Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Škoda dostane na starosti spalovací motory pro celý VW. Už chystá výrobu

Exkluzivně
Koncern Volkswagen plánuje velkou transformaci, chce zvýšit zisk. „Půjde o největší restrukturalizaci za poslední desetiletí,“ uvedl pro německý Handelsblatt nejmenovaný manažer VW. Škoda by měla mít na starosti spalovací motory. V Boleslavi už se připravují na výrobu motoru 1,5 TSI.
Produkce motorů je velmi automatizovanou výrobou.

Produkce motorů je velmi automatizovanou výrobou. | foto: Volkswagen

Jako první představila své plány v uplynulém týdnu značka Volkswagen. Mladoboleslavská Škoda měla nejdéle ze všech sázet na spalovací motory, uvádí Handelsblatt.

Šéf koncernu Oliver Blume by chtěl celou firmu zefektivnit. Jednotlivé značky si zatím udrží alespoň dílčí nezávislost, ale má se od toho upouštět. Každá ze značek dostane specifický úkol, centralizace má být vyšší.

Kromě zefektivnění a sjednocování vývojových prací se koncern zaměří na uspořádání továren. Výrobu jednotlivých modelů chce koncern přerozdělit tak, aby všechny fabriky byly srovnatelně vytížené. Podle Handelsblattu má Škoda „nést prapor spalovacích motorů“. Škoda by měla dostat na starost vývoj spalovacích motorů pro celou skupinu. Na rozdíl od zbytku koncernu se česká značka má zaměřit na klasická auta, i když zbývá jen dvanáct let do chvíle, kdy má být podle rozhodnutí Bruselu ukončen prodej nových vozů se spalovacím motorem. Podle Handelsblattu se nabídka Škody omezí na pět až šest modelů. V Česku by se tak mohly vyrábět spalovací vozy dalších koncernových značek a naopak nové elektromobily Škody se nejspíš budou vyrábět mimo Česko – už dlouho je definitivně jasné, že nejlevnější elektrická škodovka se bude montovat ve Španělsku spolu se sbratřenými modely Volkswagenu a Cupry (Seatu).

Doping pro Mladou Boleslav

Po letošním březnovém oznámení automobilky Škoda, že začíná přebírat celkový vývoj spalovacích motorů řady EA 211, se do Mladé Boleslavi chystá přesun výroby nejprodávanějšího zážehového motoru Volkswagenu – čtyřválce 1,5 TSI, v nejnovějším provedení Evo2.

Krátká zpráva ve Škodováckém odboráři odhalila, že se v motorárně v Mladé Boleslavi již pilně připravují na rozjezd motoru 1,5 TSI Evo2, který se tam má vyrábět od roku 2025. Na dotaz iDNES.cz zástupci automobilky Škoda upřesnili, že v současné době probíhají jednání s dodavateli a připravuje se úprava stávajících provozů, která proběhne v příštím roce. Než se spustí výroba nového motoru EA 211 1,5 TSI Evo2, vyžádá si to rozsáhlé úpravy mechanických obráběcích linek pro výrobu hlav válců a klikových hřídelí, ale samozřejmě také montážních linek a vývoj nového řídicího softwaru.

Tato skutečnost je vítaným dopingem pro sebevědomí Škody Auto poté, co nejen kvůli drahým energiím „zamrzl“ projekt tuzemské obří baterkárny pro elektromobily. Vše lze samozřejmě vidět i z druhé strany, a určitě se tedy objeví i hlasy, že se tímto Volkswagen zbavuje neperspektivní a energeticky náročné výroby, na kterou silně dolehnou stále zdražující emisní povolenky.

Od roku 2025 ponese motor 1,5 TSI Evo2 označení „Made in Czech republic“.

