Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

ANALÝZA: Bezpečná budoucnost Škody je ve spalovacích i elektrických autech

Paniku vyvolala špatně interpretovaná slova šéfa koncernu VW Olivera Blumeho o úsporách a zvýšení ziskovosti. Nesprávně si je mnozí vyložili tak, že by Škodě zůstal podle některých názorů neperspektivní vývoj a výroba spalovacích aut, zatímco elektrická budoucnost by se měla odehrávat jinde. Mediální bouře vyvolala ostrou reakci samotné značky.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Škoda se ohradila proti interpretaci, podle níž se z české značky měl stát skanzen spalovacích motorů.

Sázka na zavedené technologie ovšem nemusí být vůbec neperspektivní. Česko totiž zdaleka nemá jistotu, že se v oblasti výroby elektromobilů stane evropskou velmocí. Na druhou stranu má přesný scénář rozvoje své modelové řady směrem k elektrické trakci, včetně vývoje a výroby bateriových modelů.

Blumeho nově zveřejněná strategie má záměry jednotlivých značek sesynchronizovat, dát jim smysl a racionalitu.

Koncern VW chce víc vydělávat. Reorganizace výroby čeká i Škodu

Hlavním poselstvím je to, že koncern Volkswagen chce vydělávat víc než dnes. U soukromé firmy vcelku logická věc. Ale jak to udělat, když elektromobilů se zatím prodává výrazně méně, než by si automobilky přály, a jejich vývoj stál miliardy eur? Přirozeně se hledají úspory ve výrobě. A v momentě, kdy spousta modelů koncernu sdílí stejnou podvozkovou platformu, stejný elektrický motor a vlastně i stejnou baterii o několika verzích kapacity, je přirozené, že někoho napadlo zaměřit se na využití výrobních závodů napříč značkami a platformami.

V jednom výrobním závodu koncernu VW se tak bude vyrábět víc modelů několika značek. Takto se třeba na vývoji a společné výrobě modelů Superb a Passat už dnes ušetřila spousta peněz. Škoda obě auta kompletně vyvinula v Česku, Volkswagen jen průběžně schvaloval postupující práce na Passatu.

Gigafactory v Česku?

Volkswagen Group podle mluvčího Škody Pavla Jíny stále hledá vhodnou lokaci pro další Gigafactory. „Zatím nepadlo žádné rozhodnutí ohledně konkrétní země či lokality. Poloha České republiky ve středu Evropy znamená velkou výhodu pro společnost Škoda a samotné Česko,“ vysvětluje a připomíná, že v okruhu 200 kilometrů od uvažované lokality Líně na Plzeňsku se nachází pět závodů koncernu. „To je relevantní, i když ne jediné, kritérium při výběru lokality na výrobu bateriových článků. Zákon o snižování inflace v USA (IRA) odstartoval boj o investice, který sahá daleko za hranice Evropy. Jeho protiváhou je Průmyslový plán Zelené dohody Evropské komise. Pokud se v jeho důsledku objeví výhodnější pobídky, zohlední to koncern Volkswagen při svém rozhodování,“ říká Pavel Jína.

Škodovky se tak s největší pravděpodobností v následujících letech nebudou vyrábět jen v Mladé Boleslavi a Kvasinách. Má to i další logický důvod, který se patriotům líbit nebude. Má smysl vyrábět elektromobily co nejblíže výrobě baterií. Elon Musk si pro svou gigafactory může vybrat kteroukoli evropskou zemi chce, touží po ní každá vláda. Proč by si měl vybrat právě Českou republiku? Koncern Volkswagen už dvě továrny na baterie buduje, sice se mluví o třetí, ale vůbec není jisté, že bude v ČR.

To ovšem neznamená, že budoucnost Škoda Auto nebude elektrická. Mluvčí značky Pavel Jína vypočítává modely, které se chystají na premiéru v následujících letech, a jsou mezi nimi jak „fosilní“, tak elektrické vozy: „Rok 2023 je rokem vozů Kodiaq a Superb, oba budou dostupné s benzinovými, dieselovými, ale i plug-in hybridními pohony, Škoda letos rovněž představí modernizované modely Scala a Kamiq, následovat bude modernizace modelu Octavia a dále nový plně elektrický Elroq v roce 2024. Modernizace čeká modely Enyaq a Enyaq Coupé. Následovat budou nové vozy pracovně nazývané Small jako základní elektrické SUV, Combi, tedy model v karosářské verzi kombi, a Space, sériová verze koncepčního vozu Vision 7S.“

Všechny modely se určitě nebudou dělat v Česku. Spolupráce napříč značkami je nevyhnutelná. „Do budoucna se výroba skupiny velkoobjemových značek důsledněji zaměří na využití závodů napříč značkami a platformami,“ potvrzuje i Pavel Jína.

Je podle vás dobrou zprávou, že Škodě zůstane výroba a vývoj spalovacích motorů.

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 středa 5. července 2023. Anketa je uzavřena.

„Škoda Auto spolupracuje v rámci skupiny velkoobjemových značek koncernu Volkswagen i s ostatními značkami, mezi které patří Volkswagen, Volkswagen užitkové vozy, SEAT a Cupra. Cílem je další zúročení společných synergií a potenciálu zisku. Ústředním ukazatelem výkonnosti pro skupinu velkoobjemových značek koncernu Volkswagen je konsolidovaná provozní návratnost tržeb ve výši 8 % od roku 2025,“ uvádí mluvčí Škody.

