakouskem jedním z největších ve střední Evropě. „Vybrala se bezcelní zóna, a to jednak proto, že zde dobře fungovalo několik obchodů duty free, a dále lokalita umožňovala velkou návštěvnost Rakušanů a dovolenkářů,“ popisuje okolnosti vzniku ředitel centra Jan Procházka.

„Zvolen byl zastřešený koncept centra, což není pro outlety běžné, standardně jde o ‚vesničky‘ s uličkami. To se ukázalo jako velice pozitivní tah, nabízí to mnohem pohodlnější, příjemnější atmosféru nakupování. Jediný okruh bez slepých uliček, pater, odboček a s jediným vchodem je skvělý i pro nájemce, kteří mají rovnocenné podmínky. A nám to velmi pomáhá při propagaci a provozu,“ doplňuje Procházka.

Co byly nejzásadnější milníky vašeho obchodu?
První byl rok 2008, kdy po vstupu Česka do Schengenu zmizela hranice mezi Českem a Rakouskem. Do té doby, aby se člověk dostal do bezcelní zóny, musel absolvovat celní kontrolu a po nákupu měl bezpodmínečně oficiálně pokračovat dál do Rakouska a nevracet se do Česka. To přinášelo nemalé potíže pro zákazníky i zaměstnance, kteří museli při vjezdu a výjezdu absolvovat dlouhé čekání a kontroly. Druhý neméně významný moment přinesl rok 2015, kdy Freeport zakoupila rakouská firma Ekazent se zkušeností s provozováním outletu v Parndorfu. Vstup firmy Ekazent přinesl i investici zhruba 10 milionů eur do rekonstrukce.

Češi nakupují oblečení raději v kamenných obchodech, preferují známé módní řetězce

Do čeho konkrétně?
Celkově se změnil a zmodernizoval vnější i vnitřní design centra. V interiéru byly odstraněny dřevěné stropy a centrum se podařilo prosvětlit. Nový koncept pracuje s otevřeným prostorem, volným „nebem“ s průhledy na oblohu, což navozuje atmosféru úspěšných outletových vesniček. Přibylo nové parkoviště, nový kruhový vjezd a vznikl přímý příjezd k centru, což generuje větší návštěvnost a zájem nájemců.

Než přišel covid…
Pandemie pro nás byla velká zkouška. Nehledě na to, že jsme se dostali na poloviční obrat, byly s tím spojené lidské potíže, covid zasáhl zákazníky i zaměstnance. Bezprostředně po odeznění pandemie si ale zákazníci do outletu znovu našli cestu a po pomalejším nárůstu v loňském roce jsme se letos prakticky dostali na předcovidová čísla. Aktuálně evidujeme zhruba dvacetiprocentní nárůst oproti loňsku, jsme tedy na číslech z roku 2019 (tehdy souhrnné tržby obchodů činily dohromady 1,8 miliardy korun – pozn. red.).

Takže outletu se daří, i když přišla další krize, inflace a zvyšování cen energií?
To všechno zákazníka ovlivní a je v tom příležitost, outlety jsou stvořené pro tyto situace. Pokud je člověk citlivý na cenu a životní náklady, můžeme mu nabídnout alternativu a úsporu. Vidí to tak nejen zákazníci, ale i naši nájemci. Hned po covidu jsme otevřeli několik nových obchodů – GAP, Triumph a loni přibyly outdoorové značky Helly Hansen a Odlo či obuv Aldo.

Značky vás oslovují samy, nebo je aktivně vyhledáváte?
Z drtivé většiny aktivně vyhledáváme. Pronajímání centra nefunguje tak, že si zavoláme a za 14 dní jsme dohodnuti, na některých značkách pracujeme několik let. To je způsobeno zájmem značek a obrovskou nejistotou, co bude. Otevření obchodu neznamená jen generování zisku, ale velkou investici v první fázi a pak ustavení funkčního týmu zaměstnanců. To je dnes velká výzva.

Lidé chodí do obchodů jako na výstavy, říká psycholožka o frontách na oblečení

Jaký je koncept outletu, co u vás může zákazník čekat?
Značkovou módu světových výrobců za outletové ceny – o minimálně třicet procent levnější, než je běžná maloobchodní cena. Outletová centra vznikla v 80. letech v Americe z potřeby výrobců odbýt předzásobení nebo se zbavit loňských kolekcí. Dnes je outletový byznys samostatným ekonomickým konceptem úspěšným především v Evropě. Cílíme na zákazníky, kteří chtějí ojedinělé kusy a jsou ochotni za nákup v souhrnu – přestože jde o zlevněné zboží – utratit ve finále větší peníze, než bezpodmínečně musí. Funguje tady ta okamžitá nálada a pocit – je to levné, tak se předzásobím. Zákazník má v genech loveckou a sběračskou motivaci, u nás ji může uplatnit. Samozřejmě by to nebylo možné bez nabídky. Klíčové jsou u nás sportovní brandy.

Freeport Fashion Outlet v číslech

  • První zákazníky přivítal před dvaceti lety. Tehdy šlo o jediné outletové centrum v republice.
  • Denně tady na 22 400 metrech čtverečních nakupuje čtyři až deset tisíc zákazníků, ročně dva miliony.
  • 60 procent návštěvníků je z ČR, před covidem bylo více Rakušanů.
  • Proti loňsku zaznamenali růst tržeb a návštěvnosti o 20 procent.
  • Nabízí tisícovku pracovních míst.
  • Móda je tady levnější o 30 až 70 procent oproti běžným obchodům.
  • Obsazenost dosahuje 91 procent, do konce roku to má být 96 % (po pandemii to bylo 82 %).

