A230227_709778_zlin-zpravy_ppr

A230227_709778_zlin-zpravy_ppr | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Zmizí pozůstatek nedostavěné Baťovy dálnice, 80 let starý podjezd zbourají

  • 63
Betonový podjezd v Ludkovicích na Zlínsku, který připomíná nikdy nedostavěnou Baťovu dálnici, bude brzy minulostí. V druhé polovině srpna jej nechají zbourat silničáři. Zdůvodňují to tím, že konstrukce už je ve velmi špatném stavu.

Takzvaná Baťova dálnice se chystala před druhou světovou válkou, její výstavbu inicioval Jan Antonín Baťa. Trasa měla protínat Československo z východu na západ. Zůstala však převážně jen v plánech a dochovalo se jen několik málo pozůstatků.

Stejně jako na cestě, která měla vést ze Zlína do Luhačovic. Monumentální betonový podjezd u Ludkovic je jednou z mála připomínek tohoto projektu.

Silničáři uvádějí, že objekt postavený v roce 1940, je ve špatném stavu a začíná se rozpadat. Odborná mostní diagnostika jej hodnotí stupněm 6, což je druhý nejzávažnější.

„Beton je po více než osmdesáti letech působení povětrnostních vlivů silně zvětralý a hrozí, že by se mohl ještě více drolit a ohrožovat bezpečnost vozidel, která projíždějí po krajské silnici pod betonovým obloukem,“ popsal mluvčí Ředitelství silnic Zlínského kraje (ŘSZK) Vojtěch Cekota.

Demolici schválilo zastupitelstvo kraje už před dvěma lety s ohledem na odborný posudek. Ten poukazuje na to, že se v betonové konstrukci tvoří trhliny a vznikají kaverny. „Pracovními spárami prosakuje vlhkost. V křídlech se tvoří trhliny v pracovních spárách betonáže a síť svislých trhlin. Dochází k postupnému rozvolňování betonové konstrukce,“ stojí v posudku.

Cekota zároveň zdůrazňuje, že záměr z 30. let minulého století na stavbu napřímeného silničního spojení Zlín – Luhačovice o šířce silnice 7 metrů a délce 19 kilometrů překazila druhý světová válka a dnes není pravděpodobné, že by se v něm mělo někdy pokračovat.

V plánu je objízdná trasa

„Při demolici bude vybudována provizorní stezka pro pěší o šířce dva metry, která bude umožňovat pohyb osob kolem staveniště po celou dobu odstraňování podjezdu. Na silnici budou vyznačena dvě místa pro přecházení na stávající chodník,“ uvedl Cekota.

Stezku pro pěší bude chránit oplocení a překryje ji geotextilie, která chodce ochrání před možnými odletujícími částmi bourané konstrukce.

„Stavební firma bude beton rozbíjet na kusy a dopravovat na recyklační linku, díky které bude materiál znovu využit,“ doplnil Cekota.

Po Baťových dálnicích zůstaly jen mosty, práce ukončila válka

Rekultivované pozemky podél silnice se navrátí do užívání soukromým vlastníkům.

Demolice vyjde na necelých 7 milionů a stavební firma se do ní pustí v období od 14. do 31. srpna. Řidiči se zároveň musejí připravit na úplnou uzavírku v inkriminovaném úseku. Objízdná trasa povede přes Březůvky, Doubravy, Hřivínův Újezd, Kaňovice a Biskupice.

Betonový podjezd se nachází na krajské silnici třetí třídy v obci Ludkovice nedaleko Luhačovic.

Betonový podjezd se nachází na krajské silnici třetí třídy v obci Ludkovice nedaleko Luhačovic.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz