Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Měli ho nechat, je to svědectví doby, mrzí lidi demolice mostu z Baťovy dálnice

  12:26
Když byl Tomáš Baťa starostou Zlína, domlouval se s vedením Luhačovic na tom, že by obě města spojila nová silnice, protože stávající byla ve špatném stavu. Měla sloužit i k tomu, aby zaměstnanci obuvnické firmy pohodlně jezdili za regenerací do lázeňského města. Lidově se jí říkalo Baťova dálnice.

Postavili z ní ale nakonec jen části. Například betonový most v Ludkovicích, který dnes začali silničáři bourat, protože byl ve špatném technickém stavu.

Když hydraulické kladivo bořilo boční části mostu a následně klenbu prostřihávaly velké nůžky s rozpětím 1,4 metru, postávala opodál parta kluků. „Měli to tady nechat, most se nám líbí,“ shodují se všichni. A nejsou jediní.

„Byla to dominanta Ludkovic. Byli bychom rádi, kdyby byla zachovaná. Ale když říkali, že se s tím nedá nic dělat a je to životu nebezpečné, tak se nedá nic dělat. Všechno jednou skončí,“ posteskla si důchodkyně Zdenka Žmolíková.

Nová cesta se začala stavět v roce 1939, most vyrostl o rok později a v roce 1942 se práce zastavily. Vzhledem k tomu, že most nebyl dokončený, scházela mu mostovka a izolace. Takže do něho zatékalo, voda mrzla a materiál se narušoval. „Dělali jsme pravidelné prohlídky mostu a poslední z roku 2021 ukázala, že poruchy jsou tak závažné, že je potřeba přejít k demolici,“ přiblížil šéf Ředitelství silnic Zlínského kraje Bronislav Malý. Městský úřad v Luhačovicích proto vydal rozhodnutí o odstranění stavby, což krajské zastupitelstvo stojí 7 milionů korun.

Zmizí pozůstatek nedostavěné Baťovy dálnice, 80 let starý podjezd zbourají

Most byl nepřehlédnutý paradoxně právě proto, že byla součástí cesty, která nebyla dokončená.

„Není to zase až tak velká památka na Baťu, spíše si to s ním lidé spojují,“ poznamenal Malý. „Lidově se tomu říká Baťova dálnice, ale měla to být silnice Zlín-Luhačovice, která by možná někde v Chřibech navázala na dálnici,“ doplnil. O tom, zda bourat, nebo ne, má jasno. „Nostalgie musí ustoupit reálnu,“ konstatuje Malý.

Faktem zůstává, že šlo o stavbu, která měla regionální přesah. Známý pražský designér Maxim Velčovský také nesouhlasí s jejím odstraněním. „...dle mého názoru patří k důležitým svědectvím doby, svědectvím o propojování průmyslové aglomerace s lázeňským městem, svědectvím o vizích baťovského impéria a svědectvím o československých stavbách, které nebyly nikdy dokončeny. Navíc je to fascinující objekt hodný zachování,“ uvedl Velčovský na své facebookové stránce.

Silničáři v Ludkovicích zbourali letité pozůstatky z nedokončené stavby Baťovy silnice ze Zlína do Luhačovic (srpen 2023)

A dále situaci glosoval následovně: „Z pamětihodnosti se stane štěrk. Místo 7 milionů za bourání se to mohlo zrekonstruovat a fungovat jako unikát.“

Podobný názor má zlínský architekt a znalec baťovské architektury Ivan Bergman. „Podle mě je to velká škoda zbourat, je to památník rozmachu Baťovy firmy. Měl by se zachovat,“ je přesvědčený. Říká, že by se most dal opravit, aby byl v lepším stavu. A cesta by ho mohla obejít, aby byla bezpečnější.

„Vždycky, když tudy projíždím, tak mi to skoro vyrazí dech, jak je to obrovské a zajímavé. Spíše by z toho měli udělat atraktivní záležitost, která by mohla přitáhnout lidi,“ uvažuje Bregmann. Připomněl, že když Otrokovice loni opravovaly koupaliště, které navrhl baťovský architekt Vladimír Karfík, přemístily skluzavku do nedalekého parku, kde je z ní sochařský objekt.

Stavbu se nedařilo rozjet

A jaký je skutečný historický význam silnice? Z archivních materiálů vyplývá, že města Zlín a Luhačovice nedokázala stavbu rozjet. Projekt byl vzkříšený až o pár roků později, když byl Tomáš Baťa po smrti a firmu řídil jeho bratr Jan Antonín.