A jak byste charakterizoval vaše nájemce?
Většina jsou přímo centrály módních značek. Samozřejmě fungují jako každý koncept provozovaný kvůli generování zisku, nicméně v případě outletu jde i o vytváření cashflow a ulehčování klasickým obchodům při představování nových kolekcí. Specifikem outletů je dále z pohledu nájemců obratové nájemné (Freeport je jen provozovatel, živí ho nájemné, tedy procenta z obratu obchodů – pozn. red.).

Liší se nákupní chování Čechů a Rakušanů?
Rakouský zákazník je víc vyhraněný na konkrétní značky a ví, co u nás čekat. Český není vyhraněný značkově, je citlivější na slevy. Je překvapivě ochoten utratit větší obnos. Je to spojené s tím, že sem jde jen nakoupit. Rakušan předpokládá, že si u nás za hranicemi natankuje, pořídí další výhodnější zboží a služby, případně se tady pobaví.

Jste hlavně víkendové centrum. Lamentujete nad tím, když na víkend připadne svátek. Proč?
Rakouský zákazník u nás může nakupovat o 72 dní více než v Rakousku, kde mají v neděli a ve svátky obchody zavřeno. My v neděli prodáváme, což na rakouské straně dlouhodobě propagujeme, je to velká konkurenční výhoda. Jenže když svátek připadá na neděli, máme stovky telefonátů, zda máme otevřeno. A tomu Rakušanovi, co tady cloumá za kliku, to nevysvětlíte – prostě odjíždí s tím, že v neděli neprodáváme.

Co vás čeká v nejbližší době?
Příští rok plánujeme investici kolem 60 milionů korun do solárního zařízení, předpokládáme, že nám pokryje šedesát procent celoroční spotřeby energií. Společnost se rozhodla investovat do e-shopu pro naše nájemce na českém, rakouském a německém trhu. Tento poměrně nový koncept ve Francii po dvou letech generoval zhruba dvacet procent tržeb navíc. U nás je v testovací fázi, předpokládáme, že se naplno rozjede příští rok. Zákazník si tady bude moct zboží objednat domů, zamluvit, nechat si ho k nám poslat nebo ho tady reklamovat. Technicky, právně a logisticky je propojení všech nájemců náročné. My totiž budeme e-shop jen provozovat, ale nic neprodáváme.

13. května 2021

  • Nejčtenější

Po krátké nemoci zemřel Vojtěch Adam, který měl být rektorem. Bylo mu 42 let

22. května 2024  11:24

Mendelova univerzita truchlí za Vojtěcha Adama, který v pouhých dvaačtyřiceti letech podlehl krátké...

Syny mlátil, dcery znásilňoval. Po zabití tyranského mlynáře nikdo neuronil slzu

26. května 2024

Premium Mlynářský syn už nemohl vydržet kruté zacházení svého otce s mladšími sourozenci a po krátké...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Řidiči MHD si už hudbu nepustí. Cestující si stěžují, vysvětluje vedení zákaz

27. května 2024  6:05

Brněnský dopravní podnik přichystal pro své šoféry nečekanou novinku. V kabině si nově nesmějí...

Hromadné propouštění v Zetoru. Z 300 zaměstnanců skončí víc než polovina

23. května 2024  10:22

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors propustí ke konci července 160 lidí, tedy víc než polovinu...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ženě tlačil hlavu do hlíny, pak ji pokálel. Za brutální znásilnění dostal 6,5 roku

28. května 2024  13:15

Mimořádně brutálně si počínal cizinec, který na Vyškovsku napadl ženu. Tu nejprve oslovil, pak ji...

Páník: Jestli Vyškov postoupí, budou muset trenérovi postavit sochu

30. května 2024  8:19

Před čtvrtečním startem baráže o první fotbalovou ligu by trenér Bohumil Páník s nadsázkou volal...

Do Bruselu chtějí známé tváře, navrátilci, přeběhlice i „mimozemšťané“

30. května 2024  6:19

Dvě křesla z jedenadvaceti pro Českou republiku před pěti lety získali dva zástupci z jihu Moravy,...

Zesláblo, bylo apatické a pohublé. Hodonínská zoo přišla o mládě vzácného lva

29. května 2024  17:43

Zoo Hodonín přišla o mládě lva berberského, ani druhý pokus o odchov tak nebyl úspěšný. V tiskové...

Zlatý hrdina Dostál má doma sochu, místní do jeho dresu oblékli Napoleona

29. května 2024  14:31

První ze zlatých hokejových hrdinů, jimž se letos v Praze podařilo vybojovat titul mistrů světa, má...

Advantage Consulting, s.r.o.
CNC FRÉZAŘ (36-45.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 36 000 - 45 000 Kč

Žádná tajná bokovka. S manželkou jsme rozvedeni, překvapil Petr Nedvěd

Generální manažer české hokejové reprezentace Petr Nedvěd (52) byl po divoké oslavě zlaté medaile z mistrovství světa...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Někteří mě mají za zlatokopku. Nenesu to lehce, říká manželka Ondřeje Kepky

Seznámili se na vysoké škole, kde on byl pedagog a ona studentka. Jsou spolu přes devět let a v budoucnu plánují i...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...