Středa 10. srpna 2022, svátek má Vavřinec
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 10. srpna 2022 Vavřinec

V Česku jsou slevy pořád, nižší cena se stává běžnou, říká šéf outletu

  10:37
Stojí zastrčené až u hranic s Rakouskem, přesto je Freeport Fashion Outlet v Hatích na Znojemsku jedním z nejúspěšnějších nákupních center v Česku. Do jeho 75 obchodů, které nabízejí především zlevněné značkové zboží, loni dorazily téměř dva miliony lidí.

Ředitel outletového centra Freeport v Hatích u Znojma Jan Procházka tráví po obchodech spoustu času. V tom volném se tedy za nákupy nehrne. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Tržby centra meziročně narostly o 13 procent na 1,7 miliardy korun, ukazují před několika dny zveřejněné statistiky. Ředitel Freeportu Jan Procházka to označuje za historický výsledek.

„Daří se nám zlepšovat kvalitu nabízených služeb. Loni jsme investovali do infrastruktury a modernizace stávajících či nových obchodů přibližně 20 milionů korun,“ vysvětluje ředitel.

Významnou investicí bylo například vybudování kruhového objezdu nebo rozšíření parkoviště.

Jak může dnes fungovat outletové centrum, když jsou celoročně slevy téměř všude? Doplácí některá centra na slevy?
Posledních zhruba šest let můžeme pozorovat jakousi slevovou spirálu v maloobchodě. Značkové prodejny se z různých důvodů uchylují ke slevám nabízeného zboží během roku mimo hlavní slevová období. Zákazníci logicky raději nakupují zlevněné zboží. Nižší cena se tak často stává pro lidi cenou obvyklou. Obchodník tak ale přichází o část své marže a některé jeho provozovny se mohou stát ztrátovými. Přitom právě outlet byl stvořen jako prostor, kde by obchodníci mohli doprodat přebytky a loňské kolekce ve slevě, aniž by to ovlivnilo jejich tržby v maloobchodě.

V zahraničí jsou outlety běžnější než v Česku. V čem je hlavní rozdíl?
V zahraničí úspěšně funguje outletový byznys desítky let a stal se oblíbeným konceptem široké skupiny zákazníků. Těží tam z větších spádových oblastí, vyšší kupní síly zákazníků, preference značkové módy a také z širokého zastoupení módních značek v jednotlivých zemích. V zahraničí není obvyklé nabízet v maloobchodě během roku, vyjma letních a zimních výprodejů, výraznější slevy značkové módy, což je jistou konkurenční výhodou outletů.

Jan Procházka

  • Vystudoval VŠE v Praze, je inženýrem mezinárodního obchodu. Má zkušenosti ze stáží v USA, Kanadě, Jihoafrické republice a v Mongolsku.
  • Před rokem 2008, kdy se stal ředitelem centra Freeport, pracoval jako šéf znojemského hotelu Prestige nebo jako jednatel britské maloobchodní značky s outdoorovým sortimentem.
  • Je mu 48 let, je ženatý, má tři syny. Bydlí na okraji Znojma.

V čem spočívá to, že garantujete slevu ve všech obchodech? Je to nižšími nájmy? Nebo například tím, že jsou v obchodech starší a levnější kolekce?
Freeport garantuje veškeré ceny o minimálně třicet procent nižší, než je běžná maloobchodní cena. To je standard outletových center všude ve světě. Průměrná výše slevy nabízeného zboží je však v našem centru ještě vyšší. Je to dáno především tím, že světové značky mají zkušenost s outletovým prodejem. Na rozdíl od českého trhu doprodávají loňské kolekce výhradně v outletu, tím si zajistí dostatek zboží pro outlet a zároveň obvyklou cenovou hladinu ve svých maloobchodních prodejnách. Velkou část nabídky značkových obchodů dnes tvoří kvalitní zboží vyrobené přímo pro outlety, dále jsou to skladové zásoby a vzorky.

Co je hlavním příjmem centra – procenta z prodejů zboží, nebo nájmy?
Naším hlavním příjmem je obratové nájemné. Tržby obchodníků našeho centra rostou již osmým rokem, někde v řádu desítek procent. Takže nás to těší.

Vy sám nakupujete rád? Chápete rodiny, které tráví víkend korzováním po nákupních centrech?
Součástí mé práce jsou právě kontroly obchodních center, obchodů a nabízeného sortimentu. Proto možná ve volném čase dávám před nákupy přednost rodině, přírodě a sportu. Rodinné nákupní výlety však chápu. Z našich zákaznických průzkumů vyplývá, že většina návštěvníků spojuje výlet do Freeportu s dalším vyžitím a zábavou v přilehlých zábavních střediscích.