Volkswagen si chce určitě tímto krokem „uvolnit ruce“ a plně se soustředit na elektromobily. Přesun výroby motoru 1,5 TSI Evo2 má přínos i pro Škodu. Výroba spalovacích motorů má v Mladé Boleslavi již více než 120letou tradici, a skýtá i určitou příležitost do budoucna. Spalovací motory se totiž v globálním měřítku ani po evropském zákazu jejich prodeje v roce 2035 vyrábět rozhodně nepřestanou. A „udržování ohně“ pro případ, že by v Evropské unii nakonec zvítězil zdravý rozum nad ideologií a došlo k odložení této hranice na později, dává určitý smysl. V dnešní překotné době nelze vyloučit skutečně nic.

Rodina bude kompletní

V Mladé Boleslavi od roku 2012 již probíhá výroba některých motorů řady EA 211. Vznikají tam agregáty o objemu 1,0 až 1,6 litru pro použití v EU, ale i v Mexiku, Indii a v Africe. Jejich produkce byla zahájena v roce 2012 typem 1,0 MPI. Poté se soustředila i na agregáty 1,2 TSI a 1,4 TSI. Později přibyly i 1,0 TSI a 1,0 MPI Evo. V listopadu 2022 měli v mladoboleslavské motorárně malé jubileum, když tam byl vyroben již čtyřmiliontý motor řady EA 211. Agregáty pro vybrané modely ostatních koncernových značek se ale v Mladé Boleslavi produkují již od roku 1997.

Motor 1.5 TSI Evo2 je globálním agregátem koncernu Volkswagen.

Klíčový motor koncernu VW

Motor 1.5 TSI Evo2 je vlajkovou lodí řady EA 211, která zahrnuje napříč uložené atmosférické tříválce MPI a přeplňované tříválce i čtyřválce TSI. Ty nachází využití v padesáti modelových řadách značek Škoda, Volkswagen (osobní i užitkové), Audi, Seat, Cupra a Jetta (levná značka pro čínský trh).

Moderní čtyřválec kompaktní konstrukce, který byl zpočátku k dispozici ve verzi o výkonu 110 kW, je připraven pro různé stupně hybridizace. Je tedy připraven na normu Euro 7, která bude patrně o tři roky odložena, popřípadě v ideálním případě zrušena. V plug-in hybridní verzi by ve spojení s elektromotory mohl disponovat výkonem až 200 kW. Navíc je koncipován i pro spalování paliv, které obsahují složky z obnovitelných zdroj.

Kromě výfukového turbodmychadla s variabilní geometrií lopatek má motor 1,5 TSI Evo2 vylepšený systém deaktivace válců a vysokotlaké vstřikování paliva, které vytváří tlak až 350 barů. Plazmová povrchová úprava pracovních ploch válců snižuje tření a jeho katalyzátor a filtr pevných částic je kvůli lepším emisím v jednom modulu v blízkosti motoru. Celkově je tedy nová patnáctistovka poměrně sofistikovanou záležitostí.

Rodina motorů řady EA 211.

Technické finesy nebyly Škodě cizí ani v minulosti. Po převzetí mladoboleslavské značky Volkswagenem měly škodovky paradoxně pokročilejší celohliníkovou technologii motorů, zatímco bloky vozů z Wolfsburgu byly na počátku 90. let ještě z litiny. Škoda dokonce jako první v Evropě od roku 1964 vyráběla blok motoru metodou tlakového lití hliníku do ocelové formy. Jednalo se o úsporný a efektivní způsob výroby na základě patentu ing. Josefa Poláka z roku 1922. Odlitek bloku litrového motoru embéčka vážil po opracování jen 9,6 kg. Není bez zajímavosti, že licenci od Škody tehdy koupil Renault a tuto technologii použil pro produkci motorů pro model R16. Přestože někteří technici ve Škodě posazovali hned zpočátku i hliníkovou hlavu válců, dočkal se jí až v roce 1987 motor pod kapotou favoritu.

Plán elektrifikace Škody: do roku 2026 šest modelů, velkou novinou je kombík

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Český autoprůmysl se chystá na průšvih ve jménu Green Dealu

Změny ve výrobě, rozšíření spektra zákazníků i investice do strojního vybavení si v uplynulých letech vyžádaly u dodavatelů pro automobilový průmysl transformace tohoto průmyslového oboru, ve kterém...

11. prosince 2024

Život s teslou: majitelé elektroaut schytávají v lepším případě jen nadávky

Vyhrocené hospodské diskuse, nadávky od neznámých lidí, zvednuté prostředníčky. To vše zažívá nejeden majitel elektromobilu. K tomu je ještě nutné připočítat záměrně zablokovaná místa u nabíječek...

11. prosince 2024

První jízda: Škoda Elroq má předjet Enyaq a být lidovějším elektromobilem

Čistě technicky je Elroq novou karosářskou verzí Škody Enyaq. Kratší provedení bateriové škodovky má ovšem jiné úkoly. Oproti našňořeným enyaqům má zpřístupnit lacinějšími variantami s menší baterkou...

9. prosince 2024

Lamborghini, Bentley či Ferrari. Záběry odhalily luxusní sbírku svrženého Asada

Svržený syrský prezident Bašár Asad si zjevně liboval v luxusních automobilech. Záběry kolující na sociálních sítích odhalují v garáži poblíž jeho hlavního paláce více než čtyřicet exkluzivních...

9. prosince 2024  9:40

Z optimismu je frustrace. Kancléř Scholz žádá pomoc EU pro elektroauta

Německý kancléř Olaf Scholz na návštěvě automobilky Ford v Kolíně nad Rýnem ujišťoval, že Německo zůstane centrem průmyslu. Šéf německé vlády to řekl na zasedání podnikové rady této americké firmy,...

10. prosince 2024  17:09

Auto k sežrání. Instagramová cukrářka peče věci, třeba interiér audiny

Celine peče věci. Dorty ve tvaru čehokoli si vzpomenete, třeba hřebenu nebo hlavice řadicí páky. Zakrojí se do loketní opěrky a s gustem se do ní zakousne.

14. prosince 2024

Místa měření rychlosti na nové dálnici u Písku se budou každý den měnit

Místa, na kterých se bude na nové části dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem měřit rychlost, se budou každý den měnit. Měření však bude vždy jen na jednom místě v každém směru. Ostatní kamery budou...

13. prosince 2024  12:55

Brusel podle komisaře pro klima neuvažuje o změně emisních pravidel pro auta

Evropská komise (EK) navzdory sílícím politickým tlakům neuvažuje o změně pravidel u snižování automobilových emisí. Agentuře Reuters to ve čtvrtek řekl eurokomisař pro klima a čisté hospodářství...

13. prosince 2024

Češi najedou ročně 76 miliard kilometrů. To je jako 197 000 cest k Měsíci

Téměř 1 900 000 objezdů zeměkoule nebo také 197 000 jízd k Měsíci. To je vzdálenost, kterou Češi najedou ročně se svými automobily. Prozradila to analýza, kterou pomocí dat ze stanic technické...

13. prosince 2024

Chraňte dětskou pokožku před zimou: Rozdáváme krémy do větru a zimy
Chraňte dětskou pokožku před zimou: Rozdáváme krémy do větru a zimy

Zimní počasí může být pro citlivou dětskou pokožku velkou zátěží. Zapojte se proto do testování HALLOHEBAMME Baby krému do větru a zimy, který...

Lidl zlevnil až o devadesát procent, zákazníci kvůli tomu oblehli Letňany

Plastové autíčko za dvacku zlevněné o osmdesát procent, litinový hrnec za sto korun, zlevněný na čtvrtinu původní ceny....

Skončí 400 milionů počítačů na skládce? Microsoft „nechá“ volbu na vás

Podle dostupných statistik běží operační systém Windows 10 na 800 milionech počítačích. Tento systém přijde v říjnu...

Ve Švédsku vládne trend „měkkých dívek“. Ženy končí v práci a žijí z platu mužů

Švédsko má celosvětovou pověst země prosazující rovná práva žen a mužů. Přesto teď poněkud překvapivě tamní mladé ženy...

Bez léčby by to byla otázka pár měsíců. Jsem se vším smířená, říká Slováčková

Anna Julie Slováčková (29) se vyjádřila k tomu, jak se aktuálně cítí a reagovala na spekulace o svém stavu a...

Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka

Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák, když je zrovna v akci,...