Podle návrhu schváleného v roce 1937 měla být cesta dlouhá 18 kilometrů na trase ze Zlína přes Kudlov, Březůvky a Ludkovice do Luhačovic. „Počítalo se s tím, že se v budoucnu stane součástí dálkové silnice Přerov–Holešov–Zlín–Luhačovice s případným pokračováním na Slovensko,“ upřesnil zlínský archivář Pavel Šrámek.

Šlo o státní investici, kterou společnost Baťa podporovala, dnešními slovy za ni lobbovala. „Firma měla své zájmy,“ podotkl Šrámek.

Po Baťových dálnicích zůstaly jen mosty, práce ukončila válka

Po drobných úpravách projektu se v roce 1938 začalo stavět v okolí Kudlova a především mezi Ludkovicemi a Luhačovicemi. V roce 1942 práce skončily kvůli válce. „Po roce 1945 se opakovaně jednalo o dokončení alespoň této části silnice, ale bez úspěchu. Republika se vzpamatovávala z války,“ řekl Šrámek.

Zbytky snah o výstavbu silnice jsou patrné na více místech, například i ve Zlíně na Lesní čtvrti a Kudlově. V Ludkovicích zůstal ještě jeden mostní oblouk, který vede přes obecní cestu. K zemi by zatím jít neměl.

V pondělí zahájené bourací práce by měly skončit do tří dnů s tím, že se beton bude průběžně odvážet. Jde na recyklaci, aby se mohl znovu použít. Krajští silničáři ho prodali za 250 tisíc korun. Materiálu je asi 4 tisíce tun.

Cestáři pak opraví poškozenou cestu pod mostem a dostaví chodník, který před ním končil. Kvůli demolici má být na dva týdny uzavřená cesta do Luhačovic.

Autor:
  • Nejčtenější

Luxusní vila trestně stíhaného strůjce kauzy Dozimetr Redla je na prodej

11. června 2024  18:54

Luxusní vila kontroverzního podnikatele Michala Redla, která se nachází ve Zlíně, je na prodej....

Ze silničního nadjezdu ve Zlíně skočil muž, podle svědků spáchal sebevraždu

7. června 2024  12:02

Policie řeší v centru Zlína případ pravděpodobné sebevraždy. Dospělý muž tam poblíž nákupního...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Neznámí cyklisté pomohli zachránit muže. Zdravotníci jim děkují aspoň na dálku

11. června 2024  18:31

Nečekané pomoci se dostalo zlínským záchranářům. Ti se vypravili zachraňovat muže do těžko...

Klobouky se vzpamatovávají z bleskové povodně, druhé za krátkou dobu

11. června 2024  9:24,  aktualizováno  16:52

Zničený ekopark, vypuštěný bazén, ucpaná kanalizace, desítky zaplavených sklepů. Blesková povodeň v...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Ve Zlínském kraji mají první obchod bez obsluhy, je šancí pro další obce

10. června 2024  12:02

V Uherském Ostrohu na Uherskohradišťsku otevřeli první automatizovanou prodejnu na východní Moravě....

K hostýnské bazilice vede nová cesta, která usnadní pohyb návštěvníkům

13. června 2024  16:21

Má zajistit větší přehlednost i bezpečnost pro chodce i automobilisty, kteří navštíví Svatý Hostýn....

Prostoru pro sport je málo. Města chystají nové haly, pomůžou tím i školám

13. června 2024  12:07

Radnice ve Zlínském kraji chtějí získat dotace na stavbu sportovních hal. V Chropyni už dokonce...

Při sečení trávy umírají srnčata. Myslivci je zachraňují dronem s termovizí

13. června 2024  8:58

Myslivecký spolek z Vigantic na Vsetínsku nově začal využívat dron s termovizí. Jeho členové za...

Holešovem povede nová cyklostezka, propojí centrum města s Martinicemi

12. června 2024  18:02

Rozšíří možnosti cyklistů a zvýší bezpečnost při pohybu na kole městem. Nový úsek cyklostezky,...

Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

RECENZE: To už není film, ale úkaz. Čistá nula pro Lásku na zakázku

Premium Svým způsobem je to dvojitý zázrak. Spočívá jednak v daru natočit film tak skrznaskrz špatný, jakým je Láska na...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

V paneláku vyřízli kus stropu a propojili dva byty. Vznikl mezonet

Všechno je jednou poprvé, někdy to však bývá hodně náročné. Jako třeba vyjmout jeden podlahový panel a propojit...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...