Pátek 2. prosince 2022, svátek má Blanka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 2. prosince 2022 Blanka

Po Baťových dálnicích zůstaly jen mosty, práce ukončila válka

Seriál   19:29
Baťova dálnice, která se začala chystat před druhou světovou válkou, měla protínat Československo z východu na západ. Zůstala z ní ale pouze torza mostů v Chřibech. Obdobně dopadlo i připravované rychlostní propojení Zlína s Luhačovicemi.

Rozdělovala by dnešní Českou republiku na dvě části a vedla by přibližně v trase dálnice D1. Měla se stavět velmi rychle, protože byla akutně potřeba. Ovšem z velkých plánů zůstalo jen málo.

Takzvaná Baťova dálnice, o níž se začalo uvažovat už ve 20. letech minulého století, zůstala převážně jen na papíře. Přesto po ní lze najít pozůstatky v Chřibech: hlavně tajemné mosty a propustky, které jsou většinou ukryté v lesích a stávají se turistickými cíly.

Dálnici rozhýbali Baťa a Čipera

Reálně se začala dálnice rýsovat v roce 1935, kdy ji brněnský region navrhl ve dvou variantách. Impulz k její výstavbě však dal až v roce 1937 továrník Jan Antonín Baťa, který jí věnoval část své knihy Budujeme stát pro 40 milionů lidí (o dalších dopravních plánech čtěte zde). Ovšem ani to by zřejmě nestačilo.

„Akce se rozjela v okamžiku, kdy se stal ministrem veřejných prací ředitel Baťových závodů a starosta Zlína Dominik Čipera, který byl blízkým spolupracovníkem obou sourozenců Baťových. Ten uvedl myšlenku do praxe,“ přiblížil Pavel Zrna, který je spoluautorem publikace Chřiby – stopami dálnice.

Samotná stavba byla zahájena v květnu 1939, tedy až za protektorátu. A to i přesto, že šlo o československý národní projekt. Německo budovalo svoji dálniční síť a Baťova dálnice do ní zapadala.

Nejdříve se začaly budovat mosty, náspy a propustky nedaleko Prahy a v Chřibech. Na první pohled může být zarážející, že dálnice měla vést přes hřeben kopců, nedaleko nejvyššího vrcholu Brdo. Důvody však byly logické – úspory času i peněz.

„Úspora pohonných látek, pneumatik a součástek při jízdě na magistrále je vypočtena z prakse na 25 %. Znamená to, že místo 1 Kč stojí ujetý 1 Km 75 haléřů. Ušetří se 30 % na čase,“ vypočítává ve své knize J. A. Baťa.

Zaniklá místa

„Vůz, který dříve spotřeboval na 3 000 km 50 hodin, projede tutéž trať za 37,5 hodiny,“ uvádí dále.

Z dělníků lidé v obcích nebyli příliš nadšení

Nejdříve bylo třeba získat, tedy často vyvlastnit, potřebné pozemky, což bylo podobné jako dnes.

„Přinášelo to i velké emoce, psala se protestní memoranda. Tehdy nebyl prostor na velké demokratické kroky, byť lidé dostali za pozemky i případnou úrodu na nich finanční náhrady,“ upozornil Zrna.

Z Chřibů se pak stalo jedno velké staveniště. Na místech, kde se budovalo, vyrostly ubytovny pro dělníky. Někteří bydleli i přímo v obcích„V době největšího stavebního ruchu bylo u Zástřizel tolik dělníků, kolik lidí v obci. Poklidný život se změnil a tamní obyvatelé to nevnímali moc pozitivně,“ nastínil Zrna.

Nicméně se pracovalo. A poměrně rychle. Hlavně ze západní strany Chřibů u Zástřizel. Z východní strany se projektantům nedařilo najít trasu, která by splňovala všechny tehdejší normy.

Torza mostů jsou hlavně v lesích

Avšak i tak v Chřibech zůstalo kolem třiceti mostů a dalších pozůstatků dálnice. Některé jsou ukryté v lesích, jiné tvoří součást polních cest.

Dálnice do Luhačovic

Baťova dálnice se říkalo nejen projektu přes Československou republiku, ale také cestě, která měla vést ze Zlína do Luhačovic. I ona zůstala převážně jen v plánech a patrných je pouze několik částí u Ludkovic.

