Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ID.GTI ukazuje budoucnost hot-hatchů. Bez výfuku a se simulací řazení

Volkswagen se vrací ke kořenům, i když asi jinak, než by si mnozí představovali. Elektrický koncept ID.GTI se nechal inspirovat prvním Golfem GTI z roku 1976 i řadou jeho pokračovatelů. Postrádá výfuk, umí ale simulovat řazení a jeho head-up displej nemá daleko k videohře. Sériová verze vyrazí na silnice v roce 2027.

Wolfsburská automobika nechce ani přes rozsáhlou elektrifikaci zanevřít na sportovní verze. Budoucnosti se tak má dočkat i GTI, které vznikne na základě malého elektrického modelu VW ID.2. Jeho předobrazem je mnichovský koncept ID.GTI, který se nechal inspirovat prvním Golfem GTI z roku 1976 i řadou jeho pokračovatelů. Stane se tak prvním elektromobilem s legendárním odznakem GTI a VW již potvrdil jeho sériovou realizaci. Produkční verze ID.GTI by se měla podle slov generálního ředitele Volkswagenu Thomase Schäfera představit v roce 2026 a v prodeji se má objevit počátkem roku následujícího.

Mnichovský koncept VW ID.GTI vychází z konceptu ID.2all, který byl představen zkraje letošního roku. Jasně definované linie a svalnatý postoj, představující předobraz základní podoby nejmenšího elektrického volkswagenu, jsou v případě verze GTI ještě vylepšeny velkou šestiúhelníkovou spodní mřížkou v předním nárazníku, bočními prahy, zadním spoilerem na odtokové hraně střechy a větším difuzorem v zadním nárazníku. Výfuky samozřejmě vzadu nenajdete. Nechybí znaky GTI všude po karoserii, ale i na 20palcových kolech, která prý mají evokovat disky verze GTI Pirelli. Kupodivu ale Volkswagen nepoužil své nově patentované logo GTI, v němž je písmeno „I“ nahrazeno bleskem.

Svezení Golfem GTI první generace je radost až na kost

Umělý zvuk, řazení, ale i interiér

Volkswagen sice nezveřejnil údaje o výkonových parametrech, jisté ale je, že má pohon předních kol s elektronickým závěrem diferenciálu. Rodina malých koncernových modelů, k nimž bude patřit vedle VW ID.2 a ID.2 X i Cupra Raval a odpovídající model od značky Škody, jsou totiž kvůli maximalizaci vnitřního prostoru výhradně jen předokolky. Nové elektrické modely se budou vyrábět ve Španělsku a dostanou bateriovou sadu, systém správy baterií a tepelný management od společnosti Hyundai Mobis, divize automobilky Hyundai pro výrobu dílů a vývoje nových technologií a softwaru.

Koncept VW ID.GTI má různé jízdní režimy, které napodobují zvuk a charakter klasických GTI. Nové ovládání GTI Experience Control na středové konzole umožňuje nastavit nejen odezvu plynového pedál, tuhost řízení a podvozku, ale také dodat elektrickému hot-hatchi zvuk a charakteristiku motoru legendárních Golfů GTI, a dokonce vytvořit simulované body řazení tak, aby napodobovaly klasické modely.

Vůz byl hotový za tři měsíce, jeho interiér ale zatím existuje jen v elektronické podobě. Je kompilátem nových a klasických prvků, nechybí tedy pro GTI typické kárované potahy. Tvar volantu byl inspirován tím u prvního Golfu GTI z roku 1976 a ovladač GTI Experience Control na středové konzole zase svým tvarem odkazuje na tvar golfového míčku, který v Golfu GTI tradičně plnil roli hlavice řadicí páky.

Autofotka týdne: Slavné GTI přiveze Volkswagen i v elektromobilech

Pokud zvolíte režim Vintage a 10,9“ přístrojový štít převezme vzhled palubní desky první generace Golfu GTI. Standardně má žluté pozadí, které ale lze v režimu GTI změnit na červené. Stejně jako 12,9“ displej tabletu je podle zasvěcených velmi blízko sériovému provedení.

Volkswagen ID.GTI také virtuálně dostal pokročilý head-up displej s rozšířenou realitou, který dokáže promítat informace na čelní sklo před řidiče i spolujezdce. Po přepnutí do režimu GTI se má osvětlení interiéru přepnout do náladové červené, a po vjezdu na závodní okruh se zobrazí mapa tratě a údaje o časech odjetých kol.

Na délku této „malý rychlík“ měří 4,1 metru, což je téměř o 40 cm více než u první generace Golfu GTI. Vůz s rozvorem 2 600 mm je ve všech směrech o něco větší než polo a o něco menší než golf. Stejně jako standardní ID.2 odveze až pětici lidí a zavazadelník pojme až 490 litrů zavazadel. K uložení nabíjecího kabelu navíc slouží uzamykatelná přihrádka pod zadním sedadlem o objemu 50 litrů.

Přijde s něčím podobným i Škoda?

Je otázkou, zda něco podobného nedorazí i v podání Škody, která tradičně měla také sportovní verze, v minulosti i na bázi modelu Fabia. Ostrý sportovní model RS by byl jistě oživením nabídky. Mohl by využít velmi dobré imidže mladoboleslavské automobilky v motorsportu. Její závodní speciál je velmi úspěšným autem na světových soutěžních kolbištích a ve spolupráci týmu Škoda Motorsport a společnosti Kreisel Electric, specializující se na technologie baterií, dokonce již před dvěma lety absolvovala ostrou premiéru elektrická verze RE-X1 úspěšného rallyového speciálu Fabia Rally2 evo. Na Rallye Weiz obsadila třetí místo v celkovém pořadí.

  • Nejčtenější

První elektrovůz pod půl milionu vyrobí na Slovensku. Nový citroën jsme zkusili

3. června 2024

Exkluzivně Takže nakonec ani Čína, ani Volkswagen: rodinný elektromobil s cenou pod půl milionu korun, který...

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Legendární ženevský autosalon končí. Může za to nejistota celého průmyslu

31. května 2024  17:39,  aktualizováno  23:54

Legendární ženevský autosalon se již nebude konat. Organizátor akce, Comité permanent du Salon...

UFO v Průhonicích. Tesla Cybertruck se na cestě Evropou zastavila v Česku

5. června 2024

Cybertruck se v Evropě neprodává, neboť jeho hranatá karoserie z nerez oceli nesplňuje zdejší...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stíhací vlajková loď stojí u Renaultu pod milion. Nabídne spoustu techniky

30. května 2024

Rafale je francouzský dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun a nově také vlajková loď automobilky...

Kouzla a čáry nového Superbu. Škoda si dopřála limuzínu, projeli jsme ji

6. června 2024

Až budete nového superba přebírat, pohlaďte ho, a všimněte si malé hranky kopírující linii střechy....

Phoenix zůstává věrný unikátní technice. Po 50 letech má Tatra nové nápravy

5. června 2024,  aktualizováno  6.6 8:45

Tatra Phoenix nové generace se představuje na polygonu společnosti Tatra Trucks v Kopřivnici. Druhá...

ANALÝZA: Obchodní válka s Čínou? Evropské automobilky před ní varují

6. června 2024

Sílící čínský vliv západní automobilky znepokojuje, ale současně je pro ně tamní trh klíčový. EU se...

Na ČVUT vymýšlejí, jak do motorky nacpat palivový článek na vodík

6. června 2024

Motocykl poháněný vodíkem, který z výfuku vypouští vodní páru, je cílem projektu Hydrocycle....

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...