Po Baťových dálnicích zůstaly jen mosty, práce ukončila válka

Seriál   19:29
Baťova dálnice, která se začala chystat před druhou světovou válkou, měla protínat Československo z východu na západ. Zůstala z ní ale pouze torza mostů v Chřibech. Obdobně dopadlo i připravované rychlostní propojení Zlína s Luhačovicemi.

Rozdělovala by dnešní Českou republiku na dvě části a vedla by přibližně v trase dálnice D1. Měla se stavět velmi rychle, protože byla akutně potřeba. Ovšem z velkých plánů zůstalo jen málo.

Takzvaná Baťova dálnice, o níž se začalo uvažovat už ve 20. letech minulého století, zůstala převážně jen na papíře. Přesto po ní lze najít pozůstatky v Chřibech: hlavně tajemné mosty a propustky, které jsou většinou ukryté v lesích a stávají se turistickými cíly.

Dálnici rozhýbali Baťa a Čipera

Reálně se začala dálnice rýsovat v roce 1935, kdy ji brněnský region navrhl ve dvou variantách. Impulz k její výstavbě však dal až v roce 1937 továrník Jan Antonín Baťa, který jí věnoval část své knihy Budujeme stát pro 40 milionů lidí (o dalších dopravních plánech čtěte zde). Ovšem ani to by zřejmě nestačilo.

„Akce se rozjela v okamžiku, kdy se stal ministrem veřejných prací ředitel Baťových závodů a starosta Zlína Dominik Čipera, který byl blízkým spolupracovníkem obou sourozenců Baťových. Ten uvedl myšlenku do praxe,“ přiblížil Pavel Zrna, který je spoluautorem publikace Chřiby – stopami dálnice.

Samotná stavba byla zahájena v květnu 1939, tedy až za protektorátu. A to i přesto, že šlo o československý národní projekt. Německo budovalo svoji dálniční síť a Baťova dálnice do ní zapadala.

Nejdříve se začaly budovat mosty, náspy a propustky nedaleko Prahy a v Chřibech. Na první pohled může být zarážející, že dálnice měla vést přes hřeben kopců, nedaleko nejvyššího vrcholu Brdo. Důvody však byly logické – úspory času i peněz.

„Úspora pohonných látek, pneumatik a součástek při jízdě na magistrále je vypočtena z prakse na 25 %. Znamená to, že místo 1 Kč stojí ujetý 1 Km 75 haléřů. Ušetří se 30 % na čase,“ vypočítává ve své knize J. A. Baťa.

Zaniklá místa

„Vůz, který dříve spotřeboval na 3 000 km 50 hodin, projede tutéž trať za 37,5 hodiny,“ uvádí dále.

Z dělníků lidé v obcích nebyli příliš nadšení

Nejdříve bylo třeba získat, tedy často vyvlastnit, potřebné pozemky, což bylo podobné jako dnes.

„Přinášelo to i velké emoce, psala se protestní memoranda. Tehdy nebyl prostor na velké demokratické kroky, byť lidé dostali za pozemky i případnou úrodu na nich finanční náhrady,“ upozornil Zrna.

Z Chřibů se pak stalo jedno velké staveniště. Na místech, kde se budovalo, vyrostly ubytovny pro dělníky. Někteří bydleli i přímo v obcích„V době největšího stavebního ruchu bylo u Zástřizel tolik dělníků, kolik lidí v obci. Poklidný život se změnil a tamní obyvatelé to nevnímali moc pozitivně,“ nastínil Zrna.

Nicméně se pracovalo. A poměrně rychle. Hlavně ze západní strany Chřibů u Zástřizel. Z východní strany se projektantům nedařilo najít trasu, která by splňovala všechny tehdejší normy.

Torza mostů jsou hlavně v lesích

Avšak i tak v Chřibech zůstalo kolem třiceti mostů a dalších pozůstatků dálnice. Některé jsou ukryté v lesích, jiné tvoří součást polních cest.

Dálnice do Luhačovic

Baťova dálnice se říkalo nejen projektu přes Československou republiku, ale také cestě, která měla vést ze Zlína do Luhačovic. I ona zůstala převážně jen v plánech a patrných je pouze několik částí u Ludkovic.