O nové silnici začala uvažovat města Zlín a Luhačovice v roce 1931, aby zlepšila spojení průmyslové aglomerace s lázeňskou. „V jednom dokumentu je řečeno něco v tom smyslu, že cesta přes Dolní a Horní Lhotu je ve velmi špatném stavu,“ nastínil archivář Pavel Šrámek.

Města ale před její opravou upřednostňovala výstavbu nové cesty, která by byla o metr širší než ostatní. Sama však nedokázala projekt rozjet. Vzkříšen byl až o pár let později. Podle návrhu schváleného v roce 1937 měla být dlouhá 18 kilometrů a její trasa vedla ze Zlína přes Kudlov, Březůvky a Ludkovice do Luhačovic.

„Počítalo se s tím, že se v budoucnu stane součástí dálkové silnice Přerov – Holešov – Zlín – Luhačovice s případným pokračováním na Slovensko,“ doplnil Šrámek.

Šlo o státní investici, kterou společnost Baťa velmi podporovala, dnešními slovy za ni lobbovala. „Firma měla své zájmy,“ podotkl Šrámek.

Po drobných úpravách projektu se v roce 1938 začalo stavět v okolí Kudlova a především mezi Ludkovicemi a Luhačovicemi. Na okraji Zlína padly dálnici za oběť stromy a v malebné krajině se začala rýsovat její trasa. „Průkop v úseku Krkova je z části hotov, násep v úseku Záhumenice je proveden úplně až po cestu vedoucí k Hornímu dvoru. Betonový nadjezd nad silnicí k Biskupicím je rovněž hotov, nadjezd nad potokem a cestou pod Hačky je dosud ošalován. Též je dokončena betonová propusť nad mlýnským náhonem a reservní propusť Na zahradě,“ píše se v ludkovické kronice z roku 1942.

V tomtéž roce práce také skončily. Mohla za to válka. „Po roce 1945 se opakovaně jednalo o dokončení alespoň této části silnice, ale bez úspěchu. Republika se vzpamatovávala z války,“ řekl Šrámek.

Pozůstatky dálnice jsou nejpatrnější v Ludkovicích. Především díky masivnímu betonovému mostu, pod nímž se běžně jezdí. Přerušované náspy a části staveb vedou až na hřeben nedalekého kopce. A i zde jde o zajímavou turistickou atrakci, kterou řada lidí využívá k výletům.

K procházkám slouží i zlínská část, která začíná na Lesní čtvrti, odkud stoupá směrem na Kudlov.

Přehlédnout nejdou nejen u Zástřizel, ale ani u Kostelan nebo při vycházce z Bunče na Brdo. Tam jsou vysoké betonové stěny bez překladů a zábradlí, na první pohled ani nevypadají jako most.

Na trase od Bunče do Kostelan je zase Adamova rokle a tam propust pod cestou, kde jsou i schody.

„Projektanti mysleli i na cestovní ruch, protože to mělo sloužit také jako odpočívadlo. Poblíž jsou zajímavé Komínské skály,“ upozornil Zrna.

Při satelitním pohledu na Chřiby lze rozeznat trasu dálnice podle jiného druhu zalesnění. Stromy tam byly vysázeny později a ne stejné druhy jako v okolním lese.

Zajímavé také je, že z některých mostů vznikly sklady a sklepy. Vypadají podobně jako betonové kryty u státních hranic před začátkem války. Když Němci obsadili Sudety, byli jejich autoři přesunuti právě na stavby silnic.

Ruch utichal, práce se soustředily na válku

Problémy s nalezením vhodné trasy byly také ve Zlíně, protože město leží v údolí a to ho po dopravní stránce omezuje dodnes.

„Na Zlínsku probíhaly od konce roku 1938 vyměřovací práce a půdní sondy, stavět se ale nikdy nezačalo,“ naznačil archivář Pavel Šrámek ze Státního okresního archivu ve Zlíně-Klečůvce.

Podle původních plánů měla dálnice Zlínem vést od Malenovic přes Prštné, dále severně od města a podél řeky Dřevnice směrem na Lípu.

„Jak se ale ukázalo při jednání v listopadu 1941, tato trasa kolidovala s plánem Zlína na rozšíření nemocnice u Dřevnice,“ doplnil Šrámek.

Práce na dálnici se zastavily v roce 1941, pak se sice na chvíli opět rozběhly, ale ruch utichal. Veškerá činnost se orientovala na válku.

„Nejdříve protektorát vyhlásil zákaz používání cementu, tak se dělaly pouze zemní práce. Pak přišel zákaz oceli,“ upozornil Zrna.

Autor:
  • Nejčtenější

Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

Zlín zažehnal trapas. Největší městské tržiště se nakonec promění celé

Zlínské tržiště Pod Kaštany se otevře v prosinci, nebo v lednu. Radnici se podařilo zažehnat nežádoucí trapas. Majitelé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Překvapení ve fotbalové lize, trenér Vrba jedná o angažmá ve Zlíně

Do předchozího angažmá ze svého přerovského bydliště jezdil na sever do Ostravy. Až za prací pojede od prosince, bude...

Hradní kancléř Mynář pyká za nekalosti ve fotbale, nesmí v něm působit dva roky

Kancléř prezidenta republiky Vratislav Mynář pyká za nekalosti ve fotbale. Etická komise fotbalové asociace ho...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Největší mikulášský jarmek v kopcích na Valašsku se chystá celé měsíce

Mikulášský jarmek ve Valašských Kloboukách se vrací po dvouleté pauze. Unikátní akce láká desetitisíce lidí a propaguje...

Rozsáhlé zotročování lidí v Česku. Gang vydělal na práci bezdomovců miliony

Premium Na Ústecku roky mizeli bezdomovci a sociálně slabí žijící na ulici, jako by dostali „druhou šanci“. Končili v domě na...

Janečkova zpověď: vězení, alkohol, život bez domova. A kam zmizel Maradonův dres?

Premium Když ho konečně doženete, musíte zbystřit, jestli vás smysly neklamou. Jak může člověk, který se už patnáct let...

Vydělali za covidu, nakupují nemovitosti. Pandemie zrodila nové milionáře

Premium Zatímco většině podnikatelů v Česku způsobil covid ztráty, některým naopak poskytl životní příležitost ke zbohatnutí....

Zbytky z kapra nevyhazovat. Zlínští vědci z nich chtějí vyrábět želatinu

Zbytky ryby, kterou si Češi dávají na štědrovečerní večeři, většinou skončí v koši. Vědci z Fakulty technologické...

Zlín roky řeší, co s pozemkem na největším sídlišti. Poradí architekti

V první polovině příštího roku chce město Zlín vypsat architektonickou soutěž na využití prostoru po betonovém...

Na diskotéku nebo do klubu? Ve Zlíně mají mladí smůlu, akcí je jen pár

Premium Ve Zlíně skoro vůbec nefungují kluby nebo diskotéky pro mladé. Ukázala to i halloweenská party v klubu Sud ve...

Zlín se ve statistice vážných nehod propadl, v Kloboukách udrželi nulu

Statistika dopravních nehod ukazuje nebezpečné silnice ve městech a obcích Zlínského kraje. Většina měst vyšla ze...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Ivan Trojan si s manželkou vypořádal majetek, bulvár spekuluje o rozvodu

Ivan Trojan (58) a Klára Pollertová-Trojanová (51) si v září podle veřejně dostupných dokumentů vypořádali společný...

Vsadil na neobvyklý nápad, už má 35 zaměstnanců a rostou i do světa

Lukáš Legát začal podnikat před devíti lety. Z původně garážové firmy je dnes společnost s pětatřiceti zaměstnanci,...

Žena už nemohla vystát obří ňadra, rozhodla se pro operativní zmenšení

Kylie Perkinsová, čtyřiadvacetiletá dvojnásobná matka z Aljašky, podstoupila zmenšení poprsí, aby se zbavila...

Otec zavelel, šetříme! Rodina vypnula elektřinu a topí jednou týdně

Zvyšování cen energií nutí lidi k nečekaným rozhodnutím. Jedna rodina z Londýna se rozhodla vrátit do minulosti. Šetří,...

Žena je pro mnohé příliš sexy, bývalí učitelé její odhalování nechápou

Říká si Ona Artist a na internetu pravidelně zveřejňuje sexy snímky. Pro mnohé už je to přehnané a především její...