Freeport stojí na hranicích. Jezdí do něj více Češi, nebo Rakušané?
Zhruba polovina zákazníků jsou našinci, druhá pak cizinci, jde právě zejména o Rakušany. Ti jsou pro nás důležití nejen s ohledem na kupní sílu, ale mají i historicky delší zkušenost s outletovým konceptem, kvalitním servisem a přístupem k lidem. Proto u nás lze za všechno zboží platit i v eurech a my tak vlastně „přijali“ evropskou měnu již v roce 2003.

A co je to, na co čeští zákazníci slyší především – značka, nebo sleva?
Mezi Čechy zájem a ochota kupovat módní oblečení v posledních letech roste. Stojí za tím nejen lepší kondice české ekonomiky, ale i širší nabídka značek a zboží. Cena je pro českého zákazníka stále důležitá, ale zároveň musíme neustále zvyšovat kvalitu servisu a rozšiřovat v tomto směru nabídku. Zároveň Češi vedle nákupů očekávají, že v centrech mohou relaxovat nebo se zabavit. Proto se zaměřujeme i na pořádání různých akcí.

Dá se říci, který den je nejsilnější, kdy lidé nejvíce utrácejí, a naopak? Jak moc Rakušany oslovuje nedělní otevírací doba, když je v jejich zemi povinně zavřeno?
Jednoznačně lze říct, že patříme mezi typická víkendová centra. Právě o víkendech generuje naše centrum více než polovinu z celkových tržeb. Na rakouské straně získáváme výhodu zhruba 70 dnů v roce, kdy jsou tamní obchody zavřené. I proto je nárůst tržeb našeho centra v neděli a ve státní svátky výrazně vyšší. V případě státních svátků je to až pětinásobek průměrné denní tržby.

Co pro vás tedy znamená nový zákon o regulaci prodeje ve vybrané státní svátky?
Citelnou ztrátu. Obzvlášť v případech, kdy je český státní svátek shodný s rakouským nebo když připadne na víkend. Naše dosavadní zkušenosti ukazují, že zájem o nákupy během svátků neopadá, naopak o Velikonočním pondělí, kdy byly v našem centru otevřeny pouze malé prodejny, jsme zaznamenali výrazný nárůst návštěvnosti i přesto, že jsme předem informovali o omezeném provozu. Bohužel nejvyhledávanější obchody právě větších formátů musely zůstat zavřené, a tudíž klesly denní tržby centra zhruba na polovinu. Proto tento zákon vnímám jako diskriminační pro obchodníky a pro zákazníky omezující a navíc chaotický. Velká část Čechů dodnes neví, kdy zákaz bude platit a kdy ne, z rakouské strany to neví prakticky nikdo. Nezbývá nám než informovat lidi nejen o omezení provozu centra, ale i o tom, že v jiných svátcích je otevřeno bez výjimky.

Co se změnilo po tom, co Freeport koupili před dvěma lety rakouští investoři APM Holding a Betha Zwerenz & Krause, kteří vlastní také podobné centrum Parndorf u Vídně? Vyměnili se lidé v managementu?
Ne, na české straně nedošlo k žádným personálním změnám v managementu centra. V rámci korporátní strategie jsme sjednotili logo, vzhled webových stránek. V oblasti managementu byly zavedeny jednotné řídící procesy. Oboustranně využíváme znalostí cílové skupiny rakouských zákazníků a osobních kontaktů se stávajícími i potenciálními nájemci.

Freeport a pražské Štěrboholy – jsou jen dva velké outlety na Česko dostačující?
Trh outletových center je u nás sám o sobě vysoce konkurenční, jeho spádovou oblast tvoří okruh 100 kilometrů. Česká republika je limitována svou velikostí například ve srovnání s většími a lidnatějšími zeměmi. Získat vhodné nájemce není vůbec jednoduché. Souvisí to s mnoha specifickými požadavky na provoz outletové prodejny, jako jsou ceny trvale nižší o minimálně třicet procent, atraktivní nabídka zboží, prvotřídní zákaznický servis a vhodné konkurenční prostředí.