O nové silnici začala uvažovat města Zlín a Luhačovice v roce 1931, aby zlepšila spojení průmyslové aglomerace s lázeňskou. „V jednom dokumentu je řečeno něco v tom smyslu, že cesta přes Dolní a Horní Lhotu je ve velmi špatném stavu,“ nastínil archivář Pavel Šrámek.

Města ale před její opravou upřednostňovala výstavbu nové cesty, která by byla o metr širší než ostatní. Sama však nedokázala projekt rozjet. Vzkříšen byl až o pár let později. Podle návrhu schváleného v roce 1937 měla být dlouhá 18 kilometrů a její trasa vedla ze Zlína přes Kudlov, Březůvky a Ludkovice do Luhačovic.

„Počítalo se s tím, že se v budoucnu stane součástí dálkové silnice Přerov – Holešov – Zlín – Luhačovice s případným pokračováním na Slovensko,“ doplnil Šrámek.

Šlo o státní investici, kterou společnost Baťa velmi podporovala, dnešními slovy za ni lobbovala. „Firma měla své zájmy,“ podotkl Šrámek.

Po drobných úpravách projektu se v roce 1938 začalo stavět v okolí Kudlova a především mezi Ludkovicemi a Luhačovicemi. Na okraji Zlína padly dálnici za oběť stromy a v malebné krajině se začala rýsovat její trasa. „Průkop v úseku Krkova je z části hotov, násep v úseku Záhumenice je proveden úplně až po cestu vedoucí k Hornímu dvoru. Betonový nadjezd nad silnicí k Biskupicím je rovněž hotov, nadjezd nad potokem a cestou pod Hačky je dosud ošalován. Též je dokončena betonová propusť nad mlýnským náhonem a reservní propusť Na zahradě,“ píše se v ludkovické kronice z roku 1942.

V tomtéž roce práce také skončily. Mohla za to válka. „Po roce 1945 se opakovaně jednalo o dokončení alespoň této části silnice, ale bez úspěchu. Republika se vzpamatovávala z války,“ řekl Šrámek.

Pozůstatky dálnice jsou nejpatrnější v Ludkovicích. Především díky masivnímu betonovému mostu, pod nímž se běžně jezdí. Přerušované náspy a části staveb vedou až na hřeben nedalekého kopce. A i zde jde o zajímavou turistickou atrakci, kterou řada lidí využívá k výletům.

K procházkám slouží i zlínská část, která začíná na Lesní čtvrti, odkud stoupá směrem na Kudlov.

Přehlédnout nejdou nejen u Zástřizel, ale ani u Kostelan nebo při vycházce z Bunče na Brdo. Tam jsou vysoké betonové stěny bez překladů a zábradlí, na první pohled ani nevypadají jako most.

Na trase od Bunče do Kostelan je zase Adamova rokle a tam propust pod cestou, kde jsou i schody.

„Projektanti mysleli i na cestovní ruch, protože to mělo sloužit také jako odpočívadlo. Poblíž jsou zajímavé Komínské skály,“ upozornil Zrna.

Při satelitním pohledu na Chřiby lze rozeznat trasu dálnice podle jiného druhu zalesnění. Stromy tam byly vysázeny později a ne stejné druhy jako v okolním lese.

Zajímavé také je, že z některých mostů vznikly sklady a sklepy. Vypadají podobně jako betonové kryty u státních hranic před začátkem války. Když Němci obsadili Sudety, byli jejich autoři přesunuti právě na stavby silnic.

Ruch utichal, práce se soustředily na válku

Problémy s nalezením vhodné trasy byly také ve Zlíně, protože město leží v údolí a to ho po dopravní stránce omezuje dodnes.

„Na Zlínsku probíhaly od konce roku 1938 vyměřovací práce a půdní sondy, stavět se ale nikdy nezačalo,“ naznačil archivář Pavel Šrámek ze Státního okresního archivu ve Zlíně-Klečůvce.

Podle původních plánů měla dálnice Zlínem vést od Malenovic přes Prštné, dále severně od města a podél řeky Dřevnice směrem na Lípu.

„Jak se ale ukázalo při jednání v listopadu 1941, tato trasa kolidovala s plánem Zlína na rozšíření nemocnice u Dřevnice,“ doplnil Šrámek.

Práce na dálnici se zastavily v roce 1941, pak se sice na chvíli opět rozběhly, ale ruch utichal. Veškerá činnost se orientovala na válku.

„Nejdříve protektorát vyhlásil zákaz používání cementu, tak se dělaly pouze zemní práce. Pak přišel zákaz oceli,“ upozornil Zrna.

Autor:
  • Nejčtenější

Děti se budou dívat na umírající lidi? Stavba domu pro seniory vyvolala bouři

Premium

Případ stavby domova pro seniory v Horní Lidči na Vsetínsku, kterou lidé (ne)zastavili v referendu, je z mnoha pohledů výjimečný. Otevírá debatu o soužití mladých a starých lidí, právu na svobodný...

1. října 2024

Padesátiletý muž nedorazil do práce, policisté ho našli mrtvého

Tragický konec má pátrání po padesátiletém muži z Nivnice na Uherskohradišťsku, který v pátek ráno odešel do práce a od té doby o sobě nedal vědět. V sobotu kolem poledne jej policisté našli na...

28. září 2024  12:12,  aktualizováno  16:30

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve Sněmovně je to stále vyhrocenější. ODS neví, co se sebou, říká Vondráček

Premium

V krajských volbách dostal 3 192 preferenčních hlasů a díky tomu se na kandidátce ANO vyhoupl na druhé místo za hejtmana Zlínského kraje Radima Holiše. Pro poslance Radka Vondráčka to znamená jediné:...

30. září 2024

Dosavadní hejtman Holiš složil koalici, povede Zlínský kraj spolu se Starosty

Po šesti dnech vyjednávání, vyhodnocování a schůzek má Zlínský kraj jasné vedení. Hnutí ANO, které s přehledem vyhrálo volby, vybralo svého koaličního spojence. Tím se stali Starostové a nezávislí v...

27. září 2024  13:13,  aktualizováno  13:58

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po problematické digitalizaci se vrací staré stavební řízení, úředníkům se uleví

S úlevou přijali úředníci ze stavebních úřadů informaci o tom, že se budou moci vrátit k systémům používaným před digitalizací stavebního řízení. Oznámení ministra dopravy Martina Kupky, který po...

2. října 2024  9:10

Jako na dopravním hřišti. Cyklostezku v Jarošově lemuje hustá alej značek

Lidé v Uherském Hradišti už vědí, ale pro neznalé je to podivná podívaná. Cyklostezka v místní části Jarošov je na jednom úseku rozkouskovaná velkým množstvím dopravních značek. Ty nutí projíždějící...

4. října 2024

Po škatulatech na radnici chce nové vedení Brodu stavět domov pro seniory

Po nečekané výměně v čele radnice, plánuje nové vedení Uherského Brodu, co dál. Své investiční priority chtějí představit ke konci roku v rámci schvalování rozpočtu. Už nyní je jasné, že zásadním...

3. října 2024  16:04

Povodeň poškodila 60 kilometrů krajských cest. Opravy vyjdou na 40 milionů

Nedávné několikadenní vytrvalé deště vedly ve Zlínském kraji k zaplavení nebo k pádu podmáčených stromů a následnému dočasnému uzavření přibližně třiceti úseků silnic druhé a třetí třídy. Práce...

3. října 2024  12:24

Zlín chystá parkovací revoluci. Modré zóny zvýhodní lidi s trvalým pobytem

Zlín připravuje největší změnu v parkování za dlouhá léta. Magistrát krajského města chce zvýhodnit obyvatele, kteří u svého domu nebo sídla firmy budou mít místo zdarma. Platit budou až za druhé a...

3. října 2024  9:18

Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak
Lucie Zelinková: Nikdy jsem se tématu mateřství věnovat nechtěla. Všechno je jinak

Moje témata patří snad k těm nejvíce nepopulárním, která ve společnosti kolují, říká v podcastu Netabuj knihomolka, influencerka a maminka malé...

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele platebních karet – firmy...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Horší než nejčernější scénář. Převézt zboží nešlo, říká majitel vyplavené firmy

Jeseníkem se prohnala velká voda, smetla většinu města, nešetřila domy ani firmy. Malé říčky Bělá a Staříč způsobily...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...