„Cílem nového modelu řízení koncernu Volkswagen je zúročit sílu jednotlivých skupin značek a zároveň co nejefektivněji využít výhody, které přináší velikost skupiny. Každá skupina značek bude mít přímou zodpovědnost za své finanční cíle, strategii a design,“ vysvětluje.

Plán elektrifikace Škody: do roku 2026 šest modelů, velkou novinou je kombík

Bude kvůli tomu z Česka spalovací skanzen? Rozhodně ne. Naopak sázka na víc druhů pohonu dává velký smysl. „Výroba spalovacích motorů není anachronismus, ale smysluplný doplněk k elektromobilitě. Škoda v rámci koncernu Volkswagen koordinuje aktivity v Asii, v severní Africe, dříve v Rusku. Tyto trhy budou používat spalovací motory i za desítky let. Navíc i v Evropě zůstala možnost využívání spalovacích motorů se syntetickými palivy. Takže budoucnost odbytu je zajištěna,“ uvedl automobilový expert KPMG Ladislav Rulf.

„Rozmach elektromobility je pomalejší, než se předpovídalo. Očekávané objemy celosvětových i evropských prodejů elektroaut v roce 2030 jsou mnohem méně ambiciózní, ukázal průzkum KPMG GAES mezi manažery autoprůmyslu. Pokračující výroba spalovacích motorů umožní zmírnit toto riziko,“ říká Ladislav Rulf. „Ať už bude nástup elektromobility rychlý nebo pomalý, Škoda bude připravena na obě varianty. Zahájila už výzkum a vývoj na poli elektromobility, ale současně zachová výrobu spalovacích motorů, což pomáhá zaměstnanosti a celému dodavatelskému řetězci. Na Škodu je totiž navázána spousta subdodavatelů, kteří jsou významným tvůrcem českého HDP, ale všichni nemohou rychle přejít na elektromobilitu.“

Svatý grál VW v rukách Škody. V Boleslavi vzniknou auta pro celý svět

Svět zdaleka není jen Evropa. A představa, že Afrika nebo Jižní Amerika přejdou na elektromobily, je přinejmenším úsměvná. Škoda Auto se právě na tyhle trhy v oblasti technického vývoje zaměřila už před časem. V rámci koncernu Volkswagen má zodpovědnost za vývoj všech motorů MPI s atmosférickým sáním. Ale také za všechny mechanické převodovky, automatické převodovky DQ200, vývoj globální platformy MQBA0 pro malé vozy. A v neposlední řadě za bubnové brzdy. Ty mají třeba i nejnovější elektromobily jako Škoda Enyaq nebo Volkswagen ID.Buzz.

Škoda dostane na starosti spalovací motory pro celý VW. Už chystá výrobu

Škoda Auto letos nově přebrala v rámci koncernu Volkswagen zodpovědnost za vývoj kompletní motorové řady EA 211. Jedná se o napříč uložené řadové benzinové motory včetně jejich hybridních verzí. Ty nacházejí využití v široké paletě modelů značek koncernu. Ze Škodovky tak nebude skanzen, možná právě naopak našla díru na trhu, která ostatním nepřipadá tak moc sexy, ale svoje zákazníky bude mít ještě dlouho. Stát na dvou nohách je určitě lepší než jen na jedné, elektrické.

Škoda shání vývojáře. Vyvinou spalovací motory pro celý svět všem značkám VW

  • Nejčtenější

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

21. května 2024

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá...

Škoda láká na nový elektrický Elroq. Máme fotky z provozu

23. května 2024

Exkluzivně Škoda Auto zveřejnila první oficiální siluetu zcela nového modelu Elroq. Maskovaný prototyp nafotil...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Volha se vrací. Čínská auta budou montovat na linkách místo škodovek

25. května 2024

Dobový seriál České televize, kde titulní roli hraje sovětská automobilová ikona, Volha 21 Carevna,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vzdušný zámek šampiona nízkých cen. Dacia Jogger umí být low-cost obytňákem

22. května 2024

Oblíbená rumunská značka nabízí své největší auto s alternativním pohonem na LPG, které svým...

Espézetky máte jen půjčené od státu. Upravením či zakrytím riskujete řidičák

28. května 2024

I ti, kteří nesouhlasí s EU a dávají to najevo přeškrtnutím nebo přelepením unijního znaku na...

Návod na města bez nehod: přesednout na bicykly, zvýhodnit chodce, zpomalit

28. května 2024

Oběti dopravních nehod jsou tragickou součástí silničního provozu. Jako cosi krajně nechtěného,...

Ušetřete na povinném ručení, srovnávejte. Pojištění na dědečka má svá úskalí

28. května 2024

Premium Povinné ručení musí mít každé auto, které má přidělenou registrační značku. Ceny se mohou lišit...

Designová frajeřinka. Karavan pro milence jsme zapřáhli za ladný hyundai

27. května 2024

Je to domov na kolech, za kterým se lidé otáčejí. Minikaravan SteelDrop má kovový potah,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...

Hoši, nádhera, děkují celebrity za hokejové zlato. Pokáč baví vítěze písničkou

Česká hokejová reprezentace získala po čtrnácti letech zlato na mistrovství světa. Obrovský úspěch nadchl nejen...

Zavřela jsem vagínu a už neotevřu. Když ženy žijí bez sexu a nechybí jim

Premium Stále častěji se můžeme dočíst, že lidstvo se nevěnuje své základní, přirozené potřebě – sexu. Nastupující generace...

Zemřel herec a režisér Jan Kačer, legenda nové vlny i Činoherního klubu

V pátek dopoledne zemřel herec a režisér Jan Kačer, bylo mu 87 let. Patřil k hvězdám nové vlny českého filmu a byl i...