Jen otevřít centrum proto nestačí. Aby se vám dařilo, musíte si mezi lidmi získat důvěru, vybudovat reputaci, musíte je přesvědčit, že právě vaše centrum je zárukou nákupu kvalitního zboží a jistoty nadstandardních služeb a především jim musíte nabídnout požadovaný výběr vyhledávaných módních značek. Až potom se k vám lidé budou rádi za nákupy vracet, a navíc dají o své dobré zkušenosti vědět i ostatním. Freeport byl jako vůbec první outletové centrum v Česku otevřen v roce 2003. Od počátku upřednostňujeme světoznámé a kvalitní značky, které mají s provozem outletových prodejen dlouholeté zkušenosti.

Chystáte v nejbližší době nějaké změny?
Po letech usilovné práce na vyladění skladby obchodů můžeme letos představit další módní značky. Otevřeli jsme nové obchody Lee Wrangler a Pierre Cardin, oblíbená značka Tom Tailor má novou velkoformátovou prodejnu na 600 metrech čtverečních. Do větších prostor se přestěhoval Hervis Sports. V příštích týdnech otevřeme v nových prostorách a na ještě větší ploše známou značku Guess. Na září pak připravujeme otevření prodejny s.Oliver. Do konce roku plánujeme rozšíření nabídky restaurací o oblíbené Burger King a Starbucks.

Komunální a senátní volby 2022

Komunální volby se konají 23. a 24. září. Voliči budou vybírat nové členy zastupitelstev obcí, měst nebo městských obvodů. Tyto volby se spojí s volbami do třetiny Senátu, jejichž případné druhé kolo bude o týden později. V Jihomoravském kraji se volí v obvodech Blansko, Brno - město obv. 55, Brno - město obv. 58, Hodonín.

Anna Hubáčková, Jiří Dušek, Jan Žaloudík, Jaromíra VítkováMarkéta Vaňková, Jiří Crha, Tomáš Töpfer, Petr Vokřál

  • Nejčtenější

Nudisté u Brněnské přehrady dostihli a obklíčili zloděje, který ukradl kolo

Jako v komedii o francouzských četnících si mohli v úterý připadat brněnští strážníci. Naléhavý telefonát o konfliktu...

Cesta mezi pálavskými vinicemi zamořená dehtem musí pryč, obec viní firmu

Dolní Věstonice na Břeclavsku už mají výsledek detailní analýzy asfaltového povrchu cesty mezi vinicemi, na níž je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fotbalové impérium s vrcholem ve Vyškově. Do dvou let prvoligoví, velí africký majitel

Dlouho platil za paní Columbovou. Vyškovský fotbal roste od roku 2017 Kingsleymu Pungongovi pod rukama, majitel skupiny...

Okruh i trať v Brně už mají svou podobu, k zahájení stavby je však daleko

Část brněnského okruhu na východě města i prodloužení tramvaje na Kamechy na opačném okraji už dostaly vizuální podobu....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Majitelé zahrad si neumějí počkat, přijdou o to nejkrásnější, říká krajinářka

Premium Brněnská zahradní architektka a krajinářka Eva Wagnerová navrhuje zahrady i veřejný prostor. Lidé podle ní ztratili...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Zoopark ve Vyškově je zavřený, u vstupu shořely balíky slámy i autobus

Desítky balíků slámy a zaparkovaný autobus shořely v noci na dnešek před zooparkem ve Vyškově. Areál zůstává kvůli...

Brněnský šaman z éry mamutů měl tmavou kůži a bolesti. Muzeum má jeho figurínu

Šaman pohřbený v místech dnešní Francouzské ulice v Brně za života v době lovců mamutů trpěl silnými bolestmi. Podle...

Muž dostal pět let za znásilnění třináctileté dcery. Tvrdí, že ho sváděla

Pětiletý trest vězení dostal obžalovaný Luděk T. u Krajského soudu v Brně. Podle obžaloby loni v září v opilosti...

Lanovka na Špilberk uleví parku, reálná je do tří let, říká hradní pán

Brňané sice vědí, že nad městem mají hrad Špilberk, ale spousta z nich nemá potřebu ho navštívit. A to se má podle...

Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?
Léto venku s eMiminem: Na co se těšit v 6. soutěžním týdnu?

Léto venku s eMiminem je tady! Každý týden budeme soutěžit o fantastické ceny v celkové hodnotě 298.000 Kč. Sdílejte své letní zážitky, hodnoťte...

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Pivo za 70, menší porce jídla. Budeme muset, říká šéf restauratérů

S růstem cen potravin a energií přichází zdražování v restauracích. Hospody kvůli krizi od základu mění obchodní...

Plyn pro Nord Stream spalují Rusové u hranic. Oheň je vidět z Finska

Rusko, které omezilo dodávky zemního plynu do Evropské unie, už několik týdnů spaluje plyn v kompresorové stanici...